Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurdere elbil

Startet av chiefoff, fredag 25. september 2015, klokken 09:06

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#30
Sitat fra: bromm på onsdag 30. september 2015, klokken 18:23
Kan det være han det er noe gæærnt med ;)

Det er ikke noe galt med vedkommende. Hun er utdannet sivilingeniør, teknisk oppegående og følger trafikken på den aktuelle strekningen med normal kjøreadferd. Kan det være at noen i3-eiere her på forumet er litt i overkant optimistiske til rekkevidde under varierende forhold?

Jeg tror ikke vi er tjent med å gi råd som fører til at elbilkjøperne har liten eller ingen margin i hverdagen. Hva skjer da når batteriet eldes og bilen bare har 80 % av ny kapasitet fra start?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

At 103 km vinterstid KAN være vanskelig er jeg ikke i tvil om. Jeg er heller ikke i tvil om at det går hvis en absolutt vil. I fjor vinter var 12 mil det dårligste jeg klarte. MEN, det innebar å kjøre uten fyring, varme klær, tepper, varmeflaske etc. "Tufsete" føre med slaps og dårlig brøyta vei opplevde jeg merkelig nok ikke i hele fjor. Men ut fra min erfaring tror jeg det er fullt mulig å tømme i3 på mindre enn 100 km. Jeg har bare ikke prøvd, fordi jeg hadde lyst til å nå fram. Jeg liker i3 veldig godt, men innser at andre har ulike behov og ønsker. Med nedslåtte bakseter blir den en "mini stasjonsvogn" for to personer. Har man strøm nok eller tilgang på hurtiglading, så er den fantastisk på vinteren. Veldig bra varmeapparat. Skrapte ikke rutene én eneste gang i fjor. Kun forvarming og et slag med vindusviskerne. Halve morroa med elbil er å se kollegaer som står og skraper vinduene på nedfryste dieselbiler mens sotgauen står.

K S

Sitat fra: bromm på onsdag 30. september 2015, klokken 18:39
Sitat fra: K S på onsdag 30. september 2015, klokken 18:24
Uten at det har betydning, så var det da ikke tvillinger, den ene 10 åringen har både annen far og annen mor....
Når bilen klarer 160-170 km med svært krevende topografi, er det ikke utenkelig å kunne klare t/r for trådstarter under ideelle forhold. Vil være vanskelig å ikke klare 100 km uansett årstid på Vestlandet langs kysten året rundt med Soul.
Vi kjører ofte 110 km om vinteren samme første del av kurven over, men svinger av og stiger opp til nær 500 moh og har da fra 15-40 km restrekkevidde. Minst med full bil og ski på taket og hard kjøring, mest med pen kjøring, ski på taket og 10 åringen ved siden av.
Og det er ikke lademuligheter.
Men kjære deg K S - prøv å sett deg inn i trådstarters behov før du fortsetter med å "pushe" en bil han egentlig ikke ville ha. Han skal altså kjøre til jobb hver 14de dag (sannsynligvis uten 3 unger i baksetet). Han jobber på en ferge med lademuligheter (så tur/retur-poenget ditt faller fullstendig i fisk). Han passerer Bergen på turen med hurtiglademuligheter de dagene det evt. er helt håpløst (altså en av de 12 turene i året). Kort sagt: han trenger ingen annen bil enn den han liker garantert best: BMW i3 !

Du er da en moroklump du da! Les hva trådstarter skrev i #13: Valget etter å ha lest her inne blir nok Soul... Den er jo litt tøff syns nå eg spess i rød farge :P

Selv om du ikke liker andre elbiler enn I3, så må du da akseptere at andre gjør andre valg enn deg. Slutt.

bromm

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 30. september 2015, klokken 18:44
Kan det være at noen i3-eiere her på forumet er litt i overkant optimistiske til rekkevidde under varierende forhold?
Tja - eller har noen av dem 33.000 km reinspikka i3-erfaring på telleren, og samtidig tilbakelagt 2.293 km på ferietur sist sommer... De "noen" kommer aldri til å bytte til nybegynnere fra korea, for å si det på den måten ;)

bromm

Sitat fra: K S på onsdag 30. september 2015, klokken 19:19
Du er da en moroklump du da! Les hva trådstarter skrev i #13: Valget etter å ha lest her inne blir nok Soul... Den er jo litt tøff syns nå eg spess i rød farge :P
...og hvem var det som skrev noe som helst om i3 (unntatt trådstarter selv, som virkelig ønsker seg i3), før #17 *rollingrollingrollingrollingrolling-eyes*

AppleKnocker

Sitat fra: K S på tirsdag 29. september 2015, klokken 19:19
Kjørte denne strekning, 130 km t/r våt vei på tur og tørr vei på retur, hadde 25% og 35 km restrekkevidde, dette var ved forvarmet bil på lørdag og kald bil på søndag, to voksne pluss to barn på 10 og ett på 13 pluss hver sin (for tunge) ryggsekk.
Hadde ikke vært så kjekk tur med I3.... Da måtte en sprunget etter.
Men Soul ser jo både dum, Donaldaktig og hva nå alle karakteristikkene går ut på.
Men de fleste jeg har snakket med synes enten den er kul eller ser bra ut....
Jeg driter nå i hva andre mener, jeg er kjempefornøyd, og vil ikke ha en fireseter. Heller ett mer enn ett mindre!

Er forøvrig ca 1100 klatre høydemetre på tur, mindre på retur.....

Hvilken snitthastighet hadde du på denne turen? Souls fortrinn er vel ved lave hastigheter pga formen og høy luftmotstand.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

chiefoff

etter nøye vurdering fra min side og prøvekjøring så ender valget på BMW I3

Sandpusher

Sitat fra: chiefoff på torsdag 01. oktober 2015, klokken 10:21
etter nøye vurdering fra min side og prøvekjøring så ender valget på BMW I3
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Carl Anton Stenling

Fint om du gir oss litt tilbakemelding når du har prøvd bilen noen turer på strekningen til jobben i vinter.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

chiefoff

Etter å ha vært innom BMW Åsane i dag så har eg skrevet kontrakt på en BMW i3. Herreminhatt for en deilig kjøreopplevelse. Fikk en god del rabatt og sia bedriften eg jobber for har en avtale med BMW.  8)

I tillegg til High Voltage Pakken så plusset eg på Navigasjon pluss og Turbineke vinterhjul. Til den nette sum av 256000  ;D skal si eg er fornøyd nå!!

Får den i desember. Julegave til meg selv:D

OlavEmil

Høyrest ut som eit godt kjøp. Eg er heilt sikker på at du blir nøgd :) . Ingen tvil om at BMWen er nokre hakk meir moro enn Kiaen!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Luftventil

Sitat fra: chiefoff på torsdag 08. oktober 2015, klokken 16:29
Etter å ha vært innom BMW Åsane i dag så har eg skrevet kontrakt på en BMW i3. Herreminhatt for en deilig kjøreopplevelse. Fikk en god del rabatt og sia bedriften eg jobber for har en avtale med BMW.  8)

I tillegg til High Voltage Pakken så plusset eg på Navigasjon pluss og Turbineke vinterhjul. Til den nette sum av 256000  ;D skal si eg er fornøyd nå!!

Får den i desember. Julegave til meg selv:D

Det var billig, hvor mye rabatt fikk du gjennom jobben?
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

chiefoff

fikk nesten 22 tusen i storkunde rabatt.

chiefoff

Hadde min første kjøretur til jobb i går. 102 km i vestlandsk vær. Regn og vind.
Kjørte eco pro med ac på 22 grader.
Total kjøredistanse med et par avstikkere 107 km
Rest distanse 15 km
8 - 9 varmegrader
14,5 i forbruk

Har mye å lære ser eg her inne

Mazzbot

Rekkevidde på i3 og leaf er vel ca likt ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA