Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY - tråden

Startet av Muffinman, lørdag 19. september 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

BMW850

Ofte sitter sidekantene på klossene noe i kaliperen ja. For min del funka det veldig fint å stemple litt ut. Når det gjelder pinnene som mange har hatt problemer med å få ut var det ikke noe som helst problem her etter 5 år. Har de røde P- kaliperne og de har mye bedre overflatebehandling enn standard. Noe som egentlig ikke skal bety noe vedlikeholdsmessig. Merker bremsene "hugger" bedre nå etter smøring for første gang om ikke det er noe jeg innbiller meg  ;) 80% igjen av klossene og bil gått 65.000.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Har hatt en vriompeis som nesten ikke ville ut 4mnd etter at Tesla monterte den...

Her er vel skiver og klosser på begge biler gått 70-80k (bilene mer enn det doble, har vært byttet pga oppgradering på garanti). P85`en kjøres mest på korte turer, og med lav regen om vinteren. Den har synlige slitekanter på skivene, og jeg tenker å bytte klossene foran til våren. 85D`en kjøres for det meste på lengre turer, men har ikke synlig slitekant på skivene og klossene ser tilnærmet nye ut.

Bruksmønster har tydeligvis mye å si for slitasjen, selv om begge kjøres veldig pent.

Muffinman

Sitat fra: kodax på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:58
En halv Litex-plate, filt og lim, og vips så er det mulig å komme til ekstrarommet i X-en uten å ta ut hundeburet.
(Men skulle jeg gjort det på nytt, så hadde jeg sikkert bare skåret i plata som allerede var der. Jeg tenkte det var dumt å ødelegge den ifm evt. salg senere, men den kan sikkert kjøpes ny til ikke så mye mer enn materialkostnadene.)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Flott DIY som funker på TMS også :)

Muffinman

Sitat fra: rovervest på tirsdag 10. desember 2019, klokken 13:14
Tenkte jeg kunne svare på denne tråden selv om den er litt gammel.
Noen som har erfaring med bremseklosser fra Brakes.no?
kr.1070 bak og kr.1683 foran.

Jeg byttet både klosser og skiver foran til EBC sine standard bremser. Har brukt EBC tidligere på mine biler og må si at dette var meget bra greier. Bremsene har meget bra bitt og er perfekt progressiv, en oppgradering som kan anbefales.
Det som ikke anbefales er å bytte skiver selv med mindre man har alle fasiliteter for å få ut skårne bolter. På begge sider var nedre bolt på caliper som sveist fast, det gikk mange timer med w40 før de kom ut.
Skal bytte klosser foran på P85`en til våren.
Hva ble prisen for skiver+klosser?

Tenker å bytte bare klossene siden skivene er langt unna slitasjegrensa enda. Mon tro om dette vil fungere bra når man ikke har sportslige ambisjoner?

StigO gikk vel for de flytende skivene fra EBC i tillegg til klossene om man skal tro Instagram-kontoen hans. Ble veldig pent, og mange kilo uavfjæret vekt mindre.

Havebigfun

#184
EBC sine klosser skal ifølge selgeren være vesentlig bedre enn de originale- men de fremre klosser har "ører", antakelig balansevekter som stikker ut av kalipperen og øker uavfjæret vekt. Her ser man med en gang at det er uoriginale klosser- jeg synes også det er en estetisk utfordring. Jeg sendte de tilbake og kjøpte på Skruvat.no, fremme/bak for tilsammen 742 NOK inkl 99 i porto. Disse har identisk fasong. Monterte i går - på prøvekjøring kjente jeg ikke forskjell til de originale.
Klossene foran og bak brukes av mange merker- så det er muligheter til å slippe å betale luksus-påslag.

vedlagt de bakre fra Skruvat- litt problemer med opplastning av bilder de fremre fra EBC og Skruvat -kommer kanskje senere.

rovervest

Mener jeg betalte ca 4000 kr for ebc standard klosser og skiver foran. Helt riktig at klossene har noen balanse vekter på seg, men disse kan fjernes ved å borre dem vekk.

petersv

Må de tas vekk, er de i veien eller hindrer montering på noe vis?

rovervest

De er ikke i veien for noe, eller hindrer montering.

Havebigfun

Ser etter min mening bare søplete ut slik de stikker ut av kalipperne. Å kjøpe dyre klosser for så å fjerne noe du har betalt penger for virker meningsløst for med når man har andre billigere alternativer- jeg er fornøyd med Skruvat-klossene til en brøkdel og med samme utseende som de originale klossene. ;)

Cato76

Har kjøpt og fått levert LED-bar fra ebay (se link under). Noen som har en kort og god beskrivelse for hvordan installere denne på en pre-facelift modell (2015)? Skal installeres under skilt.

Takker for svar :)

https://www.ebay.com/itm/Slim-20inch-270W-LED-Work-Light-Bar-Spot-Flood-Combo-For-Truck-Pickup-Offroad/312817284272?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Liv i deg enda ja, flott  :)

Skal prøve å stikke innom tråden senere og beskrive litt hvordan jeg har gjort det. Ingen feinschmecker installasjon hos meg, men kan hende du synes det blir bra nok.

Cato76

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:44
Liv i deg enda ja, flott  :)

Skal prøve å stikke innom tråden senere og beskrive litt hvordan jeg har gjort det. Ingen feinschmecker installasjon hos meg, men kan hende du synes det blir bra nok.

Hehe, er liv i meg ja, men ble litt mindre entusiast etter at Tesla stjal rekkevidden min... Den diskusjonen tar vi ikke i DIY-tråden  ;D

Setter stor pris på alle innspillene dine Muffin her på forumet, og tips om LED-bar installasjon trenger kun å være "godt nok"  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Ok, et godt utgangspunkt er å ta ut frunk og nosecone. Jeg lagde ledningsnett med kabel, rele, sikringsholder og sikring fra Biltema. Du kan velge om du kobler til batteriet, eller til 12v + jord fremme bak nosecone. Pass på at sikringen sitter så nær 12v koblingspunktet som mulig. Jeg brukte strips til å rute kablene slik at de ikke blir utsatt for gnag eller skader andre ting. Festet også releet med strips. Styrestrøm kan du hente fra grønn/sort kabel som går til hovedlykt. Jeg hentet på venstre side; fjern litt av tapen som er snurret rundt kablene for å finne den riktige. Så strippet jeg litt isolasjon av styrestrømskabelen og loddet meg innpå der. Brukte kombinasjon av herdesilikon, elektrikertape og krympetape for å få det tett og holdbart etter loddingen.

Ledbaren din er neppe E-merket, og det betyr at den må av før EU-kontroll. Da er det lurt å lage koblinger som gjør det lett å koble fra på utsiden. Jeg kappet bare kablene slik at det ble tilstrekkelig lengde og monterte kabelsko. Forseglet med herdesilikon. Da blir det tett, men ikke sterkere enn at man får det fra hverandre når det skal demonteres. Du ser hvordan det går an å smette kablene ut når du får ut frunken, jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det. På andre bilen har vi E-merket bar, og her laget jeg ikke noen "hurtigkobling".

Montering av selve baren gjorde jeg veldig enkelt. Ene bilen vår hadde ei leppe i underkant på skiltholderen som kom i konflikt med åpningen jeg ønsket å montere ledbaren i. Denne kappet jeg faktisk av. Den andre bilen hadde ikke denne leppa. Så skrudde jeg baren bare fast i plasten på skrå nedover og bakover, slik at det blir tilgjengelig forfra. Ved demontering er det bare altså å nappe ut ledningene og skru ut skruene før man sikrer lednigene på bilsiden (f.eks. med strips) til man skal montere igjen. Jeg brukte en ørliten mengde monteringslim mellom brakettene og bilen for å få litt tryggere feste, men her skal man være meget forsiktig. Det greia der sitter noe fælt.

Viktig å eksperimentere med hvor langt inn i åpningen man vil sette den. For langt inn, og man får ikke justert. Utfordringen er kanskje å skaffe braketter som er tilstrekkelig lange for den "skrå" monteringen uten at selve baren skvises mot bilen slik at man ikke får justert høyden. Jeg brukte mye tid og fikling før jeg fant sweetspot`en. For å gjøre den noe uelegante installasjonen mindre synlig brukte jeg en pensel og sort lakk og malte over alle deler av braketter/skruer som ikke allerede var sorte. Det hjalp mye.

Har ikke bilder for hånden, men kan ta noen en dag det passer. Blir dessverre på reisefot noen dager nå.

Ustrukturert og fort dette, men håper det er til litt hjelp ihvertfall :)

Cato76

Takk Muffin, det hjelper en stor del! Men en ting jeg ikke forstår (jeg er hverken elektriker eller mekaniker..). Hvorfor bruker du rele? Har du egen bryter for LED-bar i bilen? Holder det ikke å kople på strøm som går til langlysene + en sikring i mellom denne koplingen og LED-bar?
Bra tips med hurtigkopling for EU-kontroll  ;)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Da har jeg tatt en kort leksjon om rele, om hvordan det funker på Google-skolen :)
Jeg tror jeg går for en bryter enten inne i bilen eller inne i frunken, slik at jeg kan skru av LED'en dersom jeg ikke har behov for den (kraftig snøvær, sommer, etc..)

Er dette settet en god start?
Ledningsnett med rele og sikring: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/rele--og-kabelsett-for-ekstralys-2000033658

Fancy bryter: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/strombryter-kvadratisk-2000016436
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA