Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trimming?

Startet av Lefsegokk, tirsdag 22. september 2015, klokken 22:36

« forrige - neste »

Lefsegokk

Delvis av nysgjerrighet lurer jeg på hvorvidt det er mulig å trimme en elbil. Og da selvfølgelig egolf. Jeg liker trøkket som allerede er i bilen, men går det an å tyne mer ut av bilen enn hva som ligger latent ved kjøp? Eller er det batterikraft ut som definerer toppen av hva som går an å få ut av motoren?

Rio

Ingen kjenner motoren bedre enn VW (ev. underleverandøren) og det er vel ingen grunn til å tro at de ikke skal levere den "blodtrimmet", men innenfor sikkerhetsmarginene for ikke å overopphete den.

Man kunne sikkert trukket litt mer strøm fra batteriene, men da risikerer man at de slites ut før tiden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Tbg

Jeg er 100% sikker på at man kan doble effekten hvis ikke mer med eksisterende batteri. Begrensingene ligger såklart i software og videre i kabler og øvrige elektronikkomponenter. Men at man kan øke med 30-50 hk /100 NM uten at det går utover noe annet enn dekk og rekkevidde, tviler jeg ikke på:)

Lefsegokk

Ja, det er jo alltids et spørsmål om slitasje på komponenter. Nå er vel avgifter for effekt fjernet, så den er nok sikkert godt balansert mellom ytelse og slitasje i motsetning til CO2-utslippsbiler. Jeg hadde bare et tankeeksperiment.. En gang lånte en kompis av meg ei lita vifte som jeg hadde. Vifta var beregnet på 9V-batteri. Så kobla han den til stikkontakten. Det tok vel rundt to sekunder før det begynte å brenne. Så det er jo ikke uendelig mulighet for power i en elmotor.

Tbg

Sitat fra: Lefsegokk på onsdag 23. september 2015, klokken 21:59
Ja, det er jo alltids et spørsmål om slitasje på komponenter. Nå er vel avgifter for effekt fjernet, så den er nok sikkert godt balansert mellom ytelse og slitasje i motsetning til CO2-utslippsbiler. Jeg hadde bare et tankeeksperiment.. En gang lånte en kompis av meg ei lita vifte som jeg hadde. Vifta var beregnet på 9V-batteri. Så kobla han den til stikkontakten. Det tok vel rundt to sekunder før det begynte å brenne. Så det er jo ikke uendelig mulighet for power i en elmotor.


Helt sang, det er begrenset effekt. Jeg har ingen utdannelse eller opplæring i elektronikk, men det kommer nok mye Ann på typen motor. Børster eller børsteløs, golfen har også kjøling på motor og elektrokomponenter.
Av erfaring fra fjernstyre leketøy ol. Så har jeg fått stort utbytte av å kun bytte til lipobatterier som kan levere mye mer strøm på en gang. Dette drar jo elmotoren godt nytte av effektmessig uten at det har bydd på problemer, da spenningen ikke er økt. Øke spenningen uten at motoren er laget for økt spenning tror jeg ikke er måten å gjøre det på. Men å gi mer strøm tilgjengelig er greia. Men som sagt er det her begrensningene blir satt.

Rio

Sitat fra: Tbg på onsdag 23. september 2015, klokken 21:51
Jeg er 100% sikker på at man kan doble effekten hvis ikke mer med eksisterende batteri. Begrensingene ligger såklart i software og videre i kabler og øvrige elektronikkomponenter. Men at man kan øke med 30-50 hk /100 NM uten at det går utover noe annet enn dekk og rekkevidde, tviler jeg ikke på:)

Dersom systemet er bra designet ligger begrensningene jevnt fordelt. De ligger i hvor mye strøm man kan få gjennom inverteren (fra DC til trefase AC), den ligger i hvor mye strøm kablingen i motoren kan takle, og magnetiske detaljer i motoren. Det ligger neppe så mye i batteriet, for Li-batterier kan vanligvis gi ut mye strøm uten å miste spenning (med mindre det er kaldt).

Det er jo ingen grunn til at ikke VW har optimalisert designet. Kan motoren gi ut mer effekt (uten seriøs slitasje) så ville de jo gjort det. Kan IGBTene (eller lignende) i inverteren takle større strømmer, så..  Eller brukt mindre og billigere IGBTer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

e-max

Det er nok ikke motoren som er problemet å sette mer fart på, men heller controlleren. Det sies at elmotoren i MB B-Class er den samme som Tesla bruker.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Nils-Anders Nøttseter

Tesla har faktisk levert økt effekt via software update (naturligvis trådløst over natten). Antageligvis fordi de har bedre erfaringsgrunnlag og tester for utstyret som er montert. Motorene deres er fremdeles spesifisert for høyere effekt enn det som tas ut i dag, så det er ikke umulig at det leveres ut enda mer effekt.

Jeg håper inderlig de klassiske bilprodusentene tar til seg lærdom av nyskapingene som Tesla gjør.

nortrahof

Jeg tror du bare kan glemme trimming!

Stort sett er det max. strøm ut av batteriet som setter grense for hvor mye effekt du kan trekke ut av motoren over tid. Etter det jeg vet, har E-GOLF som E-UP ikke hverken batterikjøling eller motorkjøling med vann. Derfor kan gleden av økt effekt være ganske kortvarig.

En annen sak er at E-UP og E-GOLF har synkronmotorer i motsetning til Tesla sin asynkronmotor. Dette gjør at de har "vanlige" viklinger på rotor i motsetning til støpte viklinger eller staver som er på asynkronmotorer. Dette gjør at motorene er mer følsomme for økt hastighet. Derfor tror jeg heller ikke at disse biler vil kunne få øket topphastighet - i motsetning til Tesla der topphastigheten er øket på noen biler.
Ved økt hastighet kan rotorviklingen løsne og motoren vil da låse seg momentant (mest sannsynlig). " Låste forhjul" i 130km/h + er jo ikke noe hyggelig.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA