Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurdere elbil

Startet av chiefoff, fredag 25. september 2015, klokken 09:06

« forrige - neste »

Luftventil

i3 har ikke noe dårligere rekkevidde enn Golf og Leaf, og om det er den som frister mest bør du ikke droppe den ut ifra hva noen anonyme personer skriver på et forum.

Alle dagens elbiler er gode, så prøvekjør de du liker best og velg den beste. 103 kilometer på flat vei klarer alle.m
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Luftventil på mandag 28. september 2015, klokken 14:26
... om det er den som frister mest bør du ikke droppe den ut ifra hva noen anonyme personer skriver på et forum.

Noen av oss er jo ikke anonyme  ;)

Nye Leaf og Soul har lengre rekkevidde enn i3. Vi er alle tjent med å gi korrekt informasjon slik at bilkjøperne kan velge en modell som er godt egnet for behovet. Slik situasjonen er i dag så er 10 mil om vinteren mer forutsigbart i nye Leaf og Soul enn i i3. Det betyr ikke at i3 er noen dårlig bil, men den har ganske enkelt litt mindre batteri enn så lenge.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Olemann

#17
Rekkevidde og batteristørrelse er ikke synonymt.   Derimot er det, gitt samme batteriteknologi, sterk sammenheng mellom batteristørrelse og vekt.  Og vekt og rekkevidde henger sammen.  Høy vekt er ikke lur om rekkevidde ønskes.  I tillegg kommer energieffektivitet fra motor, overføringer etc.   På toppen av det hele bruksmønster.  F.eks. vil en tung bil tape mest på hyppige hastighetsendringer,  f.eks. klassisk bykjøring.
Kvalitet mht. estimetert rekkevidde kan kurere deler av rekkeviddeangsten, sjekk i3 forum for GOM vurderinger, mange mener den gjetter best.

Men klart, nye Leaf med 30kWt (kommer vel i 2016?) skal være veldig dårlig og tung etc før den brenner alle ekstra kapasitet på svinn, så at den går lenger enn i3, Golf, Soul er vel meget sannsynlig.  Men 5 kWt +- kan man ikke tolke noe som helst ut av, før man også tar hensyn til vekt, luft, kjøremønster, precond, varmepumpetech, etc.

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 28. september 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Luftventil på mandag 28. september 2015, klokken 14:26
... om det er den som frister mest bør du ikke droppe den ut ifra hva noen anonyme personer skriver på et forum.

Noen av oss er jo ikke anonyme  ;)

Nye Leaf og Soul har lengre rekkevidde enn i3. Vi er alle tjent med å gi korrekt informasjon slik at bilkjøperne kan velge en modell som er godt egnet for behovet. Slik situasjonen er i dag så er 10 mil om vinteren mer forutsigbart i nye Leaf og Soul enn i i3. Det betyr ikke at i3 er noen dårlig bil, men den har ganske enkelt litt mindre batteri enn så lenge.

bromm

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 28. september 2015, klokken 21:13
Slik situasjonen er i dag så er 10 mil om vinteren mer forutsigbart i nye Leaf og Soul enn i i3. Det betyr ikke at i3 er noen dårlig bil, men den har ganske enkelt litt mindre batteri enn så lenge.
Hvis det skulle være noe som helst tvil om hva som skulle gjøre den til en "dårligere" bil, så er det isåfall om i3 klarer 10 mil på vinter. Den vinner iallefall klart på alt annet, hvis man ikke har behov for å klemme inn en "halv" person ekstra i baksetet ;) Bagasjeplassen er likestilt de andre, fordi den har plass mellom setene i gulvet både frem og bak, og med nedslåtte bakseterygger så sluker den mer enn 1000 liter med veldig god høyde/lastegeometri (37 kasser á 6 vinflasker sier vel det meste).

Men så er det sånn da, at 10 mil ikke er noe problem for en i3 på vinter med forvarmet batteri (væskebasert sådan, som den eneste i klassen). BMW har knekt koden: vekt og effektiv varmepumpe betyr nesten ALT for en slik bil.

Luftventil

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 28. september 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Luftventil på mandag 28. september 2015, klokken 14:26
... om det er den som frister mest bør du ikke droppe den ut ifra hva noen anonyme personer skriver på et forum.

Noen av oss er jo ikke anonyme  ;)

Nye Leaf og Soul har lengre rekkevidde enn i3. Vi er alle tjent med å gi korrekt informasjon slik at bilkjøperne kan velge en modell som er godt egnet for behovet. Slik situasjonen er i dag så er 10 mil om vinteren mer forutsigbart i nye Leaf og Soul enn i i3. Det betyr ikke at i3 er noen dårlig bil, men den har ganske enkelt litt mindre batteri enn så lenge.

Selvfølgelig, både Soul og neste års Leaf går nok lenger. Men det virker som om TS, til tross for at hun aller helst ønsket BMW i3, ombestemte seg plutselig på bakgrunn av et par innlegg her inne. Jeg synes hun burde ha mer is i magen, og aller helst prøvekjøre bilene selv.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Carl Anton Stenling

#20
Det er greit å være entusiastisk til eget bilmerke og anbefale å velge med hjertet.

Min tilnærming er imidlertid å gi råd som hindrer at nye elbilkjøpere:

  • Velger elbil med mangelfull/risikofylt rekkevidde og/eller manglende lademulighet i forhold til forventet kjøremønster.
  • Blir skuffet etter å ha valgt en upålitelig elbil (typisk en av gammelelbilene).
Råd rundt tøffe felger, inspirerende kjøreegenskaper, treverk i kupeen og premiumplast i interiøret blir litt underordnet når man bommer på de to punktene ovenfor.  ;)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

K S

#21
Kjørte denne strekning, 130 km t/r våt vei på tur og tørr vei på retur, hadde 25% og 35 km restrekkevidde, dette var ved forvarmet bil på lørdag og kald bil på søndag, to voksne pluss to barn på 10 og ett på 13 pluss hver sin (for tunge) ryggsekk.
Hadde ikke vært så kjekk tur med I3.... Da måtte en sprunget etter.
Men Soul ser jo både dum, Donaldaktig og hva nå alle karakteristikkene går ut på.
Men de fleste jeg har snakket med synes enten den er kul eller ser bra ut....
Jeg driter nå i hva andre mener, jeg er kjempefornøyd, og vil ikke ha en fireseter. Heller ett mer enn ett mindre!

Er forøvrig ca 1100 klatre høydemetre på tur, mindre på retur.....

bromm

Sitat fra: K S på tirsdag 29. september 2015, klokken 19:19
Kjørte denne strekning, 130 km t/r våt vei på tur og tørr vei på retur, hadde 25% og 35 km restrekkevidde, dette var ved forvarmet bil på lørdag og kald bil på søndag, to voksne pluss to barn på 10 og ett på 13 pluss hver sin (for tunge) ryggsekk.
Hadde ikke vært så kjekk tur med I3.... Da måtte en sprunget etter.
Hvordan kan du bare slenge ut dette, uten å ha testet samme tur (som du forøvrig ikke oppgir fra/til), med i3 ?
Tror du virkelig ikke at i3 klarer 130 km ? Og tror du virkelig ikke i3 kan ta med 2 barn med hver sin ryggsekk ?

Sandpusher

Sitat fra: bromm på onsdag 30. september 2015, klokken 12:46
Sitat fra: K S på tirsdag 29. september 2015, klokken 19:19
Kjørte denne strekning, 130 km t/r våt vei på tur og tørr vei på retur, hadde 25% og 35 km restrekkevidde, dette var ved forvarmet bil på lørdag og kald bil på søndag, to voksne pluss to barn på 10 og ett på 13 pluss hver sin (for tunge) ryggsekk.
Hadde ikke vært så kjekk tur med I3.... Da måtte en sprunget etter.
Hvordan kan du bare slenge ut dette, uten å ha testet samme tur (som du forøvrig ikke oppgir fra/til), med i3 ?
Tror du virkelig ikke at i3 klarer 130 km ? Og tror du virkelig ikke i3 kan ta med 2 barn med hver sin ryggsekk ?
To på 10, ett på 13 = 3 barn... Så da er ikke i3 et alternativ for denne personen. Men nå var det ikke det denne tråden handlet om, trådstarter ønsket seg en i3 og ble frarådet dette av noen som ikke har en i3 med begrunnelse av at den ikke klarer 103 km om vinteren. Dette er ikke riktig, 103 km er helt uproblematisk i vind, snø og slaps og minusgrader. Garantert.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

K S

Sitat fra: bromm på onsdag 30. september 2015, klokken 12:46
Sitat fra: K S på tirsdag 29. september 2015, klokken 19:19
Kjørte denne strekning, 130 km t/r våt vei på tur og tørr vei på retur, hadde 25% og 35 km restrekkevidde, dette var ved forvarmet bil på lørdag og kald bil på søndag, to voksne pluss to barn på 10 og ett på 13 pluss hver sin (for tunge) ryggsekk.
Hadde ikke vært så kjekk tur med I3.... Da måtte en sprunget etter.
Hvordan kan du bare slenge ut dette, uten å ha testet samme tur (som du forøvrig ikke oppgir fra/til), med i3 ?
Tror du virkelig ikke at i3 klarer 130 km ? Og tror du virkelig ikke i3 kan ta med 2 barn med hver sin ryggsekk ?

Så så, nå må du ta hjertemedisinen din.
Deretter får du lese hva jeg har skrevet. Vi hadde ikke to barn, men tre barn med oss, da blir det litt ulovlig med I3.
Er det viktig for deg hvor vi kjørte? Hvis du leser høydekurven fra Jurrassic så kan du danne deg et bilde av topografien. Nå kjørte vi forøvrig 130 km med 25 % igjen på batteriet, ut fra denne turen så brukte vi 27 % på de første 45 km, så vi hadde sansynligvis klart +- 170 km.
Men I3 hadde sikkert klart 270 km eller mer.
Beklager så mye for at jeg postet et innlegg du ikke likte.

Carl Anton Stenling

#25
Sitat fra: bromm på onsdag 30. september 2015, klokken 12:46
Dette er ikke riktig, 103 km er helt uproblematisk i vind, snø og slaps og minusgrader.

En jeg kjenner sliter med å få i3 til å rekke frem og tilbake mellom Kjelsås og Gardermoen. Det er til sammen 10,2 mil. Stiller meg derfor undrende til at dette skulle gått noe bedre i snølaps og minusgrader.  :)

Etter min mening bør man helst beregne slik at kjøremønstret gir rundt 30 % margin. Lavere enn dette i hverdagen så blir det fort stress. Man skal også tenke på at når batteriene eldes så forsvinner noen prosent kapasitet. Det er greit å ta høyde for at man fortsatt kan beholde bilen også etter noen år.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

bromm

Sitat fra: K S på onsdag 30. september 2015, klokken 13:37
Sitat fra: bromm på onsdag 30. september 2015, klokken 12:46
Sitat fra: K S på tirsdag 29. september 2015, klokken 19:19
to voksne pluss to barn på 10 og ett på 13 pluss hver sin (for tunge) ryggsekk.
Hadde ikke vært så kjekk tur med I3.... Da måtte en sprunget etter.
Hvordan kan du bare slenge ut dette, uten å ha testet samme tur (som du forøvrig ikke oppgir fra/til), med i3 ?
Tror du virkelig ikke at i3 klarer 130 km ? Og tror du virkelig ikke i3 kan ta med 2 barn med hver sin ryggsekk ?
Så så, nå må du ta hjertemedisinen din.
Deretter får du lese hva jeg har skrevet. Vi hadde ikke to barn, men tre barn med oss, da blir det litt ulovlig med I3.
Er det viktig for deg hvor vi kjørte?
OK, sorry jeg overså tvillingene du hadde med i bilen, uten at du nevnte dem spesifikt ;)
Og ja, det er selvfølgelig viktig "HVOR" man kjører - en høydekurve som det der er f.eks. uinteressant for han som startet denne tråden - han skal som kjent bare tilbakelegge 103 km hver 14de dag (på det meste !), og atpåtil har han hurtigladere på veien (!).

bromm

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 30. september 2015, klokken 17:30
Sitat fra: bromm på onsdag 30. september 2015, klokken 12:46
Dette er ikke riktig, 103 km er helt uproblematisk i vind, snø og slaps og minusgrader.

En jeg kjenner sliter med å få i3 til å rekke frem og tilbake mellom Kjelsås og Gardermoen. Det er til sammen 10,2 mil. Stiller meg derfor undrende til at dette skulle gått noe bedre i snølaps og minusgrader.  :)

Etter min mening bør man helst beregne slik at kjøremønstret gir rundt 30 % margin. Lavere enn dette i hverdagen så blir det fort stress. Man skal også tenke på at når batteriene eldes så forsvinner noen prosent kapasitet. Det er greit å ta høyde for at man fortsatt kan beholde bilen også etter noen år.
En jeg kjenner (osv....) klarer bare 48 km med Leaf - Kan det være han det er noe gæærnt med ;) Nå er det sånn at "pizza-kutterne" som enkelte har kalt hjulene til i3, er særdeles effektive på snøslaps - så, ja i3 er faktisk ikke så ille på slikt føre... Trådstarter antyder at den "lange" turen på 103 km bare vil forekomme til og fra jobb (som har en varighet på 14 dager (!) - så jeg tror ikke at dette vil medføre noe "stress", akkurat... Spesielt siden det også finnes HL-muligheter i tillegg :)

K S

Sitat fra: bromm på onsdag 30. september 2015, klokken 18:13
Sitat fra: K S på onsdag 30. september 2015, klokken 13:37
Sitat fra: bromm på onsdag 30. september 2015, klokken 12:46
Sitat fra: K S på tirsdag 29. september 2015, klokken 19:19
to voksne pluss to barn på 10 og ett på 13 pluss hver sin (for tunge) ryggsekk.
Hadde ikke vært så kjekk tur med I3.... Da måtte en sprunget etter.
Hvordan kan du bare slenge ut dette, uten å ha testet samme tur (som du forøvrig ikke oppgir fra/til), med i3 ?
Tror du virkelig ikke at i3 klarer 130 km ? Og tror du virkelig ikke i3 kan ta med 2 barn med hver sin ryggsekk ?
Så så, nå må du ta hjertemedisinen din.
Deretter får du lese hva jeg har skrevet. Vi hadde ikke to barn, men tre barn med oss, da blir det litt ulovlig med I3.
Er det viktig for deg hvor vi kjørte?
OK, sorry jeg overså tvillingene du hadde med i bilen, uten at du nevnte dem spesifikt ;)
Og ja, det er selvfølgelig viktig "HVOR" man kjører - en høydekurve som det der er f.eks. uinteressant for han som startet denne tråden - han skal som kjent bare tilbakelegge 103 km hver 14de dag (på det meste !), og atpåtil har han hurtigladere på veien (!).

Uten at det har betydning, så var det da ikke tvillinger, den ene 10 åringen har både annen far og annen mor....
Når bilen klarer 160-170 km med svært krevende topografi, er det ikke utenkelig å kunne klare t/r for trådstarter under ideelle forhold. Vil være vanskelig å ikke klare 100 km uansett årstid på Vestlandet langs kysten året rundt med Soul.
Vi kjører ofte 110 km om vinteren samme første del av kurven over, men svinger av og stiger opp til nær 500 moh og har da fra 15-40 km restrekkevidde. Minst med full bil og ski på taket og hard kjøring, mest med pen kjøring, ski på taket og 10 åringen ved siden av.
Og det er ikke lademuligheter.

bromm

Sitat fra: K S på onsdag 30. september 2015, klokken 18:24
Uten at det har betydning, så var det da ikke tvillinger, den ene 10 åringen har både annen far og annen mor....
Når bilen klarer 160-170 km med svært krevende topografi, er det ikke utenkelig å kunne klare t/r for trådstarter under ideelle forhold. Vil være vanskelig å ikke klare 100 km uansett årstid på Vestlandet langs kysten året rundt med Soul.
Vi kjører ofte 110 km om vinteren samme første del av kurven over, men svinger av og stiger opp til nær 500 moh og har da fra 15-40 km restrekkevidde. Minst med full bil og ski på taket og hard kjøring, mest med pen kjøring, ski på taket og 10 åringen ved siden av.
Og det er ikke lademuligheter.
Men kjære deg K S - prøv å sett deg inn i trådstarters behov før du fortsetter med å "pushe" en bil han egentlig ikke ville ha. Han skal altså kjøre til jobb hver 14de dag (sannsynligvis uten 3 unger i baksetet). Han jobber på en ferge med lademuligheter (så tur/retur-poenget ditt faller fullstendig i fisk). Han passerer Bergen på turen med hurtiglademuligheter de dagene det evt. er helt håpløst (altså en av de 12 turene i året). Kort sagt: han trenger ingen annen bil enn den han liker garantert best: BMW i3 !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA