Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tre Prius Plug-in testbiler til Norge

Startet av Griffel, tirsdag 02. februar 2010, klokken 13:59

« forrige - neste »

Griffel

"To mils rekkevidde på bare elektrisitet holder i den ladbare Priusen, mener Toyota."
Artikkel i TU: http://www.tu.no/motor/article235634.ece

For meg som kjøre ca. 6 mil hver dag er det ikke nok, og nok ikke for de fleste andre heller.
Men den dagen det er et ladepunkt på hver parkeringsplass eller riklig med ladepunkter "over alt" kan det kanskje være et brukbart alternativ.

"Tidligere plug-in-tester i Toyotas regi har vist at 80 prosent av turene var på under 25 km og 55 prosent av bilturene var på under 10 km." De fleste må jo både fram og tilbake så bør distansen være 50 km om den skal dekke 70-80% av alle turer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Det er bare tull med to mil. Jeg er skuffet over Toyota "track history" og håper at de få bank av andre produsenter i det nærmeste framtid. Verdens mest miljøvennlig bil er ikke en Prius.
Over til deg, Honda Insight.........
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lars C. Krogenæs

Toyota ønsker å bytte inn NiMh med Li-ion, men å beholde samme størrelse på batteriene. Dermed kan de beholde eksisterende design på priusen. Da får de ikke lenger rekkevidde enn 2 mil.

Dermed er de nødt til å finne argumenter for at "2 mil holder i massevis". Det ser da ut til at Toyota blir kraftig forbigått av konkurrerende selskaper, og at forspranget de har hatt med priusen og erfaringene fra Rav-4 EV blir missbrukt.

Jeg har tidligere hatt et dårlig forhold til GM, men nå håper jeg de virkelig lykkes med sin Volt / Ampera, og at de vil knuse Toyota.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

El rayo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 03. februar 2010, klokken 00:20
Toyota ønsker å bytte inn NiMh med Li-ion, men å beholde samme størrelse på batteriene. Dermed kan de beholde eksisterende design på priusen. Da får de ikke lenger rekkevidde enn 2 mil.

Lars
Valg av batteritype er interessant for meg til Ginetta konverteringen. Jeg tolker Lars sitt innlegg slik at rekkevidden gikk ned til 2 mil ved å gå over fra NiMH til Li-Ion, men dette er motsatt av det jeg har lest tidligere om energitetthet. Jeg synes også å huske at forrige modell Prius gikk bare noen få km inntil 45 km/t på batteri. Ifølge artikkelen er energiinholdet i batteriet doblet fra 2,6 kWh (NiMH) til 5,6 kWh (Li-Ion).

Så Prius har mer enn doblet både kjørelengden og hastigheten ved batteridrift.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hvis en går fra nimh til lion, og beholder samme batteristørrelsen, vil alle erfaringer tilsi at rekkevidden blir det dobbelte. Husk at en bare trenger en tredjedel av celleantallet ved lion, fordi spenningen er 3 ganger så høy. 

-Inntil en journalist får tak i historien, og snur regnestykket på hodet!
Det har visstnok skjedd før.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA