Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkert bil på Hurtiglading..

Startet av edyrli, onsdag 23. september 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

edyrli

Her på søndag skulle jeg hurtigladet på vei hjem. Da jeg kom til hurtigladeren stod en Golf og ladet. Ingen mennesker og se. Dette var på Helleland så de var nok inne på Ben's og spiste middag. Uansett golfen ladet og ladet og ungene mine på 2 og 5 ble mer og mer utålmodige. Etter nesten en halv time lading stoppet heldigvis laderen av seg selv ved 97%. Jeg fikk ikke løst fra Combo pistolen?? Blir den låst fast i bilen når man låser bil? Heldigvis skulle jeg bruke Chademo og fikk startet lading selv om golfen var tilkoblet. Jeg tok turen på bensinstasjonen for å bestikke de utålmodige ungene og når jeg kom tilbake var golfen vekk.

Hva mener dere er dette ok oppførsel ved hurtiglading? Jeg går aldri langt vekk når jeg hurtiglader. Jeg hurtiglader heller ikke mer enn det jeg trenger for å komme meg hjem eller til neste lader. Hva om jeg hadde trengt Combo pistolen? Da måtte jeg ventet enda lenger.

Jeg er så pass frustrert at Dieselen kommer til å bli sterkt vurdert ved neste tur..
Hva kan gjøres for å hindre slike problem? Lader kan gjerne stoppe ved 80 eller 90 prosent og så kam man heller starte den igjen dersom man trenger mer. Pistolen må heller ikke bli låst fast i bilen når ladingen avsluttes!!!
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

eivhelle

#1
Jeg mener at man må være villig til å vente inntil en halv time, hvis man skal kjøre elbil med dagens infrastruktur. Hvis bilen som er forran i køen har bortimot tomt batteri når den starter lading, vil 30 minutter være den tiden det tar å lade opp til mellom 80 og 90 prosent. Men jeg er enig at det virker unødvendig å okkupere laderen hvis man har ladet forbi 90 prosent. Og jeg synes også at man bør være tilstede ved bilen i siste del av ladingen, hvis man ønsker å lade opp mot maks kapasitet. I så fall kan man ha en dialog med neste mann i køen, og evt slippe vedkommende  til og fullføre ladingen etterpå, hvis man absolutt trenger å lade opp til 100 %.

Det ville vært mye enklere hvis det hadde vært minst to uttak på hver ladestasjon, og det blir forhåpentligvis standarden i fremtiden.

Det er standard at CCS kontakten låser seg under lading og man får ikke låst opp før lading er avsluttet og bilen blir låst opp. Det er mulig at dette kunne ha vært løst på en mer elegant måte, men samtidig liker ikke jeg tanken på at noen kan koble fra bilen min på eget initiativ bare fordi de ikke gidder å vente noen minutter.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Electrix

En av fordelene med lading er jo at man ikke trenger å stå der og holde i "tuten", men man bør jo være tilbake til laderen før den er ferdig. En liten trøst kan være at han uansett betaler fullpris pr minutt selv om han lader tregt, dvs fortjenesten til operatøren er større når han lader tregt, dermed bidrar han godt til finansieringen av utbyggingen.

Jeg har ennå ikke stått i kø på mine 15 hurtigladinger, men jeg har forstått det slik at mange hurtigladere lar deg koble til og aktivere ladingen med den ene kabelen selv om en bil står og lader på den andre, selve ladingen starter da så snart ladingen på den andre avsluttes. Jeg vet ikke om dette gjelder alle, men det kan være verdt å forsøke.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

olegregert

Alle må være mer tålmodig og ikke minst vise større respekt. Da bli alt så mye bedre.
Hvorfor er vi så hissige og la de som kommer først få avslutte. Så blir det min tur etterpå.

sven erik

jeg har selv komet et sted en hadde gått jem å spist middag ble borte en time  har og  stått i 2 tier og venta or det hvar mange som skulle lade  en å regne med å vente litt  det er  noen ufordeller med elbil  en derfor vi har fordellene   vi kan  få opp  5 ladere på vert sted om vi  betaler full årsavgift   betaler bommer  betaler fult av  skater og avgifter   da kan vi få ned  vente tiden + om vi betaler da dobbelt for  ladingen  men vil vi dette ?  tror vi heller da venter 30 min innimellom

RaBalder

Sitat fra: edyrli på onsdag 23. september 2015, klokken 10:18
:
Hva mener dere er dette ok oppførsel ved hurtiglading?
:


  • Man må tåle å stå i kø og se på at andre lader sin elbil før en selv slipper til.
  • Man må tåle å stå i kø selv om man selv har hastverk og den som lader ser ut til å ha all verdens tid.
  • Den som lader bør forsøke å få flyttet vekk sin bil når den er ferdig ladet. Helst så fort som mulig slik at neste bil slipper til.

ellen

Det værste tilfellet av parkering på elbil ladeplass opplevde jeg ved Kiwi / Fortum Drøbak for ca en mnd siden.
En diesel varebil stod skråparkert og tok beslag på begge plassene, firmabil med logo.....
Jeg ventet i drøye 10 min. da sjåføren kom gående .
Vedkommende fikk en verbal skyllebøtte fra meg pluss en kommentar fra en annen ventende elbil som trengte lading. "Håper ikke du kjører som du parkerer" Varebilen forsvant kjapt i full stillhet    ??? :D
E-up    2014
E-golf  2014

Panduck

Frustrerende er ikke bare å vente, men å ikke ha noen anelse om hvor lenge. Kom til Statoil Minnesund, med begge laderene opptatt. Da kan jeg 1) kjøre til Kiwi lader, en omvei på ca 10 min, eller 2) håpe at en bil snart er ferdig med å lade. På displayet på den ene laderen ser jeg at den ene Leafen har 7 minutter igjen. Jeg vet at laderen kobler seg fra dersom han ikke gjør det, og jeg har god plass på andre siden av laderen til å parkere. Det er ting jeg setter veldig stor pris på på denne lokasjonen.

Slik som flere ladere flere steder er satt opp i dag, er det vanskelig å unngå situasjoner som trådstarter beskriver. Kanskje man skulle mate inn prosenten man ønsker å lade til når man starter lading? Når denne er nådd, avslutter ladingen, og andre kan se hvor lang ventetid det sånn ca vil være. Det viser også at en "en lader pr lokasjon" oppsett er relativt håpløst når flere og flere velger elbil for litt lengre turer. Minnesund møter igjen et "minstekrav", med 3 hurtigladere. Hønefoss, Sokna, Flå, Sandefjord, Porsgrunn osv, flere steder har et "akseptabelt antall" hurtigladere som gjør at en ødelagt lader eller en "ego-lader" ikke ødelegger alt.

Jeg har så langt ikke hatt noen problem med lang venting eller ødelagte ladere på turene mine. Men jeg drar aldri på elbiltur til steder der jeg er avhengi at en bestemt lader virker. Heldigvis blir det flere og flere muligheter for hver mnd :)

Beckern

Sitat fra: olegregert på onsdag 23. september 2015, klokken 12:21
Alle må være mer tålmodig og ikke minst vise større respekt. Da bli alt så mye bedre.
Hvorfor er vi så hissige og la de som kommer først få avslutte. Så blir det min tur etterpå.
Når det kommer til det å viser respekt for andre kommer det å ikke være til unødig bry, hinder og irritasjon ganske høyt opp. Å unødig blokkere en knapphetsresurs er i mine øyne ganske respektløst. Å lade de siste 10% om det ikke er absolutt nødvendig og å ikke være klar til å kjøre når lading er ferdig er da unødig blokkering av knapphetsresurs?
Å være hissig hjelper lite, men å si ifra er faktisk noe vi gjør alt for lite av her i Norge. Jada, vi klager på nett, men alt for få tar konfrontasjonen når andre gjør feil. Det står respekt av engelskmenn som forteller en tulling av en norsk turist at man ikke sniker i busskøen og at man står til en side i rulletrappene og ikke blokkerer. Mange her i landet tar visst slikt for å være hissig. Dem om det.

olegregert

Jeg har ingen problemer å følge siste nevnte innlegg. Men jeg tror mye av problemet er at mange er for ego orienterte og tar lite hensyn. Det ser man mange tilfeller i hverdagen. Vi er ikke som tyskere og svensker som ståre i kø og venter på sin tur.

Jeg tror også at mange ikke har nok egen innsikt om hvor lang tid det tar å lade og sånn sett ¨glemmer¨tid og ansvar for egen bil som ståt til lading

Jeg tror vi får utviklet kultur på lading som vi har på mange andre områder i samfunnet. Dette er nytt og må læres.

Jeg har bare gode erfaringer og treffer mange hyggelige mennesker.

Dette var noen refleksjoner fra min side.

trykkertor

Jeg er bare delvis enig olegregert.
I Norge er vi blitt veldig egositiske og har mindre og mindre køkultur.
Jeg bodde i Danmark nær Tyskland fra 2006 til 2011.
Da jeg kom hjem igjen ble jeg overrasket over hvor grådig egositisk og hvor lite køkultur vi faktisk har i dette landet.
Derfor har jeg liten tro på at det vil etablere seg en bedre ladekøkultur, da jeg ser alt annet rundt meg blir verre og verre.
Se bare på hvor mange som tillater seg å parkere på handicap-parkering. "skal bare, skal bare".
Se i butikken når vi står i kø, og det blir åpnet en ny kasse. Lite høfflighet, og 10m sprint blåses igang. For hvis den som står bakerst i den lange køen kommer først frem, så er det automatisk hans tur.
Se på køavvikling i rushet. En del biler som skifter felt gang på gang, presser seg gjennom, slipper ikke andre inn.

Vi sliter dessverre i Norge med en synkende køkultur, og jeg tror ikke helt ladekøene vil gå i motsatt retning.

olegregert

Jeg håper at du ikke får rett men ser alle endringene som skjer rundt oss og
hvor egoistiske jeg og andre blir i hverdagen.

Analaysen din er ikke feil men jeg har fortsatt tro på at dette kan bli bedre
Jeg vil ikke gi opp men være en del av noe bedre en egotripperne i hverdagen.

Siden jeg er mye i Frankrike så opplever og ser jeg et mer høflig og hyggelig kultur

trykkertor

Og det ser jeg i Danmark, Tyskland og England også. Mens her hjemme er vi litt på feil kurs.
Et dagsferkst eksempel.
For 2 timer siden var jeg på Meny, Oasen. Hadde 3 små artikler, og stod i køen en stund. (Kun én åpen kasse).
Fikk endelig lagt varene på båndet. Men kunden foran meg skulle tydeligvis ha en "sjelden" snus. Så ekspeditøren leitet i snusskapet sitt. Så gikk hun og leitet i snusskapene til de andre kassene, men fant ikke.
Så sa hun at hun ville sjeke på lageret. Køen vokste, og det ble åpnet en kasse ved siden av. En av de bakerste kom seg raskt til nye båndet, og begynte å laste oppå bånde helt på enden. Jeg flyttet mine 3 varer fra båndet hvor hun var borte, og la dem helt i fremst på båndet til nyåpnet kasse.
Hun som begynte å laste på båndet var helt på starten av båndet.
Hun valgte uansett og bemerke at jeg hadde lagt varer FORAN hennes varer på båndet.

Baxrus

Det du sier der oppsummerer køkulturen vår.
Når vår tid blir viktigere enn andres har du grobunn på helt forferdelig køkultur.

Når blir man heller overrasket om noen poengterer at kassen er åpen på andre siden, du kan benytte den om du vil.

Panders

Sitat fra: trykkertor på mandag 05. oktober 2015, klokken 21:32
Og det ser jeg i Danmark, Tyskland og England også. Mens her hjemme er vi litt på feil kurs.
Et dagsferkst eksempel.
For 2 timer siden var jeg på Meny, Oasen. Hadde 3 små artikler, og stod i køen en stund. (Kun én åpen kasse).
Fikk endelig lagt varene på båndet. Men kunden foran meg skulle tydeligvis ha en "sjelden" snus. Så ekspeditøren leitet i snusskapet sitt. Så gikk hun og leitet i snusskapene til de andre kassene, men fant ikke.
Så sa hun at hun ville sjeke på lageret. Køen vokste, og det ble åpnet en kasse ved siden av. En av de bakerste kom seg raskt til nye båndet, og begynte å laste oppå bånde helt på enden. Jeg flyttet mine 3 varer fra båndet hvor hun var borte, og la dem helt i fremst på båndet til nyåpnet kasse.
Hun som begynte å laste på båndet var helt på starten av båndet.
Hun valgte uansett og bemerke at jeg hadde lagt varer FORAN hennes varer på båndet.

Her er jeg uenig med deg, ny kasse åpnes = NY KØ DANNES. Ellers må man jo ha en felles kø foran hele kassaområde, så her syns jeg kanskje det var du som var litt utolmodig.
-17 Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA