Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Borettslaget krever fast 750,- pr. måned for Tesla lading

Startet av TheAgent, fredag 18. september 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:38
Sitat fra: vrom på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:23
Installer et tesla wall batteri davel, så får du bra valuta for de 750 :)
Hvordan ga det mening? 
Ta det på ryggen opp i leiligheten om ettermiddagen? :o
vrom mente nok dette som en spøk, som alvor er det 110% idiotisk. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

vrom

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. september 2015, klokken 11:08
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:38
Sitat fra: vrom på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:23
Installer et tesla wall batteri davel, så får du bra valuta for de 750 :)
Hvordan ga det mening? 
Ta det på ryggen opp i leiligheten om ettermiddagen? :o
vrom mente nok dette som en spøk, som alvor er det 110% idiotisk. ;)

Kjempeide, hadde det ikke vært for vekten :)

Men 750 pr/mnd tyder iallefall på at det ikke sitter noen i styret som har elbil, evt så har sameiet et kapasitetsproblem på EL-anlegget dersom flere skulle lade i garasjen og bruker en høy avgift for å avskrekke.

Griffel

Sitat fra: vrom på onsdag 23. september 2015, klokken 13:09
Sitat fra: Griffel på onsdag 23. september 2015, klokken 11:08
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:38
Sitat fra: vrom på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:23
Installer et tesla wall batteri davel, så får du bra valuta for de 750 :)
Hvordan ga det mening? 
Ta det på ryggen opp i leiligheten om ettermiddagen? :o
vrom mente nok dette som en spøk, som alvor er det 110% idiotisk. ;)

Kjempeide, hadde det ikke vært for vekten :)
Ikke bare vekten, i tillegg til at det vil være problematisk å få brukt denne strømmen på en lønnsom måte, finnes det ikke noen økonomi i dette. 30000 kr. + inverter for å kunne flytte 7kWh per dag. Så jeg betrakter dette stadig som en grov spøk. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SunSeeker


Jejl

Snakket med en som var styreleder i et borettslag. Han hadde fått forespørsel om elbillading fra noen beboere men gitt dem avslag. Fikk i starten ikke helt fatt i hvorfor de hadde fått avslag, og prøve å forklare at leilighetene sannsynligvis vil stige i verdi dersom de får mulighet for lading. Forklaringen kom etterhvert: han hadde selv lurt på å kjøpe elbil om noen år, og hvis han gav noen lov nå måtte de beste parkeringsplassene gå til disse. Han ville sikre seg disse selv.

cra

Sitat fra: Jejl på onsdag 30. september 2015, klokken 08:56
Forklaringen kom etterhvert: han hadde selv lurt på å kjøpe elbil om noen år, og hvis han gav noen lov nå måtte de beste parkeringsplassene gå til disse. Han ville sikre seg disse selv.

Er det mulig??!!  :o :o >:( >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Martinius

Ahhhhh... Må bare nevne at jeg nylig overtok en leilighet i Oslo. På sameiets hjemmesider stod det kontaktinfo til en elektriker. Ringte dem, og de presiserte at jeg selv måtte stå for installering av stikket, og en egen måler ved stikket avgjør min strømregning. Jeg sendte en e-post med min info til styret og elektriker. Innen 30 min hadde jeg mottatt en takk fra styret om at de ble informert og et tilbud fra elektriker på stikk ved min P-plass på vei i posten. Ferdig med saken. Utrolig tilfredsstillende og komme til et sameie med standardiserte løsninger for EL bil lading.

I mitt søk etter neste bolig har snakket med mange sameier og borettslag, og det er utrolig mange som er vanskelige og bakstreverske når det kommer til EL lading. Det verste er jo dem som tillater EL bil lading, men ikke til Teslaer(!!!). Få som skjøner at man kan lade en Tesla med 5 A tydeligvis.

Et annet argument som benyttes av styrelederne er at hvis en skal ha så må alle ha, og det er ikke nok kapasitet på det interne nettet til at alle kan få, dermed får ingen. Her er det bare å fylle opp kapasiteten, for så å utvide når denne blir sprengt...

Som Tesla eier er det ikke bare å flytte inn hvorsomhelst virker det som... Jeg beklager hvis min solskinnshistorie oppfattes som å "gni det inn".

Øyvind.h

Et styre som med vitende vilje reduserer salgsverdien på sine seksjoner bør kastes. Tilgang til lading av bil blir for en stadig økende kjøpegruppe like viktig og naturlig som å kunne bruke internett i seksjonen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Problemet er at ingen vil sitte med styreverv, spesielt ikke de som burde gjort det, da får man takke seg selv for det man får. Jeg sitter selv i styret og vi har lik løsning som skissert over her, hver enkelt bekoster installasjon til sin plass og så avleses stand en gang i året og strøm faktureres, værre er det faktisk ikke ;)

ihlhaug

Hos oss har vi installert på egen bekostning, og denne er koblet til hver enkelt leilighets sikringsskap sånn at det går direkte der. Er ikke dette noe de fleste vil kunne gjøre selv om det kanskje koster litt mer?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Griffel

Sitat fra: ihlhaug på onsdag 30. september 2015, klokken 23:29
Hos oss har vi installert på egen bekostning, og denne er koblet til hver enkelt leilighets sikringsskap sånn at det går direkte der. Er ikke dette noe de fleste vil kunne gjøre selv om det kanskje koster litt mer?
Noen steder vil det la seg gjøre relativt enkelt, og da er jo det fornuftig. Jeg tror nok heller de fleste steder at det er fullstendig upraktisk eller tilnærmet umulig. Her jeg bor ville det for noen leiligheter bli over 300m kabel og mye graving kontra 10-20m kabel fra fellesanlegg. Fra leilighet ned til bakken boring gjennom flere trappe dekker og trapperepoer osv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Spinner

Sitat fra: ihlhaug på onsdag 30. september 2015, klokken 23:29
Hos oss har vi installert på egen bekostning, og denne er koblet til hver enkelt leilighets sikringsskap sånn at det går direkte der. Er ikke dette noe de fleste vil kunne gjøre selv om det kanskje koster litt mer?
Mange borettslag har ikke parkeringsplasser dedikert til leiligheten, men man står på venteliste og får første ledige tildelt. Så det er nok vanskelig å få til over alt.

rklokk

I vårt sameie eies garasjene av et eksternt selskap som jeg leier plass hos. Hos dem var det greit å installere 32A ladepunkt med egen måler for egen kost. Det var begynt å fylles opp så hovedsikring måtte oppgraderes. Det var også "mitt problem". Jeg betaler i tillegg 600 kr i strøm i kvartalet som avregnes en gang i året. I utgangspunktet en fair ordning. The snag her er at kontrakten kan sies opp og ladepunktet til ca 20000,- tilfaller ihht. kontrakt garasjeeier. Ganske snedig måte for garasjeeier å øke verdien av garasjeplassen på. Jeg er uansett glad jeg fikk denne muligheten. Noen ganger lar man "urett" passere for egen vinnings skyld. 
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA