Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trær

Startet av als77, torsdag 17. september 2015, klokken 20:16

« forrige - neste »

als77

Leier en Leaf til jeg får elbilen min, og lurer fælt på hva som bidrar til trærne i Leafen. Er det hvor mye man har skånet miljøet sammenlignet med fossilbil? Har ikke noe med lavt forbruk å gjøre i hvert fall; vanligvis får jeg et tre fra jobb, men i dag stod jeg i stampe og fikk et høyere forbruk enn vanlig, og ble belønnet med tre trær ( tok 2-3 ganger så lang tid å komme hjem)

leafnor

Sitat fra: als77 på torsdag 17. september 2015, klokken 20:16
Leier en Leaf til jeg får elbilen min, og lurer fælt på hva som bidrar til trærne i Leafen. Er det hvor mye man har skånet miljøet sammenlignet med fossilbil? Har ikke noe med lavt forbruk å gjøre i hvert fall; vanligvis får jeg et tre fra jobb, men i dag stod jeg i stampe og fikk et høyere forbruk enn vanlig, og ble belønnet med tre trær ( tok 2-3 ganger så lang tid å komme hjem)
I stampe ja, og ingen tomgangskjøring da i mot hva en stempelmotor ville holdt på med.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Tror det bare er et par stykker høyt oppe i Nissan-systemet som vet hva de egentlig betyr :P
Du får "vedkubber" etter ringen rundt. Kjører du med mye gass, eller med varme/AC på, får du færre dotter i ringen og derfor senere vedkubbe. Usikker på om det regnes etter tid eller km..
Selv om forbruket ditt kanskje var høyere, var sikkert tid/km med mange dotter i ringen større enn tidligere.

Så på de trærne i starten, men de kunne jeg like godt tapet over nå ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TB

Typisk tomgangsforbruk på personbil med stempelmotor har eg lest kan ligge mellom 0,5 - 1 liter pr time - så her går forbruket raskt opp ved kø.

På elbil vil forbruke auke ein del ved behov for varme, men er varmebehovet lite vil fobruket auke svært lite i forhold til ein fosilbil.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

als77

Så det er forskjell på prikkene og trærne? Jeg trodde at man bygde trær når ringen var full av prikker, men har ikke fulgt så nøye med.

Bare for å ta mok egen tråd of topic; er batteristatus og/eller forbruksmåler ute og kjører? Når jeg kjører hjemmefra så har jeg en slak strekning på koen hundre meter hvor forbruket går opp i rundt 12. Deretter en lang og slakk nedoverbakke hvor alkumulert forbruk går ned til ca 5. I dag startet jeg med 37% og nede i bakken hadde jeg 38%, selv om bilen hevdet st gjennomsnittsforbruket var positivt... Det samme skjedde da jeg dro på hytta; gjennomsnittsforbruket var positivt,men batteriet steg...

nr1rayner

Prikkene angir sånn ca hvor høyt forbruket ditt er akkurat der og da.. Kjører du med svært få prikker skal det ta lengre tid for å få en "vedkubbe".
Setter du på varme/AC forsvinner noen prikker med en gang.

Gjennomsnittsforbruket oppdateres ikke kontinuerlig.
I tillegg holder den vel igjen litt ekstra når det er kjørt med regen.

Dette finner du ut av etterhvert ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ser at man får vedkubber av å stå i ro med bilen på.
Så tomgangskjøring, som noen har vært inne på, er visst en del av beregningen.
Derfor ikke rart du fikk flere trær når du stampet i kø hjem, enn da det fløt fint ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

als77

Undersøkte litt nærmere om gjennomsnittsangiveren, og den er på bærtur; etter å ha kjørt ned bakken og ut på motorveien viste den 5,5, noe som kanskje er ok, men etterhvert som jeg kjørte på motorveien (i slak oppoverbakke) fortsatt den å synke; først til 4,5 , videre til 3,5 og til slutt til 3,1. Hvis 3,1 var korrekt så er det en ganske stor forsinkelse, så da er spørsmålet om gjennomsnittsmåleren er pålitelig i det hele tatt

nr1rayner

@als77
Gjennomsnittsmåleren er IKKE til å stole på uansett, men spesielt ikke etter å ha regenerert.
I et slikt tilfelle hvor du har regen "lagrer" den det regenererte, svaret på hvor mye det utgjorde på snittforbruket kommer en god stund etterpå
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#9
Stusser på disse trærne, ikke akkurat så opptatt av å få flest mulig av de, men Nissan har jo en fanesak med hvor mange trær vi har "produsert"..
For å få flest mulig trær (og/eller vedkubber) på kortest mulig tid skal man ha flest mulig dotter i sirkelen, greit nok.

MEN, det jeg derimot ikke skjønner:
La oss si du ligger på flat veg i jevn hastighet, da får du automatisk mindre dotter hvis du legger inn CC enn å kjøre med foten.
Man får altså flere dotter med gassfot i D/B enn med CC i D/B.
GOM har 2 "verdier", en med og en uten ECO. Men bruker man CC viser den verdien uten ECO uansett hvilket "gir" man er i.

Samme greia gjelder også med og uten ECO.
Ligger man med jevn effekt har man flere dotter i ECO enn uten ECO.
Det heter seg at klima skal benyttes mer effektivt i ECO, men dette gjelder også med klima slått av.

30kw er og blir 30kw vel, uansett om den står i D eller Deco vel...?

Prøvde å sette på limiter i 30-sone. Etterhvert som man trår pedalen lenger ned forsvinner dott etter dott der også, men farten er jo begrenset så effekten er den samme.

Det må være noen merkelige hoder som har laget programmet for den vedproduksjonen der altså...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Da fikk jeg litt lengre kjørevei til jobb den uka her, og kjører sent hjem hver dag  ;)

Har da prøvd en dag med ECO (stort sett med B foran), en med B hvorav begge helt uten bruk av CC.
I dag fikk jeg slappe litt mer av og brukte sgs konsekvent CC. Fartsgrensene varierer fra 50 til 90 så noen ganger må den slås av, men på de ca 50km var den på i ca 48,7 av de.

Litt forskjellig forhold er det selvsagt ute i den store verden, regn en dag, litt vind en annen osv osv..
Møter flere biler neste dag (å møte mange biler ser ut til å senke forbruket).
Ladet på jobb, så startet alle dager med 100%
ECO, kom hjem med 63%, samlet 2 fulle trær, det siste ble akkurat lite.
Uten eco, kom hjem med 64%, samlet 1 lite og 1 stort træ. Fikk vel da 1 vedkubbe mindre
CC, kom hjem med 62% (denne turen var senere på dagen, ehh, natta, så møtte mindre biler. Gikk nok også jevnt over 2-3km/t fortere), samlet 1 lite træ og 3 vedkubber.

Så, da slipper man å gruble mer på det, skal man samle trær er CC fyfy selv om forbruket ser ut til å være skremmende likt (i min uhøytidlige test).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Electrix

Hvis målet bare er å samle trær så er det vel, ifølge denne tråden, best å la bilen stå på i garasjen når man ikke bruker den  :o
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

hauern75

Har aldri skjønt poenget med disse trærne, men klarte mange på en tur i sommerferien i Danmark i år. 239km er det høyeste tallet jeg har fått etter en lading, også i Danmark.
2012 Leaf, solgt jun.15
2016 Tekna 30, februar 2016 --->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA