Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! trenger råd til valg av pendlerbil

Startet av Taffelman, onsdag 23. september 2015, klokken 17:30

« forrige - neste »

Taffelman

Blir snart gal av å søke rundt i elbil jungelen.

Trenger råd om valg av pendlerbil til maks 300k.

Bruksmønster:

3 dager i uken: E6 nordfra til Skøyen (150 km t/r). Ingen lademulighet på jobb men passerer flere hurtigladere og semi-hurtigladere.

2 dager i uken: 30 km t/r til jobb + ca 50 km t/r til treninger/ungekjøring etter jobb. Ingen lademulighet eller hurtigladere i nærområdet, kun hjemmelading.

Viktige egenskaper:

- God rekkevidde i motorveishastighet (90-100km/t), helst en som kan klare 150-160 km når det er plussgrader og bar vei.

- DC Hurtig eller AC semi-hurtiglading, (gjerne begge deler)

- Mulighet for å koble seg på en 10A kontakt i nødstilfeller

- Minimum 16A (3.6kw) hjemmelading

- Mulighet for å få enda raskere hjemmelading (7kw eller mer) hvis jeg legger opp en ny kurs i garasjen.

- Ikke for lav bakkeklaring, vi har en litt lei bakke om vinteren som det blir dype hjulspor i.


Har bare fått testet Zoe hittil og skal teste i3 til helgen, men her er mine foreløpige tanker rundt de aktuelle bilene:

Leaf: Sikkert bra siden den selger så godt, men helt uaktuell for oss pga utseende og utstråling.

Soul: Har ikke vurdert den, sikkert fordi jeg er litt usikker på hva jeg synes om fremtoningen.

eGolf: Golf er en OK bil, om enn litt traust. Slik jeg forstår det så har den for treg hjemmelading. Har derfor ikke vurdert den seriøst ennå.

MB B klasse: Ser for meg ut som den beste "bilen" blant elbilene for motorveipendling, men med stort batteri og maks 11kw på semi-hurtig, så er jeg redd at selv klattlading kan bli et mareritt. Hadde den hatt 22kw lading ville denne vært høyt på listen.

BMW i3: Som "BMW mann" rager denne høyt allerede før prøvekjøring, men er usikker på rekkevidde og om jeg klarer å beherske meg til ikke å gå over 300k på utstyrslista, i tillegg kommer evt. ekstrakostnader til forbedret lading hjemme. Praktiske fordeler er vel at med "hurtiglader" option så kan den lades på DC hurtig og AC Semi-hurtiglader ute, samt 10-16A kurs hjemme + evt opp til 7,4kw hjemme hvis man koster på seg en  veggboks og ny 32A kurs.

Renault Zoe: Prøvekjøringen var en positiv overraskelse. En enkel og lettkjørt bil man ble "glad" av å kjøre. OK komfort, bedre kjørefølelse enn forventet og nok av "gadgets". Bagasjerom med plass til et par store sportsbagger og grei rekkevidde, men litt usikker på om den klarer pendlerunden. Lav pris og rask hjemmelading (11kw) som kan inkluderes i prisen gjør den attraktiv, ca 250k med alt. Klattlading på 22kw stolpe fungerer også helt greit i praksis.

Før jeg begynte å se nærmere på elbil så ville jeg trodd valget kom til å stå mellom Golf, B-type og med i3 som "outsider". Men i skrivende stund ser det, merkelig nok, ut til å stå mellom og BMW og Renault!!!! så vennligst opplys meg...



X75D
TM3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: Taffelman på onsdag 23. september 2015, klokken 17:30
Blir snart gal av å søke rundt i elbil jungelen.

Trenger råd om valg av pendlerbil til maks 300k.

Bruksmønster:

3 dager i uken: E6 nordfra til Skøyen (150 km t/r). Ingen lademulighet på jobb men passerer flere hurtigladere og semi-hurtigladere.

2 dager i uken: 30 km t/r til jobb + ca 50 km t/r til treninger/ungekjøring etter jobb. Ingen lademulighet eller hurtigladere i nærområdet, kun hjemmelading.

Viktige egenskaper:

- God rekkevidde i motorveishastighet (90-100km/t), helst en som kan klare 150-160 km når det er plussgrader og bar vei.

- DC Hurtig eller AC semi-hurtiglading, (gjerne begge deler)

- Mulighet for å koble seg på en 10A kontakt i nødstilfeller

- Minimum 16A (3.6kw) hjemmelading

- Mulighet for å få enda raskere hjemmelading (7kw eller mer) hvis jeg legger opp en ny kurs i garasjen.

- Ikke for lav bakkeklaring, vi har en litt lei bakke om vinteren som det blir dype hjulspor i.


Har bare fått testet Zoe hittil og skal teste i3 til helgen, men her er mine foreløpige tanker rundt de aktuelle bilene:

Leaf: Sikkert bra siden den selger så godt, men helt uaktuell for oss pga utseende og utstråling.

Synd, for jeg tror en Leaf med den nye 30kWh batteriet og 6.6kW lader er den bilen som hadde passet bruksmønsteret ditt best.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

#2
Nye Leaf er nok sannsynligvis den eneste som kan oppfylle ditt primærbehov innenfor budsjettet.
Utseendet på Leaf er jo sært, men trøsten er at når du sitter inni så slipper du se den utenfra.

Det er spesielt 15 mils motorveirekkevidde om vinteren som kan være problematisk for de fleste andre modeller. Nye Leaf kan nok greie denne distansen, men det blir med liten margin om vinteren. Du er jo også avhengig av en bil med hurtiglademulighet i tilfelle det skulle bli svært vanskelige kjøreforhold (snøslaps og lav temperatur) noen dager i året.

Kanskje du bør vurdere å installere Webasto for å gi tilstrekkelig rekkevidde?

Mitt råd til deg er å prøvekjøre med de mest aktuelle modellene på strekningen slik at du blir kjent med alternativene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

OlavEmil

Einig i at du bør ha hurtigladar om du skal køyre 150km tre gongar i veka. Då fell Renault og Mercedes ut.

Golfen har som du sjølv er inne på altfor treig standardlading.

BMW har rask standardlading og hurtiglading, men noko kortare rekkjevidde enn mange andre. Vil nok vere knapp på 150km motorveg året rundt.

Då står det mellom Kia og nye Leaf med 6,6kW ladar, begge har god rekkjevidde, hurtiglading og rask heimelading (ekstrautstyr på Leaf, standard på Kia). Så er spørsmålet kva av dei som har minst uakseptabel utsjånad ;) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Carl Anton Stenling

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 23. september 2015, klokken 19:26
.... Kia og nye Leaf ... begge har god rekkjevidde ...

Kiaen har dårlig aerodynamikk og kommer nok til kort på motorveien.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Strøm Tycoon

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 23. september 2015, klokken 19:28
Sitat fra: OlavEmil på onsdag 23. september 2015, klokken 19:26
.... Kia og nye Leaf ... begge har god rekkjevidde ...

Kiaen har dårlig aerodynamikk og kommer nok til kort på motorveien.

Dette er noe jeg sliter med å finne god info om, hva ligger forbruket på i 100km/t med en Leaf?

Målte vår Soul i dag, med 11c, moderat varme, ECO modus og 100km/t til 16kWh/100km. 15mil daglig (eller 3 dager/uke) er å tøye strikken med Soul, ingen tvil om det. Spesielt siden det er endel motorveikjøring involvert. På vinteren hadde jeg ikke vurdert det, det er såvidt jeg er komfortabel med 9mil på vinteren (restlading 35-40%).

Carl Anton Stenling

#6
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på onsdag 23. september 2015, klokken 19:56
Dette er noe jeg sliter med å finne god info om, hva ligger forbruket på i 100km/t med en Leaf?

Måling av forbruket må skje under helt like forhold hvis det skal være sammenlignbart.

GreenRace (http://www.jurassictest.ch/GR/) oppgir SCx for Kia Soul EV til 0,750, mens Leaf er oppgitt til 0,600. Dette indikerer vesentlig forskjell i hvor mye energi som går med for å overvinne luftmotstanden.

GreenRace regner ut gjennomsnittlig W/km-forbruk på strekningen Skøyen-Eidsvoll til 169 for Leaf og 197 for Soul. Du kommer altså 17 % lengre med Leaf enn Soul for hver kWt batteri gitt disse forutsetningene.

Selv for nye Leaf vil 15 mil være helt på grensen med det aktuelle bruksmønsteret. En fordel med Leafen er at den tåler høyt lufttrykk. Ulempen er imidlertid at kulden kan ramme batterikapasiteten om vinteren pga. manglende batterioppvarming.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Taffelman

Er innforstått med at 15 mil er for langt uten lading på vinteren, så en "kaffestopp" på 15 min kan jeg leve med. På de mest ekstreme dagene bruker jeg en annen bil.

Det som er viktigere på vinteren er vel om varmeanlegg og setevarme kan brukes mens man lader, En annen faktor er venting på ledig hurtiglader, har begynt å følge med på ladestasjone siste uka, og har inntrykk av at Type2 stolpene er oftere ledig enn DC laderen, stemmer det?
X75D
TM3 LR AWD

Carl Anton Stenling

#8
Sitat fra: Taffelman på onsdag 23. september 2015, klokken 20:48
Det som er viktigere på vinteren er vel om varmeanlegg og setevarme kan brukes mens man lader, En annen faktor er venting på ledig hurtiglader, har begynt å følge med på ladestasjone siste uka, og har inntrykk av at Type2 stolpene er oftere ledig enn DC laderen, stemmer det?

Varmeanlegg og setevarme kan brukes mens man lader på Leaf.
Langs den aktuelle strekningen er det såpass mange hurtigladere at du bør slippe å vente på opptatt lader. Fortum har kart som viser om laderen er opptatt.

Type 2-stolpene er ofte ledige, men for langkjøring blir denne typen lading lite praktisk. Type 2 fungerer best hvis man skal ha litt lengre stopp, f.eks. mens man handler eller spiser.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

pudderjagar

Sitat fra: Taffelman på onsdag 23. september 2015, klokken 20:48
Er innforstått med at 15 mil er for langt uten lading på vinteren, så en "kaffestopp" på 15 min kan jeg leve med. På de mest ekstreme dagene bruker jeg en annen bil.

Det som er viktigere på vinteren er vel om varmeanlegg og setevarme kan brukes mens man lader, En annen faktor er venting på ledig hurtiglader, har begynt å følge med på ladestasjone siste uka, og har inntrykk av at Type2 stolpene er oftere ledig enn DC laderen, stemmer det?

Eg har kjørt Zoe med Type2 lading i ca 6 mnd. Har ikkje stått i ladekø ein einaste gong. Har vært heilt til Københam med den frå Bergen og tilbake via Sverige, Oslo og Hardangervidda. I tillegg er da ofte 2 eller 3 Type2 kontaktar mend da er bare 1 CCS eller Chademo. Type2 kan på enkelte ladrarar brukast samtidig med CCS eller Chademo. Så har sett kø på DC lading men ikkje på type2.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

turfsurf

Må nesten vurdere hva som er viktigst, gleden med bilen, eller spare noen minutter ladetid. Alle bilene kommer til å måtte lade i værste fall.

I3 har vel rekkevidde på linje med Golf og Co, og har den fordelen at den lader raskt i antall km. Men 15 mil i motorveihastighet så må du nok lade hver gang, hvis du ikke legger deg bak ett vogntog. Men den er en klasse over de andre hva gjelder kjøreglede og opplevd kvalitet. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. september 2015, klokken 21:49
Må nesten vurdere hva som er viktigst, gleden med bilen, eller spare noen minutter ladetid. Alle bilene kommer til å måtte lade i værste fall.

Med det aktuelle bruksmønsteret er det nok basisegenskapene som bør veie tyngst: Stort batteri, lav luftmotstand og mulighet for (ekte) hurtiglading.

Å velge en pen bil for så å tilbringe 20-30 minutter på type 2-lader ofte vil jeg ihvertfall fraråde med mindre du har ekstra mye tålmodighet. Zoe er neppe noen god ide pga. manglende hurtigladingsmulighet. i3 har for lite batteri, men har hurtigladingsmulighet. Soul har for høy luftmotstand.

I praksis er det kun nye Leaf som kan være egnet. Alternativt vente 2-3 år på Tesla Model 3 eller oppgraderte utgaver av de øvrige modellene fra VW, BMW etc.

Hvis budsjettet var høyere så ville Tesla Model S vært et klart valg.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Taffelman

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 23. september 2015, klokken 22:12
I praksis er det kun nye Leaf som kan være egnet. Alternativt vente 2-3 år på Tesla Model 3 eller oppgraderte utgaver av de øvrige modellene fra VW, BMW etc.

Hvis budsjettet var høyere så ville Tesla Model S vært et klart valg.

S 70D hadde vært kjekt det, men har signert for en 2016 Outlander PHEV, så Tesla får nok vente et par år til :)

En del av motivasjonen for å pendle elektrisk inn til Oslo ligger selvfølgelig i Elbil incentivene. For å snu litt på det, så har "ekstrajobben" med et kvarters kaffepause ganske god timepris :)  Å vente 2-3 år på neste generasjon elbil er derfor ikke aktuelt.

Ser at nye Leaf har EPA tall på 172 km, og Zoe r240 har 155 km.

I min test av Zoe på aktuell strekning i høstvær (10 grader, litt regn og mørke på retur) så endte jeg på 14,9 kwh/100km. Totalt forbruk 22,6 kwh på 152 km, ca 2 kwh regenerert og 0,4 kwh til klima.

Dette gir en teoretisk range på 138 km med Zoe hvis vi antar at 85% av batteriet er tilgjengelig og legger til 10% regenerering. Dette stemmer brukbart med at jeg brukte totalt 109% batteri på turen. Dvs at en "real life" test med Zoe i norsk høstvær ga meg en range som er ca 11% lavere enn EPA. Overfører vi dette til nye Leaf så havner den på 153 km range og da er den helt på grensen rent teoretisk, og så langt ville jeg ikke turt å utfordre skjebnen, så det kan se ut som at selv nye Leaf må gi tapt for en "kaffepause".

Mine beregninger er kanskje feil, og Leaf kan ha noen triks i ermet som jeg ikke er klar over, men jeg liker rett og slett ikke bilen, og billig er den heller ikke, så den faller nok utenfor for min del

Ang lading av Zoe på "semi-hurtig" Type2 stolpe (AC 22kwh), så tok det 25 min å lade fra 50% til 90%, og med antagelsen om at 85% av 22 kwh er "synlig" så blir det ca 0,3 Kwh pr minutt. Jeg trenger jeg ca 4 kwh ekstra til pendlerunden som tar 13 minutter å lade, mao en ganske rask kaffepause. Når konkurransen om Type2 stolpene også er mindre en på CHADEMO/CCS så tror jeg Zoe faktisk ikke er så dum.

i3, som jeg ikke har prøvd ennå, har en EPA på 130km, og trekker vi fra 11% på den også, så ender den på 115 km, som er nok til å ta meg til jobb og tilbake til Alnabru området (ca 95 km) hvor det er flere hurtigladere. På kalde dager vil jeg nok lade litt på veg til jobb også, så i3 er fortsatt veldig aktuell. Men hvor mye lader i3 på 10 minutter med CCS? og er det minuttpris CSS også?

Er litt redd hele denne posten bare blir svada etter at jeg har prøvekjørt i3, men vi får se :)










X75D
TM3 LR AWD

elektrolux

Ville sagt nye Zoe.

Bør klare hele turen og er fulladet på litt over timen så snart du kobler deg til et 22 kW strømuttak. Med kun 5-10 min mellomlading på 22 kW eller 1t fra et hvilket som helst stikk med Zaptec portable får du en trygg margin. Du nevner ekstra kapasitet grunnet regenerering, men klarer du å redusere regenereringen til et minumum vil rekkevidden øke. Det skyldes at det er mer effektivt å ikke ha så stor fart at du må regenere. Legg bilen i neutral og seil så ofte som mulig, så øker rekkevidden.


MEN: Har du vurdert 2 biler til formålet?

Bruk den ene på ca halve strekningen og forbi styggskap som bom og ferger og sett den fra deg på egnet ladeplass. Bruk så neste videre.

Motsatt bytte i andre rettningen.

Rimelig oppstillingsplass med lademulighet bør tas med i regnestykket, f.eks hos en bonde, og er ene halvparten av strekningen bomfri kan en jo til nøds bruke eksosbil der.

Med litt kreativ valg av biler kan du komme langt under budsjettet ditt.

Et annet alternativ er å bruke range extender, men disse er foreløpig ikke fritt tilgjengelige, og vil uansett sammen med bilen nærme seg og overgå budsjettet. Drømmen min i sin tid var nettopp en i3 med ekstra batteri der den stempeldrevne range extenderen sitter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

CitB59EL

Har ikke kjørt noen av bilene hvor trådstarter har tenkt å kjøre. Men har for moro lagt inn alle 4 biler i GreenRace fra Eidsvoll til Skøyen(78 km en vei). Ilfg green race som jeg bruker på B klassen og som stemmer sånn ca så får jeg følgende tall: Kia 44%(27Kwh), B klasse UTEN REKKEVIDDE PAKKE(28Kwh): 45%, Leaf MED nye 26,5 KwH Batteri 48% og ZOE R240(23,2Kwh) 43% igjen på batteri på retur som betyr motbakke for alle biler.  Som en ser er det ikke SÅ veldig stor forskjell på disse bilene iflg dette programmet når en legger inn korrekt kapasitet på de. Leaf er et hestehode foran og en ser at Kia blir litt straffet for formen med snitthastighet på 82 km/t.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA