Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! trenger råd til valg av pendlerbil

Startet av Taffelman, onsdag 23. september 2015, klokken 17:30

« forrige - neste »

overter

Sitat fra: Taffelman på torsdag 24. september 2015, klokken 00:05
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 23. september 2015, klokken 22:12
I praksis er det kun nye Leaf som kan være egnet. Alternativt vente 2-3 år på Tesla Model 3 eller oppgraderte utgaver av de øvrige modellene fra VW, BMW etc.

Hvis budsjettet var høyere så ville Tesla Model S vært et klart valg.

S 70D hadde vært kjekt det, men har signert for en 2016 Outlander PHEV, så Tesla får nok vente et par år til :)

En del av motivasjonen for å pendle elektrisk inn til Oslo ligger selvfølgelig i Elbil incentivene. For å snu litt på det, så har "ekstrajobben" med et kvarters kaffepause ganske god timepris :)  Å vente 2-3 år på neste generasjon elbil er derfor ikke aktuelt.

Ser at nye Leaf har EPA tall på 172 km, og Zoe r240 har 155 km.

I min test av Zoe på aktuell strekning i høstvær (10 grader, litt regn og mørke på retur) så endte jeg på 14,9 kwh/100km. Totalt forbruk 22,6 kwh på 152 km, ca 2 kwh regenerert og 0,4 kwh til klima.

Dette gir en teoretisk range på 138 km med Zoe hvis vi antar at 85% av batteriet er tilgjengelig og legger til 10% regenerering. Dette stemmer brukbart med at jeg brukte totalt 109% batteri på turen. Dvs at en "real life" test med Zoe i norsk høstvær ga meg en range som er ca 11% lavere enn EPA. Overfører vi dette til nye Leaf så havner den på 153 km range og da er den helt på grensen rent teoretisk, og så langt ville jeg ikke turt å utfordre skjebnen, så det kan se ut som at selv nye Leaf må gi tapt for en "kaffepause".

Mine beregninger er kanskje feil, og Leaf kan ha noen triks i ermet som jeg ikke er klar over, men jeg liker rett og slett ikke bilen, og billig er den heller ikke, så den faller nok utenfor for min del

Ang lading av Zoe på "semi-hurtig" Type2 stolpe (AC 22kwh), så tok det 25 min å lade fra 50% til 90%, og med antagelsen om at 85% av 22 kwh er "synlig" så blir det ca 0,3 Kwh pr minutt. Jeg trenger jeg ca 4 kwh ekstra til pendlerunden som tar 13 minutter å lade, mao en ganske rask kaffepause. Når konkurransen om Type2 stolpene også er mindre en på CHADEMO/CCS så tror jeg Zoe faktisk ikke er så dum.

i3, som jeg ikke har prøvd ennå, har en EPA på 130km, og trekker vi fra 11% på den også, så ender den på 115 km, som er nok til å ta meg til jobb og tilbake til Alnabru området (ca 95 km) hvor det er flere hurtigladere. På kalde dager vil jeg nok lade litt på veg til jobb også, så i3 er fortsatt veldig aktuell. Men hvor mye lader i3 på 10 minutter med CCS? og er det minuttpris CSS også?

Er litt redd hele denne posten bare blir svada etter at jeg har prøvekjørt i3, men vi får se :)
Min er faring med  1mnd med elbil generelt og Zoe spesielt er akkurat som du selv har erfart, på slike turer der man akkurat mangler 4-5kwh så lader man ikke batteriet fullt opp, man lader nok til å komme  til destinasjon. Da vil forskjell i ladetid for Zoe med 22 kw og en hvilken som helst annen elbil som har 40-50kwh lading være 8-10min, eller mindre. Men hvis det er mer kø for chademo/CCS enn for type 2 så vil kanskje denne lengre ladetiden  ikke ha så mye betydning?
Har selv en med ZOE med 43kw, og ser at ca 8kwh går på 10-12min, så 13 min for 4 kwh på ny type stemmer nok bra.

Zoe har fordelen med muligheten for raskere lading heime i forhold til konkurrentene, og min erfaring er at 11kw gir meg 40-50% påfyll mens vi spiser middag, noe som er kjekt når neste runde med kjøring skal unnagjøres. Tipper med en annen type elbil så er fossilbilen kanskje beste alternativ for treningskjøring pga tregere lading? Vi kjører ofte 20+mil hver dag med Zoe.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

mo73ro

#16
Sitat fra: Taffelman på torsdag 24. september 2015, klokken 00:05

...har signert for en 2016 Outlander PHEV...

En del av motivasjonen for å pendle elektrisk inn til Oslo ligger selvfølgelig i Elbil incentivene. For å snu litt på det, så har "ekstrajobben" med et kvarters kaffepause ganske god timepris :)


Har du bruk for to biler, kan jeg forstå dette. Men... kan du parkere gratis på jobb uansett, så er vel det eneste du sparer med BEV bompasseringer. På din rute vil vel det si ca. 60 kroner dagen.

Da jeg fikk pris på Zoe, havnet den på rett over 260 000,- (med vinterdekk og hjemmelader). Leaf vil vel havne på omtrent det samme for Acenta med 30 kWt batteri.

Det tilsvarer ca. 4330 dager med bompasseringer, og med tre 'bomturer' i uken kan du pendle med Outlander i nesten 28 år.

Trenger du en bil nummer to, så ville jeg nok valgt en brukt Leaf eller iMiev siden du må hurtiglade uansett.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Øyvind.h

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 23. september 2015, klokken 22:12
Hvis budsjettet var høyere så ville Tesla Model S vært et klart valg.
Støtter den. Her er en S70D det soleklare valget. Gjerne en demobil til 500-550K med luftunderstell så bakkeklaringen kan økes ved behov om man har en vanskelig oppkjørsel.

De andre bilene pusher grensene for mye/blir for lite fleksible med skissert bruksscenarie.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Taffelman

Vi er avhengig av minst to biler. Pr i dag har vi 3 dieselbrennere som skal byttes inn i en elbil og en plugin hybrid.

Min samboer kan pendle med PHEV'en de dagene jeg bruker elbilen, og når jeg ikke skal til Oslo så kan hun ta elbilen. Så vi skal over fra å forbrenne ca 2 tonn diesel pr. år til nesten rent EL-forbruk. På ferie og familieutflukter har vi likevel masse plass, "uendelig" rekkevidde og 4WD fremkommelighet i PHEV'en.

PHEV'en har jeg hatt i kikkerten en stund, men den gamle så veldig traust ut, så når 2016 modellen med facelift ble lansert og jeg fikk en innbyttepris jeg kan leve med, så ble det handel. Den skal ankomme i midten av November :)

Pr. i dag parkerer jeg dyrt i Oslo, så innsparing på bare parkering og bomring utgjør over 45K pr. år. når jeg legger til besparelser på drivstoff, forsikringer, årsavgifter. service og vedlikehold, samt at vi går fra tre til to biler, så sparer vi totalt ca 100.000,- pr. år på å bytte ut bilparken og på å bli litt mer bevisst.

Er enig i at en Tesla S70D oppfyller mine krav, og det er en flott bil, men har ikke sett en brukt til under 600K ennå, så da ville jeg nok heller bestilt en ny. Men med en finanskost/verdifall på 50-60+K pr år utover det en av de rimeligere elbilene har, så forsvinner mye av motivasjonen for å bytte inn BMW'ene, samt at jeg er redd jeg ikke ville turt å parkert den gatelangs på offentlige plasser, så jeg vil prøve meg med en av de rimeligere elbilene først. Fungerer det ikke så kan jeg alltids bytte den ut :)





X75D
TM3 LR AWD

v-i-c

Sitat fra: Taffelman på onsdag 23. september 2015, klokken 17:30
Blir snart gal av å søke rundt i elbil jungelen.

3 dager i uken: E6 nordfra til Skøyen (150 km t/r). Ingen lademulighet på jobb men passerer flere hurtigladere og semi-hurtigladere.

Renault Zoe: Prøvekjøringen var en positiv overraskelse. En enkel og lettkjørt bil man ble "glad" av å kjøre. OK komfort, bedre kjørefølelse enn forventet og nok av "gadgets". Bagasjerom med plass til et par store sportsbagger og grei rekkevidde, men litt usikker på om den klarer pendlerunden. Lav pris og rask hjemmelading (11kw) som kan inkluderes i prisen gjør den attraktiv, ca 250k med alt. Klattlading på 22kw stolpe fungerer også helt greit i praksis.

Før jeg begynte å se nærmere på elbil så ville jeg trodd valget kom til å stå mellom Golf, B-type og med i3 som "outsider". Men i skrivende stund ser det, merkelig nok, ut til å stå mellom og BMW og Renault!!!! så vennligst opplys meg...

På Skøyen forand Visma-bygget er det en flott plass med mange ladepunkt. Skal du fra skøyen og kjører ut på E18 Nordover paserer du disse da de ligger kloss i veien.

Dersom du skal handle på vei hjem og finner det du trenger på COOP et eller annet rett i nærheten kan dette være en fin kobinasjon for deg. Disse ladeplassene ser ut til å bli brukt relativt lite slik at du bør kunne finne et ledig, Sist jeg var der var der var det 7 stykker type2 ladepunkter der.

Litt lading der før du kjører hjem om vinteren vil kunne funke fint.

Selv har jeg en ZOE med hurtig ladeegenskaper AC43kw, som jeg kjøpte ny for kort tid siden. Jeg vil anbefale deg å forsøke å få en ZOE med hurtigladeregenskaper om du klarer det. Det skal være samme fysiske batteri i de to utgavene av ZOE.

Nå finnes det en del Hurtigladere tilpasset ZOE sin AC43kw lademulighet . Undersøk selv om de er der du eventelt skulle ha behov for lading når du er underveis. Å fylle tanken med varme batterier nå i høst tar 30 min (fra tom til 95% dvs ca 20kwh fra lader)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Carl Anton Stenling

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 24. september 2015, klokken 09:02
Som en ser er det ikke SÅ veldig stor forskjell på disse bilene iflg dette programmet når en legger inn korrekt kapasitet på de.

Distansen er nok ganske enkelt utfordrende for alle dagens elbiler (med unntak av Tesla).
Hadde det vært jeg som skulle kjøre strekningen så ville jeg valgt en bil med hurtiglader for å slippe unødvendig tid foran ladestasjonen, men har forståelse for at det kan være individuelle avveininger rundt bilens utseende m.v. og tilgjengelig tid. Det kan også være smart å ta med vurderinger rundt pålitelighet når man kjøper bil for pendlebehov.

Et tips kan forøvrig være å legge inn ukas handel på turen en av dagene og lade ved en Kiwi-butikk.
Vanlige tiltak rundt langkjøring er selvfølgelig også viktige: Dekktype/dimensjon, lufttrykk, hastighet og bruk av varmeapparat. Dette finnes det allerede mange tråder om på forumet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Strøm Tycoon

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 24. september 2015, klokken 09:02
Har ikke kjørt noen av bilene hvor trådstarter har tenkt å kjøre. Men har for moro lagt inn alle 4 biler i GreenRace fra Eidsvoll til Skøyen(78 km en vei). Ilfg green race som jeg bruker på B klassen og som stemmer sånn ca så får jeg følgende tall: Kia 44%(27Kwh), B klasse UTEN REKKEVIDDE PAKKE(28Kwh): 45%, Leaf MED nye 26,5 KwH Batteri 48% og ZOE R240(23,2Kwh) 43% igjen på batteri på retur som betyr motbakke for alle biler.  Som en ser er det ikke SÅ veldig stor forskjell på disse bilene iflg dette programmet når en legger inn korrekt kapasitet på de. Leaf er et hestehode foran og en ser at Kia blir litt straffet for formen med snitthastighet på 82 km/t.

Testet denne mot mine egne erfaringer over 25000km på samme strekning.

"Ut av boksen" beregner denne metoden veldig nært maksimalforbruket jeg har hatt på vinteren. Det kan godt være at denne beregningen går an å bruke for å vurdere bilene mot hverandre, men enkeltvis får jeg ikke meg til å stole på tallene.

Snittfart i dag på samme strekning var i dag 91km/t (115km/t maks sånn ca.) ... oppgitt forbruk 16.4kWh, beregnet der til 19kWh (slider helt bort på øko).

Luftventil

Sitat fra: Taffelman på onsdag 23. september 2015, klokken 17:30
Blir snart gal av å søke rundt i elbil jungelen.

Trenger råd om valg av pendlerbil til maks 300k.

Bruksmønster:

3 dager i uken: E6 nordfra til Skøyen (150 km t/r). Ingen lademulighet på jobb men passerer flere hurtigladere og semi-hurtigladere.

2 dager i uken: 30 km t/r til jobb + ca 50 km t/r til treninger/ungekjøring etter jobb. Ingen lademulighet eller hurtigladere i nærområdet, kun hjemmelading.

Viktige egenskaper:

- God rekkevidde i motorveishastighet (90-100km/t), helst en som kan klare 150-160 km når det er plussgrader og bar vei.

- DC Hurtig eller AC semi-hurtiglading, (gjerne begge deler)

- Mulighet for å koble seg på en 10A kontakt i nødstilfeller

- Minimum 16A (3.6kw) hjemmelading

- Mulighet for å få enda raskere hjemmelading (7kw eller mer) hvis jeg legger opp en ny kurs i garasjen.

- Ikke for lav bakkeklaring, vi har en litt lei bakke om vinteren som det blir dype hjulspor i.


Har bare fått testet Zoe hittil og skal teste i3 til helgen, men her er mine foreløpige tanker rundt de aktuelle bilene:

Leaf: Sikkert bra siden den selger så godt, men helt uaktuell for oss pga utseende og utstråling.

Soul: Har ikke vurdert den, sikkert fordi jeg er litt usikker på hva jeg synes om fremtoningen.

eGolf: Golf er en OK bil, om enn litt traust. Slik jeg forstår det så har den for treg hjemmelading. Har derfor ikke vurdert den seriøst ennå.

MB B klasse: Ser for meg ut som den beste "bilen" blant elbilene for motorveipendling, men med stort batteri og maks 11kw på semi-hurtig, så er jeg redd at selv klattlading kan bli et mareritt. Hadde den hatt 22kw lading ville denne vært høyt på listen.

BMW i3: Som "BMW mann" rager denne høyt allerede før prøvekjøring, men er usikker på rekkevidde og om jeg klarer å beherske meg til ikke å gå over 300k på utstyrslista, i tillegg kommer evt. ekstrakostnader til forbedret lading hjemme. Praktiske fordeler er vel at med "hurtiglader" option så kan den lades på DC hurtig og AC Semi-hurtiglader ute, samt 10-16A kurs hjemme + evt opp til 7,4kw hjemme hvis man koster på seg en  veggboks og ny 32A kurs.

Renault Zoe: Prøvekjøringen var en positiv overraskelse. En enkel og lettkjørt bil man ble "glad" av å kjøre. OK komfort, bedre kjørefølelse enn forventet og nok av "gadgets". Bagasjerom med plass til et par store sportsbagger og grei rekkevidde, men litt usikker på om den klarer pendlerunden. Lav pris og rask hjemmelading (11kw) som kan inkluderes i prisen gjør den attraktiv, ca 250k med alt. Klattlading på 22kw stolpe fungerer også helt greit i praksis.

Før jeg begynte å se nærmere på elbil så ville jeg trodd valget kom til å stå mellom Golf, B-type og med i3 som "outsider". Men i skrivende stund ser det, merkelig nok, ut til å stå mellom og BMW og Renault!!!! så vennligst opplys meg...

i3 har samme rekkevidde som de andre (utenom Zoe) i daglig bruk, men bruker en mer realistisk måte å regne gjenværende forbruk på. Så du bør ikke droppe den utelukkende på grunn av rekkevidden.

Ellers ser jeg at du allerede har bestilt en Outlander, og siden det ikke akkurat er en kjøreglad bil er det viktig at den andre bilen er mer morsom ;) Vi prøvekjørte de fleste elbiler før vi kjøpte (E-Golf), og i3 var den klart morsomste. Husk at den gjør 0-100 på like over 7 sekunder!

- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Taffelman

Godt poeng! Har booket prøvekjøring av i3 i morgen, men er nok litt forutinntatt, da jeg har både 3 og 5 serie, begge med M-sport understell. Bare håper i3 ikke er like hardt satt opp som 3ern. Er også veldig spent på hvor godt driver assist fungerer.

Må vel også innrømme at baktanken med å spare inn på pendlingen er for å spare til noe litt mer morsomt som kan tas frem på søndager med godvær  ;)
X75D
TM3 LR AWD

Strøm Tycoon

Sitat fra: Taffelman på torsdag 24. september 2015, klokken 23:01
Godt poeng! Har booket prøvekjøring av i3 i morgen, men er nok litt forutinntatt, da jeg har både 3 og 5 serie, begge med M-sport understell. Bare håper i3 ikke er like hardt satt opp som 3ern. Er også veldig spent på hvor godt driver assist fungerer.

Må vel også innrømme at baktanken med å spare inn på pendlingen er for å spare til noe litt mer morsomt som kan tas frem på søndager med godvær  ;)

Der tenker vi likt, kjøpte denne lille blå i vår.

Jeg ringte på en brukt i3 her om dagen (skal ikke legge skjul på at jeg heller ville hatt en sånn). Eieren overbeviste meg at dette ikke er bilen for helårspendling tur-retur Oslo (88km hver vei). Rett og slett ikke stort nok batteri til at det blir en komfortabel affære.

Responsen hans når jeg fortalte at jeg hadde mellom 45 og 50% restlading ved ankomst i Oslo var: Oj!

PokerFjes

Sitat fra: Taffelman på torsdag 24. september 2015, klokken 23:01
Godt poeng! Har booket prøvekjøring av i3 i morgen, men er nok litt forutinntatt, da jeg har både 3 og 5 serie, begge med M-sport understell. Bare håper i3 ikke er like hardt satt opp som 3ern. Er også veldig spent på hvor godt driver assist fungerer.

Må vel også innrømme at baktanken med å spare inn på pendlingen er for å spare til noe litt mer morsomt som kan tas frem på søndager med godvær  ;)
Er spent på hva du synes om i3. Jeg har hatt 3-serie og kjørt en del 5-serie, men ikke av de nyeste. Jeg er en stor tilhenger av BMW's klassiske førermiljø, og fatter ikke hvordan de klarte å klekke ut i3. Jeg mistenker at det var/er et frieri til trillingeiere ;).
Jeg mistenker at MB med rangeextender kunne vært bra. Hva med å teste den på den aktuelle strekningen en dag?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Øyvind.h

Sitat fra: Taffelman på torsdag 24. september 2015, klokken 16:59
Er enig i at en Tesla S70D oppfyller mine krav, og det er en flott bil, men har ikke sett en brukt til under 600K ennå, så da ville jeg nok heller bestilt en ny.
Faren min ga 518.000,- for en S70D gått 5000km (+ vinterdekk).
Uendelig rekkevidde, rå fremkommelighet og plass til alt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AppleKnocker

Sitat fra: Taffelman på onsdag 23. september 2015, klokken 17:30

Viktige egenskaper:

- God rekkevidde i motorveishastighet (90-100km/t), helst en som kan klare 150-160 km når det er plussgrader og bar vei.


Med dette kriteriet står du igjen med kun Tesla. Alternativene du nevner klarer ikke dette, med mindre du lader underveis eller senker farten til under motorveishastighet. Legger du deg i 70-80 km/t og kjører som en munk, vil de fleste bilene klare det. Lykke til med det :-)
På en regnværsdag holder det ikke å senke farten heller. Om vinteren kan du selvsagt glemme det.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Taffelman

X75D
TM3 LR AWD

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA