Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Motorhavari???

Startet av nah, mandag 08. februar 2010, klokken 20:44

« forrige - neste »

nah

Heisann folkens,

Hvis denne "posten" kommer i feil avdeling av forumet, vennligst flytt den til et passende sted.

Før jul var jeg ute for noe kjedelig, og ettersom frosten og snøen kom tidlig så har bilen bare blitt stående..

Forhistorie:
Medio november begynte min '98 Berlingo å "hakke/fuske"(regenerering sluttet, akselerasjon hang fast), dvs tydelig tegn på at kullbørster trengte skifte. Børster ble bestilt, og montert. De gamle børstene var ikke slitt ned til streken, men ble skiftet likevel. Motorens innside så normal ut og viste ingen tegn til slitasje. Bilen føltes normal etter skifte av børstene.

Hendelsen(e):
Plutselig en dag på veg til jobb stoppet bilen i en oppoverbakke. DVS STOP lampa lyste og bilen trakk ikke. Jeg hadde heldigvis nok fart til å trille inn på en avkjørsel. Jeg slo av tenning og tok ut nøkkelen før jeg startet bilen igjen. Den startet som normalt og jeg kjørte videre. Dette skjedde etter en normal oppladning og etter ca 7km kjøring.
Etter ca 20km begynte bilen igjen å "hakke".

Med hakke mener jeg at bilen i nedoverbakke og uten gasspådrag, altså i "regen-lademodus", slutter bilen å lade. I tillegg nekter bilen deretter å akselerere før farten er nede i XX km/t.

Bilen nektet å lade i nedoverbakker og ville ikke trekke før jeg hadde rundt 40-50km/t. Jeg kom meg til jobb den dagen. Hjem igjen føltes bilen normal igjen. Et par dager etter på vei hjem fra jobb hørte jeg en lyd (slag/dunk/smell) og STOP lampa lyste. Dette skjedde midt på ei bro med 1-veistrafikk. Ikke morro! Jeg gjorde som sist. Slo av bilen og startet den igjen, den kjørte videre, men nå i maks 40km/t. Jeg kom meg av hovedveien og kjørte videre hjem, men nå var hakkingen tilbake og verre enn før. Bilen akselererte opp til ca 40km/t for så å slutte å trekke, bilen rullet så videre inntil farten var rundt 10-15km/t for så å "aktivere" gasspedalen igjen med påfølgende akselerasjon til ca 40km/t, for så å rulle til farten igjen var 10-15km/t.

jag hadde vel kommet ca 10 km da bilen på en bakketopp igjen ga fra seg en lyd og sluttet å trekke. STOP lampen lyste igjen. Jeg trillet inn på en bussholdeplass og ringte etter noen som kunne taue meg hjem. Vi startet tauingen og var vel kommet ca 5-600m da en kraftig rykk kom i bilen. Dette var IKKE pga tauet, da dette var i en oppoverbakke. Jeg signaliserte til bilen foran og vi avbrøt tauingen. Da bilen igjen sto stille forsøkte jeg å starte den igjen, noe den gjorde, men da den ble satt i gear nektet den å reagere på gasspådrag. Hverken D eller R ga resultat. Lampen for elektrisk feil/overledning lyste. (orange med Diode- og lynsymbol).

Bilen ble forlatt i veikanten og hentet med henger noen dager senere. Siden da har vind og vær forhindret meg i å kikke på motor/drivverk. (-15C -> -24C innbyr ikke til utendørs bilskruing)

Jeg håper noen her på forumet har noen tips, idéer eller forslag.

Info om bilen:
1998 Citroen Berlingo
2001 SAFT NiCd
Motor overhalt 2008, (renset for kullstøv)
Nissan Leaf 2014
Lillesand

El rayo

En kommentar til slag/dunk/smell lyden: uten å ha hørt den selv er det vanskelig å si noe sikkert, men foreslår at du sjekker "kjøttbeinet" i bakkant av motoren, på undersiden. Det er et kort stag med gummiforing i hver ende som "strekkes" når motoren trekker og "komprimeres" når motoren bremser.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Fikk følelsen av at det du her beskriver ikke er helt ulikt det jeg beskrev i tråden Speedometeret streiker i perioder - kanskje i kombinasjon med det El Rayo er inne på.
Enviro fant vel egentlig aldri feilen og hvor mye de byttet av elektronikken de til slutt byttet vet jeg dessverre heller ikke, men hvis du har mulighet til å få låne en hel elektronikkenhet og prøve-bytte så ville jeg gjort det først.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Sitat fra: nah på mandag 08. februar 2010, klokken 20:44
Vi startet tauingen og var vel kommet ca 5-600m da en kraftig rykk kom i bilen. Dette var IKKE pga tauet, da dette var i en oppoverbakke. Jeg signaliserte til bilen foran og vi avbrøt tauingen. Da bilen igjen sto stille forsøkte jeg å starte den igjen, noe den gjorde, men da den ble satt i gear nektet den å reagere på gasspådrag. Hverken D eller R ga resultat. Lampen for elektrisk feil/overledning lyste. (orange med Diode- og lynsymbol).

Når du tauet bilen, var da bilens eget system også aktivt? Hadde du noe gasspådrag, eller var bilen passiv?
Om du får en smell mens bilen taues uten at bilens eget system er aktivt, så høre det ut som en mekanisk feil.

Jeg ville nok sjekket både motor, drivverk og etterhvert elektronikk for å eliminere feilmuligheter.
Ta et punkt av gangen.

Hvor holder du til?
Legg inn bosted i signaturen din.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

nah

@ Boogie:
Under tauing sto bilen i "ON" slik at bremser o.l. skulle fungere. Etter rykket lyste STOP lampa. Jeg hadde ikke gasspådrag og bilen sto i N.

@ Elmo:
Speedometeret har fungert normalt, det er eco-meteret som har oppført seg unormalt når bilen har hakket/lugget.

@ El rayo:
Skal sjekke det, men først må 50-60 cm snø og -15C forsvinne  ;)

Signatur oppdatert..
Nissan Leaf 2014
Lillesand

Boogie

Da vil jeg anbefale at du får sjekket motor/gear mekanisk for å se om det er i orden og beveger seg fritt.
Jeg har ikke vært borte i et havarert gear, men en gang skal jo være den første...

Dersom du trenger hjelp, så kan jeg hjelpe deg, men fåreslår at du venter til det er varmere i været.

Men du har jo endel lokale som også burde kunne hjelpe. Pluto? Ken?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

nah

Bilen har blitt flyttet på ved håndemakt og geat i N, uten at det har vært noen ulyder da dette ble gjort.
Noe jeg lurer på er om børstene kan være knukket e.l.?

All hjelp mottas med takk.
Nissan Leaf 2014
Lillesand

El rayo

Sitat fra: nah på tirsdag 09. februar 2010, klokken 08:51
Under tauing sto bilen i "ON" slik at bremser o.l. skulle fungere. Etter rykket lyste STOP lampa. Jeg hadde ikke gasspådrag og bilen sto i N.

@ El rayo:
Skal sjekke det, men først må 50-60 cm snø og -15C forsvinne  ;)
Du kan nesten sikkert se bort fra min diagnose etter ovenstående opplysning. Glemte å nevne i første post at det må være en annen feil i tillegg. "Kjøttbeinet" vil bare gi fra seg lyd ved brå overgang fra motorpådrag til motorbrems. Når bilen sto i N ved tauing er dette usannsynlig.

Har tenkt litt mer: Så vidt jeg kan huske er gearspaken i Berlingo mekanisk koblet til park-sperra. Kan det være park-sperra som av og til gikk nesten på og lagde slag/dunk/smell lyder? I såfall kan også R-, N- og D-bryterne ha kommet ut av posisjon og har fusket.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

nah

Det skal man ikke se bort fra, men parkbremsen virker fremdeles.

Hvordan fungerer N, D og R bryterene? På meg virker det naturlig at det kun er elektriske brytere og P som står helt for seg selv er en form for "hånbrekk" direkte på motoren. Det gearspaken egentlig kun gjør er å kople ut denne bremsen. Resten er kun elektroniske brytere..?

Har aldri opplevd lyder ved overgang fra motorbrems til pådrag. hvertfall ikke som jeg kan huske.
Nissan Leaf 2014
Lillesand

Ken

Bli medlem i klubben. www.elbilagder.org
Vi har EVlite til psa biler. Ikke sikker på om den fungerer på Blingo. Boogie vet.
Vi har ikke Blingo på foreningen foreløpig. Det er flere i UK og du kunne søke litt på Batttery Vehicle Society forum for tips. Finnes flere i Danmark og.
Som en liten avsporing, er det noen her som vet hva feilmelingskoder betyr i f.eks P106 når man lese ut med EVlite?

Sjekk at 12v service battery er i god form ved videre feilsøking. Lykke til
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: Ken på tirsdag 09. februar 2010, klokken 23:03
Som en liten avsporing, er det noen her som vet hva feilmelingskoder betyr i f.eks P106 når man lese ut med EVlite?

Versjon 4 av evLite manaulen (som tilhører sw v.2.0) har et kapittel om det på slutten.
PDFen er for stor til å poste her så jeg vedlegger en screenshot av feilkodene. Kan godt sende manaulen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Sitat fra: Ken på tirsdag 09. februar 2010, klokken 23:03
Vi har EVlite til psa biler. Ikke sikker på om den fungerer på Blingo. Boogie vet.

Even Tuer utviklet EvLite for sin egen Peugeot Partner, så den virker også for Berlingo.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Boogie

Det er fullt mulig at gearvelgeren har kommet ut av posisjon, men den vandrer ikke så mye. Og når den først er ute av posisjon, så betyr det stort set at ingenting fungerer.

At børstene kan "knekke" kan også være en mulighet. Det vil man fort se ved å åpne under motoren og inspisere børster og kommutator. Kommutatoren burde da hadde ganske store skader for at børstene skal ta tak og hekte seg opp/knekke.
Har ikke sett så store skader noen gang.

Det blir mye synsing her. Og jeg tror ikke det hjelper så mye mer. En inspeksjon av bilen vil fort avsløre det om det er mekanisk. Om det er software problem kan det bli noe vanskeligere å finne feilen.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Ken

#13
Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. februar 2010, klokken 23:53
PDFen er for stor til å poste her så jeg vedlegger en screenshot av feilkodene. Kan godt sende manaulen.
Det er snill av deg Elmo. Jeg skal dobbelsjekke at manualen ikke finnes i klubbens eie først.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

nah

Okay,

Nå har snøen endelig gått, så jeg har fått tatt en kikk på bilen.
Har hatt åpen elektronikkboksen, kunne ikke se at det var noe feil, kunne heller ikke lukte det. Ettersom bilen "starter" som normalt så har jeg mine tvil om at det er noe i fysisk veien med denne.

Ettersom bilen ikke flytter på seg, så er det vrient for meg å komme under den, har ikke jekk, men bruker ramper. Jeg skal se om jeg får halt den opp på rampene med en annen bil. Skal dokumentere utforskingen i bilder.

Hvis noen har noe peiling og lyst på en tur til landet så skal jeg stille med kaffe eller te, muligens også litt smågodt! Send ev. PM
Nissan Leaf 2014
Lillesand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA