Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EV 2010

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 09. februar 2010, klokken 13:20

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Det nordiske elbiltreffet for 2010 forgikk 13. - 16. mai i Trollhättan.

Se evguide.nu for mer info
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

El rayo

Fant ut at det er 250 km fra Oslo til Trollhättan. Med Th!nk classic og PSA må man lade to ganger underveis og da tror jeg at jeg kommer til å kjøre (ikke dra elbilen på henger).

Vurderer å montere ledning til hurtiglading, men jeg må først overbevise meg selv om at jeg ikke kommer til å ta knekken på den gamle batteripakka.

Hvis jeg kjører i følge med en som har hurtiglader kan jeg forkorte ladestopp fra 4 til 2 timer, men han som deler på hurtigladeren sin får da nødvendigvis forlenget ladestopp fra 1 til 2 timer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Lader du med mindre enn 150A og 8V / blokk bør du være trygg. Husk at bilen selv lader med 130A når du renner ned en bakke.

Får å legge opp hurtigladekabler må du ned med batteripakken, og da har du samtidig tjangs å teste at alt er på stell nedi der. ;)

Til nøds kan vel forreseten hurtiglading med inntil 30-40 A legges opp via varmeapperattilkoblingen.

Skal se om jeg ikke kan lage en adaptor fra Plastmaladeren min til dette punktet. Kan være kjekt å ha i gitte anledninger.

Ellers håper jeg å kunne stille med Tazzarien, men har hverken fri eller Tazzari enda. :(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: El rayo på fredag 09. april 2010, klokken 01:51
Vurderer å montere ledning til hurtiglading, men jeg må først overbevise meg selv om at jeg ikke kommer til å ta knekken på den gamle batteripakka.
Det ville jeg ikke bekymret med for. Som Elektrolux sier hurtiglades de jo ved regen, og min erfaring med hurtiglading av PSAene mine er at de faktisk blir bedre etter hurtigladingene jeg har gjort (50A opp til 85% SOC).

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. april 2010, klokken 08:24
Til nøds kan vel forreseten hurtiglading med inntil 30-40 A legges opp via varmeapperattilkoblingen.
Jeg kjøpte et Think varmeapparat på huggern for å bruke til utlading av hele PSA-batteripakker.  Dermed har jeg en plugg du kan få El Rayo, hvis du vil lage overgang mot feks Anderson-koblingen på mine hurtigladere.

Sitat fra: El rayo på fredag 09. april 2010, klokken 01:51
Hvis jeg kjører i følge med en som har hurtiglader kan jeg forkorte ladestopp fra 4 til 2 timer, men han som deler på hurtigladeren sin får da nødvendigvis forlenget ladestopp fra 1 til 2 timer.
Jeg har avtalt å kjøre med Boogie og ha med min(e) hurtiglader(e), men vi tar ferge Sandefjord - Strømstad, så å kjøre sammen passer ikke.
Men vi trenger vel ikke begge så du kan kanskje låne den lille (10A DC) hurtigladeren min.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

#4
Thunderteam er i full gang med utviklingen av et hjelpebatteri.

Det er snakk om 4Kw/t med strøm fra et 104V batteri på kun 25 kg. Nok til å gi 30-40 km reserve rekkevidde.

Batteriet er bare litt større en et vanlig 12v/100Ahr blybatteri.

Pris? Vet ikke, men 25000 kr er mulig.

Har selv bestillt et slik til bruk på Gocarten / EVT'en og Camperen som hjelpestrøm på Roskilde.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Elmo på fredag 09. april 2010, klokken 14:17
har jeg en plugg du kan få El Rayo
Takk, men jeg har en Y-kabel til varmeapparatkontakten på interfaceboksen som jeg tok fra en bil med aircondition på Eriks Bildemontering.
Sitat fra: Elmo på fredag 09. april 2010, klokken 14:17
du kan kanskje låne den lille (10A DC) hurtigladeren min.
Ja takk, det ser ut til at det er langt mellom brukbare ladere som gis bort eller selges billig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: El rayo på fredag 09. april 2010, klokken 17:19
Sitat fra: Elmo på fredag 09. april 2010, klokken 14:17
har jeg en plugg du kan få El Rayo
Takk, men jeg har
Valgte en litt annen løsning enn først tenkt, som begrenser til max 17A ekstra ladestrøm, skal lage en anvisning på Elbilwiki når jeg får tid.
Oversikt over ladeplasser i Svergie, Danmark og Norge finner man på http://www.uppladdning.nu/Map.aspx
De fleste bensinstasjoner (dem er det tett mellom!) har en tilgjengelig stikkontakt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#7
Sitat fra: El rayo på søndag 02. mai 2010, klokken 17:31
Valgte en litt annen løsning enn først tenkt, som begrenser til max 17A ekstra ladestrøm,
Nå har det dukket opp en Th!nk prototype lader, så da ser jeg fram til 1 1/2 times ladepauser med 44A ladestrøm såfremt 2 stk 16A strømkurser er tilgjengelig. Idé til ekstra DC-kontakt på kontaktorboksen til ekstralader er klar på papiret.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

"Nå har det dukket opp en Th!nk prototype lader, så da ser jeg fram til 1 1/2 times ladepauser med 44A ladestrøm såfremt 2 stk 16A strømkurser er tilgjengelig. Idé til ekstra DC-kontakt på kontaktorboksen til ekstralader er klar på papiret."

Hvis du koble gjennom interface boksen så vil du benytte  lade rele og muligens overbelaste den med 2x lade efekt. Varme apparat inntak gjennom interface boks bør kunne benyttes hvis ladeinntak rele kobles ut.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Kontaktorboksens ladeinngang har 6,35 flatstikkere, og er ikke dimensjonert til å tåle mer enn de 20 A som laderen gir.
Allerede 20 A har forårsaket brannskade i flere kontaktorbokser.

Jeg tror det er fornuftig å legge separat ladeinngang dersom en ønsker å lade mer enn originalt. Men husk at strømmen må passere strøm sensoren i minuskabelen inne i boksen, for å unngå forvirr i måleren.
Jeg minner om at bokser med metallokk bryter i minushovedkabelen, mens plastbokser bryter i plusskabelen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: Ken på søndag 09. mai 2010, klokken 01:19
Hvis du koble gjennom interface boksen så vil du benytte  lade rele og muligens overbelaste den med 2x lade efekt. Varme apparat inntak gjennom interface boks bør kunne benyttes hvis ladeinntak rele kobles ut.
Forslag til hvordan jeg styrer varmeapparatinntaket i praksis mottas med takk.

Som kjent kan det skrus på av timeren bare over 50% på energimeteret.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA