Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkert bil på Hurtiglading..

Startet av edyrli, onsdag 23. september 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

erikf

Sitat fra: Panders på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:23
Sitat fra: trykkertor på mandag 05. oktober 2015, klokken 21:32
Og det ser jeg i Danmark, Tyskland og England også. Mens her hjemme er vi litt på feil kurs.
Et dagsferkst eksempel.
For 2 timer siden var jeg på Meny, Oasen. Hadde 3 små artikler, og stod i køen en stund. (Kun én åpen kasse).
Fikk endelig lagt varene på båndet. Men kunden foran meg skulle tydeligvis ha en "sjelden" snus. Så ekspeditøren leitet i snusskapet sitt. Så gikk hun og leitet i snusskapene til de andre kassene, men fant ikke.
Så sa hun at hun ville sjeke på lageret. Køen vokste, og det ble åpnet en kasse ved siden av. En av de bakerste kom seg raskt til nye båndet, og begynte å laste oppå bånde helt på enden. Jeg flyttet mine 3 varer fra båndet hvor hun var borte, og la dem helt i fremst på båndet til nyåpnet kasse.
Hun som begynte å laste på båndet var helt på starten av båndet.
Hun valgte uansett og bemerke at jeg hadde lagt varer FORAN hennes varer på båndet.

Her er jeg uenig med deg, ny kasse åpnes = NY KØ DANNES. Ellers må man jo ha en felles kø foran hele kassaområde, så her syns jeg kanskje det var du som var litt utolmodig.
Bedre stil å la de som har stått lengst gå først i den nye køen synes jeg.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 19:20
Sitat fra: Panders på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:23
Her er jeg uenig med deg, ny kasse åpnes = NY KØ DANNES. Ellers må man jo ha en felles kø foran hele kassaområde, så her syns jeg kanskje det var du som var litt utolmodig.
Bedre stil å la de som har stått lengst gå først i den nye køen synes jeg.

Og når man går fra 2 køer til 3, skal de i de to originale køene krangle om hvem som har stått der lengst?

Nei, førstemann til mølla sier nå jeg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trykkertor

Greit. Du har vært på legevakten i kø i over 3 timer.
Legevakten kaller inn en ekstra lege for å ta unna en voksende kø.
Er det rettferdig at når nye legen kommer på vakt, så får de som nettopp kom inn døren med ny skade komme først til ny lege?
Så kan dere som allerede er på 4. timen i kø på de 2 andre legene fortsette deres egen kø........

Helt enig som det blir skrevet over her. Det går an å være høflig og la de som har ventet lenge få komme seg inn til nyåpnet kasse.

Hvis det er ladekø på 2 superladere, og den 3. er defekt. Så bli det foretatt en reset av 3. lader.
Bør vi da fordele oss i 3 rettferdige køer, eller er det helt ok at bakerste bil gir full gass frem mot nyåpnet lader?

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 21:55
Greit. Du har vært på legevakten i kø i over 3 timer.
Legevakten kaller inn en ekstra lege for å ta unna en voksende kø.
Er det rettferdig at når nye legen kommer på vakt, så får de som nettopp kom inn døren med ny skade komme først til ny lege?
Så kan dere som allerede er på 4. timen i kø på de 2 andre legene fortsette deres egen kø........

Helt enig som det blir skrevet over her. Det går an å være høflig og la de som har ventet lenge få komme seg inn til nyåpnet kasse.

Hvis det er ladekø på 2 superladere, og den 3. er defekt. Så bli det foretatt en reset av 3. lader.
Bør vi da fordele oss i 3 rettferdige køer, eller er det helt ok at bakerste bil gir full gass frem mot nyåpnet lader?

Det kommer jo helt an på om det var separate køer eller ikke. Det er en enkelt kø på legevakten, og på SC. I butikken er det separate køer til hver kasse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trykkertor

Nei, i mitt tilfelle var det én lang enkeltkø til én kasse. Og du mener at hvis det ble åpnet en ny kasse, skal det også dannes en ny kø.

Panders

Vi snakker om ventetid i butikken på maks 2-3 minutter, så å sammenligne med ladekø og lege kø er uinteressant
-17 Model S 75D

Panduck

Sitat fra: trykkertor link=topic=23879.msg410808#msg410808 Bør vi da fordele oss i 3 rettferdige køer, eller er det helt ok at bakerste bil gir full gass frem mot nyåpnet lader?
/quote]

Hva som er greit og ikke er en ting. Men det vil komme til å skje, mer og mer. Desvere

trykkertor

Sitat fra: Panders på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:19
Vi snakker om ventetid i butikken på maks 2-3 minutter, så å sammenligne med ladekø og lege kø er uinteressant
Vel, jeg mener køkultur er køkultur. Uansett om du venter i 3 minutter, eller 3 timer.

v-i-c

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 21:55
Greit. Du har vært på legevakten i kø i over 3 timer.
Legevakten kaller inn en ekstra lege for å ta unna en voksende kø.
Er det rettferdig at når nye legen kommer på vakt, så får de som nettopp kom inn døren med ny skade komme først til ny lege?
Så kan dere som allerede er på 4. timen i kø på de 2 andre legene fortsette deres egen kø........

Helt enig som det blir skrevet over her. Det går an å være høflig og la de som har ventet lenge få komme seg inn til nyåpnet kasse.

Hvis det er ladekø på 2 superladere, og den 3. er defekt. Så bli det foretatt en reset av 3. lader.
Bør vi da fordele oss i 3 rettferdige køer, eller er det helt ok at bakerste bil gir full gass frem mot nyåpnet lader?

Ikke relevant sammenligning.

På legevakten blir køen ordnet etter alvorlighetsgrad.
På legevakten er det normalt at noen blir behandlet før de som kan vente (og har ventet i mange timer)

Så ja "så får de som nettopp kom inn døren med ny skade komme først til ny lege" dette er normalt og riktig

Finn en bedre analogi neste gang.

Husk at ladekø er en fin mulighet for en hyggelig prat og husk at alle er innstilt på og vente.
Det blir spennende å se hvor mye ventig som blir akseptert hos eiere av ulike elbiler.

Det finnes jo faktisk de som i Norge på ramme alvor mener at en ikke skal bygge ut flere universielle hurtigladere.
Norske myndighetr vil jo heller ikke gi støtte til utbygging av universielle hurtigladere lengre.

Tesla eiere betaler jo for SC ved kjøp av bilen. Men blir det samtidig gitt en garanti om maksimal ventetid på SC?

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

trykkertor

Sitat fra: v-i-c på lørdag 17. oktober 2015, klokken 09:53
Ikke relevant sammenligning.

På legevakten blir køen ordnet etter alvorlighetsgrad.
På legevakten er det normalt at noen blir behandlet før de som kan vente (og har ventet i mange timer)

Så ja "så får de som nettopp kom inn døren med ny skade komme først til ny lege" dette er normalt og riktig

Finn en bedre analogi neste gang.

Husk at ladekø er en fin mulighet for en hyggelig prat og husk at alle er innstilt på og vente.


Vel ikke helt enig.
For hvis det sitter 9 i kø med influensasymptomer, og nummer 10 kommer inn døren med samme "alvorlighetsgrad", så mener du han fint kan startet forrest i en ny kø hvis de kom en lege til.

Og hva med "alvorlighetsgrad" foran laderen.
Er det mer alvorlig med han som skal rekke en ferge, enn hun som skal rekke et fly.
Skal vi som er på søndagstur slippe alle andre forbi, siden de har større alvorlighetsgrad enn oss.

Og her er ikke topic snakk om "hyggelig prat og alle innstilt på å vente".
Det er snakk om folk som parkerer på ladeplass, kobler i, og stikker av i timesvis.
Da har du ingen å snakke med, og praten blir ikke særlig hyggelig når bileier endelig dukker opp.

Tror jeg melder meg ut av diskusjonen her. For konklusjonen min er og blir, Norge får dårligere og dårligere køkultur. Og de som ikke fatter køkultur, er som regel egoister som ser sin tid som mer viktig og verdifull enn andres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA