Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Borettslaget krever fast 750,- pr. måned for Tesla lading

Startet av TheAgent, fredag 18. september 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

Kavorka

En kamerat er formann i et sameie, og hadde spørsmål om hvor mye strøm en Tesla trekker i året. Jeg foreslo at man tar utgangspunkt i forbruk på typical og antall km i forsikring. Man vil jo av og til lade på superladere, og dette gir en sikkerhetsmargin, slik at man ikke belaster sameiet med eventuelt høyere forbruk enn typical, og vampire drain.

Alternativet var å sette opp en dedikert strømmåler som man da må følge opp og fakturere hver mnd. I dette tilfellet ville det bare vært fordyrende for bruker, og man bruker tid på innkreving.

750 pr mnd vil vel dekke ca 10 fulladinger pr mnd, eller ca 48000 km pr år. De som kjører for så langt vil jo gjerne superlade, og i såfall vil det lønne seg å betale for installasjon av dedikert måler.

Torpedo Ted

Har trådstarter forsøkt å forklare dette til de som har gjort vedtaket, eller legges det opp til rettsak før han i det hele tatt har snakket med de?

GOS

Sitat fra: Kavorka på mandag 21. september 2015, klokken 09:29
En kamerat er formann i et sameie, og hadde spørsmål om hvor mye strøm en Tesla trekker i året. Jeg foreslo at man tar utgangspunkt i forbruk på typical og antall km i forsikring. Man vil jo av og til lade på superladere, og dette gir en sikkerhetsmargin, slik at man ikke belaster sameiet med eventuelt høyere forbruk enn typical, og vampire drain.

Alternativet var å sette opp en dedikert strømmåler som man da må følge opp og fakturere hver mnd. I dette tilfellet ville det bare vært fordyrende for bruker, og man bruker tid på innkreving.

750 pr mnd vil vel dekke ca 10 fulladinger pr mnd, eller ca 48000 km pr år. De som kjører for så langt vil jo gjerne superlade, og i såfall vil det lønne seg å betale for installasjon av dedikert måler.

Du må ta med i beregningen ladetapet i hele prosessen inkludert det tapet som er i bilen for å få omgjort energien i batteriet til fremdrift og annet forbruk. For 1 kwh som bilen bruker og rapporterer som Total Energy forbrukt, så må du faktisk trekke en plass mellom 1.1 og 1.2 kwh fra nettet avhengig av spenning og strømstyrke som du lader med. Deretter så kan du legge til for wampire drain, batteri og kupevarming etc.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RaBalder

Sitat fra: GOS på mandag 21. september 2015, klokken 10:32
Sitat fra: Kavorka på mandag 21. september 2015, klokken 09:29
En kamerat er formann i et sameie, og hadde spørsmål om hvor mye strøm en Tesla trekker i året. Jeg foreslo at man tar utgangspunkt i forbruk på typical og antall km i forsikring. Man vil jo av og til lade på superladere, og dette gir en sikkerhetsmargin, slik at man ikke belaster sameiet med eventuelt høyere forbruk enn typical, og vampire drain.

Alternativet var å sette opp en dedikert strømmåler som man da må følge opp og fakturere hver mnd. I dette tilfellet ville det bare vært fordyrende for bruker, og man bruker tid på innkreving.

750 pr mnd vil vel dekke ca 10 fulladinger pr mnd, eller ca 48000 km pr år. De som kjører for så langt vil jo gjerne superlade, og i såfall vil det lønne seg å betale for installasjon av dedikert måler.

Du må ta med i beregningen ladetapet i hele prosessen inkludert det tapet som er i bilen for å få omgjort energien i batteriet til fremdrift og annet forbruk. For 1 kwh som bilen bruker og rapporterer som Total Energy forbrukt, så må du faktisk trekke en plass mellom 1.1 og 1.2 kwh fra nettet avhengig av spenning og strømstyrke som du lader med. Deretter så kan du legge til for wampire drain, batteri og kupevarming etc.

Ladetap er småplukk og dreier seg om 10-20% unøyaktighet.

Tråden går på at man skal betale 200-500% for strømmen som brukes for å lade. I den sammenhengen kan man se bort fra ladetap.

GOS

@RaBalder
Du må se det i relasjon til hva jeg kommenterte på...."..man tar utgangspunkt i forbruk på typical og antall km i forsikring" for å komme frem til hva som skulle være riktig beløp å betale per måned i borettslaget. Sett i lys av dette så blir kommentaren din feil slik jeg leser det.

I forhold til Tittel så har jeg tidlig sagt min mening om det. Jeg bor også i borettslag og betaler 100 kr/mnd og det stemmer med hvor mye jeg lader hjemme. (Lader for ca 7000km hjemme, og ca 7000 km på hytta eller SC). Hos oss hadde vi først individuelle målere, men forbruket på Leaf eller Tesla var stort sett likt, så en valgte ett fast beløp istedenfor målinger, rapportering og variasjon med tilhørende administrasjonskostnader for faktura etc.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Griffel

Sitat fra: GOS på mandag 21. september 2015, klokken 11:56
@RaBalder
Du må se det i relasjon til hva jeg kommenterte på...."..man tar utgangspunkt i forbruk på typical og antall km i forsikring" for å komme frem til hva som skulle være riktig beløp å betale per måned i borettslaget. Sett i lys av dette så blir kommentaren din feil slik jeg leser det.

I forhold til Tittel så har jeg tidlig sagt min mening om det. Jeg bor også i borettslag og betaler 100 kr/mnd og det stemmer med hvor mye jeg lader hjemme. (Lader for ca 7000km hjemme, og ca 7000 km på hytta eller SC). Hos oss hadde vi først individuelle målere, men forbruket på Leaf eller Tesla var stort sett likt, så en valgte ett fast beløp istedenfor målinger, rapportering og variasjon med tilhørende administrasjonskostnader for faktura etc.
Her jeg bor er det 200kr/mnd inkludert leie av plassen, installasjonen er bekostet av sameie og skal også betales.
(I praksis den billigste måten her for å leie en parkeringsplass i tillegg til den som følger leiligheten).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Line

Hei,
Jeg har vært borti en liknende situasjon, om enn ikke fullt så ille.
Det ble for noen år siden bestemt at alle som hadde elbil skulle betale ekstra ca 350 kr i mnd på general forsamling.
Vi var bare 2 i boretslaget på den tiden, jeg med Leaf og han andre med Think.
Så dette ble jo spesielt veldig mye for han med Think som også ladet på jobb og kjørte veldig lite.
Det ble jo mye for en Leaf også, men ikke fullt i samme grad da jeg på den tiden ikke hadde lade muligheter på jobb. På generalforsamlingen så var det ingen bortsett fra oss som protesterte på dette, og fikk til og med høre at dere elbiler har jo så mye andre fordeler....
I etterkant av generalforsamlingen endret styre mening og satte ned prisen noe. De har tydeligvis hentet inn litt mer informasjon, muligens også igjennom elbil foreningen som Think eier kontaktet.
Så hvis man kan vise regnestykker om hvor mye som trekkes etc. Tror at en del tror det trekkes mere strøm enn det gjør. Det er jo greit å betale for den ekstra strømmen, men ikke en overpris.
Det hele går jo i realiteten på kjørelengde også. Med Leaf-en måtte jeg lade fullt hver dag, spesielt vinterstid, mens med Tesla-en lader jeg et par ganger i uken enda jeg faktisk kjører litt mer.
Så mitt råd er å kontakte styret med gode argumenter, evt prøv å få hjelp fra elbil foreningen som ekspert hjelp.

Griffel

#67
Sitat fra: Line på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:33
Så mitt råd er å kontakte styret med gode argumenter, evt prøv å få hjelp fra elbil foreningen som ekspert hjelp.
"Problemet" for styret er at de må forholde seg til lovlige vetak fra generalforsamlingen. (og antagelig var det en i styret som kom med forslaget som ble vetatt, og da kan endringer sitte langt inne.)

Derfor må noen fortelle styret at dette vedtaket faktisk er ulovlig, slik at styret står fritt. Noen kan jo for eksempel være; en jurist i borettslaget, en overordnet oragnisasjon, lagets revisor, eller et brev fra en utenforstående jurist.

Siden nytten kan måles, og vedkommende betaler for måling skal dette være en kurant sak, og burde være enkel å komme til enighet om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

vrom

Installer et tesla wall batteri davel, så får du bra valuta for de 750 :)

TeslaSvein63

Kan noen forklare meg hvorfor man skal lade elbilen på sameiet? I vårt sameie, må hver og en koste sin egen kontakt over sin egen måler i sikringskap. Enkelt og greit. Ingen diskusjon eller krangel. Man kan ha lås på sin kontakt. Samme om den brukes til ordinær bil. Sameiets strømforbruk er taklys og evt vifter for lufting og portåpning. Der har vi også bevegelsesensorer slik at ikke lyset står å brenner unødvendig. Det kan da ikke være så mange steder dette ikke lar seg gjennomføre eller?

mr_Utopia

Man kan foraøke å overbevise andre om andre andelseiere at det er attraktivt å tilby lademuligheter i borettslaget. Det er positivt for boligverdien.

Det kan også være fornuftig at borettslaget legger tilrette med felles koblingspunkter i fellesgarasje, i stedet for at alle strekker kabler eundt omkring. Det kan argumenteres at det er viktig for sikkerhet i forhold til brann.

Men uansett så må disse kostnader fordeles hos de som drar nytte. Og da er strømprisen bare en liten del av det. Så å si at man bare skal betale krone for krone av strømprisen, blir for naivt.

I mitt tidligere borettslag ønsket beboerne i 3dje og 4de etasje seg heis. Men jeg synes dwt var urimelig at jeg skulle betale mer i felleskostnad da jeg bodde i første etasje. Og slik går nu dagan i borettslag. Mao. Det er ingen fasit, men man må argumentere saklig, og se at man ofte får mer tilbake enn ulempene, når man bor i fellesskap.

Eks. En som kjører 20k og lader hjemme vil vel bruke ca 4000 kWh pluss tap og forvarming etc? Og ca 3-5000 kr i året? Om det så skal investeres i en oppkobling i garasjen, så vil det fort 20k, som så må betales ned. Da er regnearykket på 750 pr måned ikke helt bort i natta... Men litt dyrt synes jeg det er.

Sandvika

Sitat fra: vrom på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:23
Installer et tesla wall batteri davel, så får du bra valuta for de 750 :)
Hvordan ga det mening? 
Ta det på ryggen opp i leiligheten om ettermiddagen? :o

VL

Hei!  ;D

Når vi er inne på lading, strøm osv... Noen glupe elektriker hoder her inne eller noen med peiling som kan svare på om det er mulig å hente strøm fra en trefase kontakt ( til det blå adapteret ) og sende videre med 6 kvadrats kabel til enda en trefase kontakt? Har jo gjort dette ufattelig mange ganger fra vanlig stikk i hus, men vet ikke om det er noe forskjell på denne typen?  :o :o
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

GOS

Sitat fra: TeslaSvein63 på tirsdag 22. september 2015, klokken 20:27
Kan noen forklare meg hvorfor man skal lade elbilen på sameiet? I vårt sameie, må hver og en koste sin egen kontakt over sin egen måler i sikringskap. Enkelt og greit. Ingen diskusjon eller krangel. Man kan ha lås på sin kontakt. Samme om den brukes til ordinær bil. Sameiets strømforbruk er taklys og evt vifter for lufting og portåpning. Der har vi også bevegelsesensorer slik at ikke lyset står å brenner unødvendig. Det kan da ikke være så mange steder dette ikke lar seg gjennomføre eller?

Det hadde blitt 88 nye kretser i sameiet jeg bor i og 288 nabo sameiet. Er ikke så sikker på at det er den beste måten. I begge disse sameiene er det egen kontakt til hver parkeringsplass, så hver og en kan plugge i egen måler. Det lar seg fint gjøre og trekke ett fornuftig beløp dra de som har el-bil og samtidig sikre at en ikke 'snylter' på andre.

Det er i dag 4 parkeringsplasser på hver 16 A kurs. Men om alle skifter til elektrisk så blir det utfordrende, men sameiet har vurdert å se dette an, og heller sette opp dedikerte 22 kw ladestolper om (når) dette blir ett problem.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RaBalder

Sitat fra: GOS på tirsdag 22. september 2015, klokken 22:26
:
.... og heller sette opp dedikerte 22 kw ladestolper om (når) dette blir ett problem.

Der tenker man igjen på gamlemåten. Man skal kjøre bilen til "pumpa" og fylle opp. Slik man gjør med bensin- og diesel-biler.

Da går man glipp av den fordelen at "pumpa" står på hver parkeringsplass. Og at man starter påfylling hver gang man parkerer. Dvs. man tenker ikke på å lade utover at man plugger i hver gang man parkerer.

Jeg ville heller hatt 2 kW på min parkeringsplass enn 22kW på en felles ladeplass. Tenk hvor mye krangling det blir hvis der er en del elbiler som skal lades hver dag....

Men et ladepunkt på 22kW er selvfølgelig bedre enn ikke noe ladepunkt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA