Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY - tråden

Startet av Muffinman, lørdag 19. september 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

BMW850

Normalt er denne perfekt :+1: Forutsatt at du har satt deg inn i virkemåten til parkbremsen.

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jokke

Sitat fra: BMW850 på søndag 23. februar 2020, klokken 12:40
Normalt er denne perfekt :+1: Forutsatt at du har satt deg inn i virkemåten til parkbremsen.
Må vel skru av parkbremsmotoren på kaliberen først da?

BMW850

Vet ikke, på min 2014 er det separat P-brems kaliper.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jokke

Sitat fra: BMW850 på søndag 23. februar 2020, klokken 20:56
Vet ikke, på min 2014 er det separat P-brems kaliper.
bare en kaliber bak på min

Muffinman

Sitat fra: BMW850 på søndag 23. februar 2020, klokken 20:56
Vet ikke, på min 2014 er det separat P-brems kaliper.
Den kan du kjøre ut og inn med 12v. Ytterste pinner i kontakten.

jokke

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. februar 2020, klokken 08:25
Sitat fra: BMW850 på søndag 23. februar 2020, klokken 20:56
Vet ikke, på min 2014 er det separat P-brems kaliper.
Den kan du kjøre ut og inn med 12v. Ytterste pinner i kontakten.
ytterste pinner? hvordan ser jeg forskjell på de to andre?

Muffinman

Det er fire pinner i kontakten på kaliperen. De to som sitter ytterst, en på hver side - dvs ikke de to i midten kan tilkobles 12v så kjører man kalipreren en eller andre veien. Bytt polaritet for å snu retning.Obs på at det ikke stopper i endestilling, så her er det best å bruke vett pluss en strømforsyning som kneler ved større belastning. Dvs bør man være veldig forsiktig med å bruke et 12v bilbatteri, for eksempel. Og kaliperen bør helst ligge stødig på benken når man gjør det, for det innebærer gjerne fikling med to ledinger hvor de egentlig ikke passer helt ;)

jokke

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. februar 2020, klokken 20:30
Det er fire pinner i kontakten på kaliperen. De to som sitter ytterst, en på hver side - dvs ikke de to i midten kan tilkobles 12v så kjører man kalipreren en eller andre veien. Bytt polaritet for å snu retning.Obs på at det ikke stopper i endestilling, så her er det best å bruke vett pluss en strømforsyning som kneler ved større belastning. Dvs bør man være veldig forsiktig med å bruke et 12v bilbatteri, for eksempel. Og kaliperen bør helst ligge stødig på benken når man gjør det, for det innebærer gjerne fikling med to ledinger hvor de egentlig ikke passer helt ;)
Flott takk. Ser noen har brukt 9v batteri og kjørt tilbake stempelet til det stoppet, de satte på stempelverktøy først slik at det ikke kunne kjøres  feil vei

Muffinman

Hvis det er nok power i et slik høres det ut som en god ide. Men man ser da om det går feil vei ved å kjøre i et halvt sekund, så neppe noen grunn til å engste seg for det. Det går ikke SÅ fort :)

jokke

Får prøve, takk for hjelpen

martinho89

Noen som har skiftet luftfilter på Model S 75D 2017 (facelift) her?
Denne videoen virker jo rimelig grei: https://www.youtube.com/watch?v=9JsKnmFlaKQ

Tips til spesialverktøy?
Tips til leverandør av luftfilter? Link?

:-)

ELoldtimer

#221
Etter 1:30 forstod jeg at dette gidder jeg ikke før bilen er ute av garanti ;) Men jeg har hørt at Tesla selger filtre til en rimelig penge. Kan man gjøre arbeidet selv er man jo kommet (nesten) i mål.
Edit; Sving innom Tesla eller ring, eller vent på svar fra de som kan og har gjort dette. Flere flinke folk her på forumet.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. april 2020, klokken 13:41
Hmm. ELoldtimer=JorEl?
Ser sånn ut.. JorEl sist sett "Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 14:50" og ELoldtimer registrerte seg "Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 15:30"
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

Sitat fra: async3phase på søndag 21. april 2019, klokken 19:10
Tesla har forøvrig brukt plenty med kobberpasta på glideflater på fremre klosser. Dette hadde allerede begynt å bli hardt
I ettertid må vi vel kunne si at dette er en monster fail av Tesla. Nå VET vi at kobberpasta skaper heftig korrosjon inne i kaliperen når det kommer i kontakt med aluminiumet. Når dette ble gjort skulle kobberpasta brukes mellom klosse og skrikplate, men har fått vite at det er kommet en instruks på verkstedene som sier at kobberpasta ikke skal brukes overhodet på disse bremsene. Har de brukt kobberpasta som smøring er det jo rett og slett sabotasje, ikke forebygging.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA