Frustrerende er ikke bare å vente, men å ikke ha noen anelse om hvor lenge. Kom til Statoil Minnesund, med begge laderene opptatt. Da kan jeg 1) kjøre til Kiwi lader, en omvei på ca 10 min, eller 2) håpe at en bil snart er ferdig med å lade. På displayet på den ene laderen ser jeg at den ene Leafen har 7 minutter igjen. Jeg vet at laderen kobler seg fra dersom han ikke gjør det, og jeg har god plass på andre siden av laderen til å parkere. Det er ting jeg setter veldig stor pris på på denne lokasjonen.
Slik som flere ladere flere steder er satt opp i dag, er det vanskelig å unngå situasjoner som trådstarter beskriver. Kanskje man skulle mate inn prosenten man ønsker å lade til når man starter lading? Når denne er nådd, avslutter ladingen, og andre kan se hvor lang ventetid det sånn ca vil være. Det viser også at en "en lader pr lokasjon" oppsett er relativt håpløst når flere og flere velger elbil for litt lengre turer. Minnesund møter igjen et "minstekrav", med 3 hurtigladere. Hønefoss, Sokna, Flå, Sandefjord, Porsgrunn osv, flere steder har et "akseptabelt antall" hurtigladere som gjør at en ødelagt lader eller en "ego-lader" ikke ødelegger alt.
Jeg har så langt ikke hatt noen problem med lang venting eller ødelagte ladere på turene mine. Men jeg drar aldri på elbiltur til steder der jeg er avhengi at en bestemt lader virker. Heldigvis blir det flere og flere muligheter for hver mnd