Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY - tråden

Startet av Muffinman, lørdag 19. september 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

Muffinman

#195
Er på vei på et fly, så ikke noe utfyllende herfra nå :)

Men bryter dropper jeg. Ved kraftig snøvær clogges ledbaren og er temmelig unyttig uansett, og da vil du uansett ikke bruke fjernlysene. Logikken ved å skru den av som sommeren skjønner jeg ikke; for er det lyst bruker du vel ikke hoved/fjernlys uansett? Og trenger du først fjernlysene er det vel sannsynligvis fordi du trenger lys for å se, og da er det sikkert greit at de lyser så godt som mulig?

Har ikke hatt et eneste tilfelle hvor jeg har hatt behov for å kunne slå av ledbaren. Hadde et homelinkrele koblet opp slik at jeg kunne gjøre det fra skjermen, men etter et par år uten å ha hatt behov for det en eneste gang røsket jeg ut hele greia. Beste er å holde installasjonen så enkel som mulig.

Vet ikke om settet du linker til er bra, jeg kjøpte delene separat. Du jo heller ikke 2 ekstralys som skal kobles, men ett. Ikke for det,  det vil vel funke uansett. Du kan teste ledningsnettet med ledbaren hvis du har en 12v kilde, før du monterer i bilen.


PS: Pæra i hovedlykten lyser konstant, og det veksles mellom fjern og nær ved et "spjeld" som endrer nærlyset. Hvis du kobler ledbaren på der vil den lyse konstant, også sammen med nærlys. Og jeg tviler på at et par hundre watt ekstra last på en kabling/sikring beregnet for 25W ville endt særlig bra :)

Klykken

Bryter inni bilen ville jeg også styrt unna. Bare knot å komme seg gjennom torpedoveggen vil jeg tippe, og bryteren er overflødig når du gjør ting rett.

Remote/styrestrøm kobles på + for fjernlys, slik at når fjernlys aktiveres og spjeldet får signal til å holde seg oppe vil også ledbaren få "beskjed" og aktiveres. Hovedstrøm til ledbar kobles til +polen på batteri. Sikring helt inntil. Jording kobles enten til -pol på batteri eller i egnet sted på karosseri/ramme.
Ledbaren på Teslaen ble montert i glippen i nosecone hos meg. Har heller ikke hatt problemene som Muffinman sikter til, altså at den klabber ved snødrev. Er forøvrig en Strands Nuuk 90W på Teslaen, og den passet fint i denne glippen.

Jeg fikk noen til å gjøre jobben for meg ettersom Tesla er en kostbar bil, men i ettertid skulle jeg ønske jeg gjorde det selv som på i3en. Var veldig enkelt og ukomplisert på sistnevnte når frunken ble tatt ut. Så samme tendensene i Teslaen senere da jeg gjorde vedlikehold nedi frunk. Veldig åpent og greit nedi der og lett å komme til.

På i3en har jeg Rigid SR20, der fulgte ledningsnettet med i pakken. Nærmest plug and play.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Både Lazer på 85D og Rigid på P85 klabber igjen raskt når det snør på våre biler, og har gjort det hver eneste gang siden 2015 når den første baren ble montert her. Merkelig at det skal være så stor forskjell i erfaringer. Radaren lider samme skjebne. Har kjørt mest på kysten mellom Namsos og Sognefjorden.

Det går fint å hente 12v fra punktet bak nosecone også, men da må man modifisere gummihetta litt så den går nedpå.

Klykken

Strands har buet glass over led-punktene og helt ut til kanten. Kanskje det forhindrer det meste av snøoppsamling? På i3en med Rigid skjer dette imidlertid hele tiden. Rigid har en opphøyet kant rundt ledbaren og fungerer nesten som oppsamler for snø og dritt..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

#199
Kan være noe der. Lazeren har for øvrig slett front, men klarer ikke se noe forskjell på den og Rigid`en på dette området.

EDIT: Har for øvrig montert en Strands Duo Nuuk på en annen bil, men dessverre ikke kjørt den i snøvær. Er vel et par år siden, også der med ledningsnett av Biltema-deler. Fungerer fremdeles fint. Total pris for ledbar og deler ble 3150. Akseptabelt, men ble ikke spesielt imponert av lyset. Alt for smal lyskjegle, og veldig kald fargetemperatur.

Klykken

Billig ledbar, så kan ikke forvente at den kan måle seg med eliten. Men synes den lyser meget bra til prisen, og med grei nok spredning. Et sjumilssteg i forhold til fjernlysene på Tesla, likavæl. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Normalt åpent rele, det blir riktig. Styrestrøm til minus og grønn/sort ledning til hovedlykt. En minus rett til minus på ledbar. Pluss fra batteri til ene siden av bryteren på releet, og videre fra andre siden av bryteren av releet til og pluss på ledbar.

Hvis du vil teste det med en 12v lader, batteri eller lignende kobler du likedan på benken, men simulerer styrestrøm ved å ta ledningen som skulle til grønn/sort i bilen på og av pluss på 12v kilden. Da ser du om det virker. Husk sikring tett på 12v tilkoblingen også her, kan blir litt utrivelig hvis man lager kortslutning og sikringen ligger i lomma :)

Cato76

Sitat fra: Muffinman på fredag 07. februar 2020, klokken 12:12
Normalt åpent rele, det blir riktig. Styrestrøm til minus og grønn/sort ledning til hovedlykt. En minus rett til minus på ledbar. Pluss fra batteri til ene siden av bryteren på releet, og videre fra andre siden av bryteren av releet til og pluss på ledbar.

Hvis du vil teste det med en 12v lader, batteri eller lignende kobler du likedan på benken, men simulerer styrestrøm ved å ta ledningen som skulle til grønn/sort i bilen på og av pluss på 12v kilden. Da ser du om det virker. Husk sikring tett på 12v tilkoblingen også her, kan blir litt utrivelig hvis man lager kortslutning og sikringen ligger i lomma :)

Står med frunken demontert og alt av ledninger koplet opp, men sort/grønn ledning (hovedstrøm) finner jeg ikke... Er det ikke på en av sidene hvor det går en bunte på 7-8 ledninger inn til lykten jeg skal finne denne?
Finner bare blå/grønn (1,5mm) og helt grøn (0,75mm).
Dersom noen kan hjelpe med snarest så slipper jeg å montere/demontereX2 igjen 😊
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Hvis du kan poste et bilde av ledningene i godt lys kan det hende jeg kan hjelpe, sånn i tilfelle hukommelsen svikter. Jeg hentet på venstre side på begge våre biler.

En liten fjelltur her, men sjekker innom via mobilen senere.

Cato76

Sitat fra: Muffinman på lørdag 08. februar 2020, klokken 17:44
Hvis du kan poste et bilde av ledningene i godt lys kan det hende jeg kan hjelpe, sånn i tilfelle hukommelsen svikter. Jeg hentet på venstre side på begge våre biler.

En liten fjelltur her, men sjekker innom via mobilen senere.

Jeg fant ut av det etter litt forum-søking :) Det er grønn/lyse-grønn ledning (1,5mm) på førerside som gir styrestrøm til LED-bar.

Funket på første forsøk hos meg, så får jeg se om det hjalp noe særlig - fikk ikke testet i helgen pga tåkete vær..
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Flott du fant ut av det :)

Spent på hva du synes om lysbildet på denne.

Olee

Legg gjerne ut noen bilder av hvordan LED-baren ble montert  :)

Cato76

Var ute å testet en tur etter montering, men det var tykk tåke, så jeg fikk ikke noen inntrykk da.. Har så vidt prøvd den etter dette, og det virker ut som den gir ett veldig bra og sentrert lys. Skal på langtur til Golsfjellet i morgen, så da får jeg testet ut bedre :)

Tok et bilde etter montering (skitten bil..). Jeg brukte festene som fulgte med og skrudde dem fast like under skilet, altså opp i nosecone. Måtte fjerne litt av gitter-plasten for å få plass. Ellers så gjorde jeg som Muffinmann foreslo og la opp litt lengre ledninger bak nosecone med en mulighet til å kople ut denne  ;D
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

jokke

Har smurt opp bremsene bak og det gikk greit.
Men lurer på hvis man skal bytte bremseklosser, hvordan får man trukket tilbake stempelet i kaliperen nok til å få inn nye klosser?
Har parkbrems integrert, dvs kun en kaliber bak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA