Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY - tråden

Startet av Muffinman, lørdag 19. september 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

Muffinman

Nei, og det har fungert fint så langt. Men andre kan kanskje mene noe om det er problematisk før du demonterer på nytt. Det er jo ikke slik at kobberpastaen mellom plate og klosse alltid forblir der. På min bil var det ihvertfall såpass rikelig at det tøt ut litt på sidene. Det var forresten blitt temmelig hardt.

BMW850

Hvordan får man ut klossene på P-kaliperen? Sette bilen i N og klosser på hjula?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Tow mode bør funke. I nøytral mistenker jeg at bremsa kommer på igjen automatisk. Tow mode bør funke på biler med bare en kaliper bak også.

Stig O

Vet ikke om jeg vil karakterisere Brembo bremsene lett og mekke på. Angrer litt på at jeg ikke tok det på siste servicen. For og begynne med bak bremsene, som var de værste, så gikk den første pinnen noenlunde bra og få ut. De tre andre var kul umulige  og få ut. Pinnene stikker 1-2 mm ut av calipperen og er bare ca.2.5 mm tykk. Du glipper fort av med doren og ødelegger lakken rundt. Slo så hardt at pinnen ble klinket, med påfølgende utvidelse i tuppen. Trodde dette var grunnen til at den ikke gikk gjennom, så brukte dremel med "tannlegeborr" for og ta bort graden rundt. Var nok ikke så lurt, da det ble en jevn metallflate og vanskelig og se hvor pinnen var. Der ryker vel de 1700 kr. jeg trodde jeg skulle spare. Gav opp og prøvde på den andre siden, men de satt like godt fast. Er nok låsekulen på motsatt side som er helt forstenet.
Foran var pinnene heldigvis 2 mm inne i calipperne, så doren hadde styring og lettere og bruke mere makt. De to innerste bremseklossene satt imidlertid som forstenet, og brukte en halv time på hver før de løsnet. Rart bremsene i det hele tatt har virket. Gode råd til bakbremsene mottas med takk.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

Hadde samme problemer bak på ene bilen i år jeg også. Aldri sett det før, men det var Tesla som byttet klosser der bak sist. Mistenker at de ikke brukte fett på pinnene. Jeg slo også grader på, men fikk det greit ut etterhvert.

Hvis du ikke klarte det enkelt tviler jeg på at Tesla ville greid det bedre heller, så sjansen er vel at de ville kontaktet deg for å klarere en ekstrakostnad i forbindelse med dette. Jeg har gullakkerte kalippere og måtte ofre litt lakk, men det gikk fint å slipe ned sårene og legge i ny. Ble helt greit.

BMW850

Litt WD-40 på pinnene en stund før vil nok hjelpe. Er det noen som vet fargekoden på røde kalipere?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

petersv

Tipper litt varme hjelper bra, men usikker på om varmluft er nok. Induksjonsvarmer er sykt effektivt, men usikker på om det er forsvarlig å bruke det i dette tilfellet.

Stig O

Brukte mye WD-40 og felgrens uten at det hjalp. Tenkte også på og bruke varmepistol, men usikker på hvor mye varme man kan bruke?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

async3phase

Gjorde et forsøk på å gjøre en "bremseservice" i henhold til Muffinmans glimrende guide i dag. Fremre bremser gikk som en lek, men på begge sider bak satt låsepinnene bom fast. Veldig tilsvarende det Stig O erfarer, og er dermed også interessert i noen triks som kan hjelpe på.

Hadde trodd dette skulle gå lettere, siden det ble gjennomført bremseservice av Tesla sist oktober.

Tesla har forøvrig brukt plenty med kobberpasta på glideflater på fremre klosser. Dette hadde allerede begynt å bli hardt, og ble behørig fjernet og erstattet. Hvordan det er bak får tiden vise, men synes det er pussig disse pinnene sitter så godt etter et halvår. Mulig den påskrytte bremseservicen (garantisak) kun ble utført bak, uten at det er spesifisert.

Absolutt ingen tegn til noe slags smøremiddel på låsepinnene.

Bil: Model S 85, februar 2014.


Muffinman

#159
Tok en runde på parkbremsekaliperene på 2013-modellen i kveld. Her lønner det seg å rett og slett ta av kaliperen. Sett i tow mode på flatt underlag og med klosser foran hjul, rengjør godt, bruk 16mm fastnøkkel til å løsne de to boltene. Ved å presse litt i diverse retninger på kaliperen blir det nok klaring til å løfte den rett av. Koble fra kabelen og ta ut kaliperen. Låsepinnene skal kakkes fra innsiden og ut - motsatt i forhold til de øvrige bremsene på bilen.

Jeg fant en del aluoksid både mellom stempel og klosse, og rundt anleggsflatene til glidehylsene. Alle låsepinnene var frykelig rustne, men lot seg demontere overraskende lett. Bortsett fra den siste som ikke lot seg rikke samme hva jeg gjorde. Lar den bare stå inntil videre, for det gikk fint både å rengjøre og smøre opp om 1 pinne og klosser ikke var helt ute av kaliperen. Når klossene skal skiftes må den nok ut, men jeg får finne på noe lurt til da. Basert på hvor lite slitt disse var vil de holde 150-200.000km til. Glidehylsene virket veldig fine, men jeg tok ut ene (den uten belger) og rengjorde + satte inn med fett før remontering.

Virker ikke som klossene vil sette seg i disse, og hele kaliperen jeg jo flytende slik at den ene klossen er stasjonær i kaliperen mens den andre beveger seg med stempelet. Dermed må både glidehylser og den ene klossen sette seg fast før parkbremsen slutter å fungere.


JorgenM

Da fikk jeg reparert håndtaket på en av bakdørene idag. Brukte rep-kit fra evtuning.com
Skikkelig knotete å komme til et par av skruene inni døra, men gikk da til slutt. Resten av jobben er grei skuring og nå funker håndtaket som normalt igjen.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Rasmus.B

Jeg har også gjennomført full bremseservice på min 2014 P85. Hovedbremsene gikk greit å demontere, men parkeringsbremsene var litt verre. Etter mye hamring og banking fikk jeg ut pinnene på den ene calipperen, men ikke på den andre. Klossene var totalt ødelagte og fastrustet. Ett under at de i det hele tatt fungerte.
Tok med calipperen til Tesla for å få råd fra verkstedet, samt nye klosser. Det de gjør, er å kappe pinnene og deretter bøye og vri på de til de kommer ut. Nye pinner koster ikke mye. Bruker Permatex Ceramic Extreme Brake Parts Lubricant til å smøre inn pinner og glideflater.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Muffinman

Ja, kappe pinnene vil fungere. Nye koster 240,- pr sett.

Cato76

Er det noen som har lakkert innsiden av hovedlyktene på en 2015 modell?
Lar det seg gjøre, eller er dette "umulig" for en vanlig hobby-mekaniker?

Det ser sååå mye bedre ut  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Stig O

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 07. mai 2019, klokken 08:18
Ja, kappe pinnene vil fungere. Nye koster 240,- pr sett.

Kan det være løsningen på hoved kaliperen også? Har et hjul igjen som jeg ikke får ut pinnene. Lite fristene og banke mere. Brukte 1 time med banking på den siste pinnen på det andre bakhjulet.
Får man kjøpt et nytt sett med pinner hos Tesla?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA