Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16A ladekabel på 10A stikk ok?

Startet av tutti, torsdag 17. september 2015, klokken 19:05

« forrige - neste »

tutti

Jeg kjøpte en ny billig ladekabel for å erstatte min trege 10A Møller kabel. I første omgang har jeg prøvd å kjøre 16A hjemme fra stikkontakten. Opplegget (ny bygg) er helt nytt og jeg trodde kursen var satt til maks 10A.

Er det trygt å kjøre 16A på en ny vanlig stikkontakt?

elektrolux

Prøv da vel.

Etter 1/2-1 t kan du kjenner etter for varmgang. Brenner du deg på pinnene på støpselet bør du redusere ladestyrken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tutti

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. september 2015, klokken 19:41
Prøv da vel.

Etter 1/2-1 t kan du kjenner etter for varmgang. Brenner du deg på pinnene på støpselet bør du redusere ladestyrken.
Merket ingenting foreløpig.

elbil-1

Ja, det fungerer - helt til du får brann og forsikringsselskapet sier nei til å gi deg erstatning... dersom du lever da...

Det er en grunn til at man skal ha industrikontakt beregnet på 16A !

men ja, det vil nok fungere greitt nok, kanskje i laaaang tid og kanskje uten at noen problemer oppstår - men tar du sjansen??

tutti

Jeg har også bestilt ladeboks hjemme, men i påvente av den så testet jeg den nye ladekabelen. Den har jeg tenkt å bruke endel steder hvor det er stikk på 16A. Så, ja, jeg synes det virker rart hvorfor det skulle være mer farlig å bruke på et nytt anlegg som et mye eldre anlegg på diverse kjøpesentre?

elektrolux

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 17. september 2015, klokken 20:19
Ja, det fungerer - helt til du får brann og forsikringsselskapet sier nei til å gi deg erstatning... dersom du lever da...

Virker som denne myten er i ferd med å sette seg.

Vi som har ladet elbiler siden 2000 tallet med 14A fra schuko lever enda. Er i alle fall ikke døde som følge av hverken brann eller kollisjon. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#6
Lurer på hva som egentlig er værst:

Kjøre på de geniale og energisparende Michelin dekkene fra 2001, eller lade bilen videre med original ladekabel med schuko støpsel. ::)

I følge NEK burde jeg brent opp, og i følge NAF/Vegvesenet har jeg fremdeles 50 km/t i det jeg treffer traktoren som plutselig rygger ut i veibanen.

Og alt dette i en bil som i følge en svensk undersøkelse har 40% dårligere kollisjonsikkerhet i forhold til en moderne småbil.

Burde jeg heller kjøpt meg en Diesel SUV montro :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#7
Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. september 2015, klokken 20:29
Vi som har ladet elbiler siden 2000 tallet med 14A fra schuko lever enda. Er i alle fall ikke døde som følge av hverken brann eller kollisjon. ;D
Men ikke alle er like heldige som deg (og meg).
Jeg har kjørt bil i over 50 år, mange av dem uten sikkerhetsbelte, (før påbud) og jeg i de årene belte har vært påbudt ikke hatt noe bruk for det. Det endrer ikke det faktum at beltet har spart en del andre for tap av liv og lemmer.

Dette har også noe med hvor flink enn er til å passe på utstyrets tilstand, jeg tviler på at mange er på ditt nivå.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. september 2015, klokken 20:32
I følge NEK burde jeg brent opp, og i følge NAF/Vegvesenet har jeg fremdeles 50 km/t i det jeg treffer traktoren som plutselig rygger ut i veibanen.
Heldigvis er det ikke slik, og det er heller ikke at redningselskapet mener at alle som er i båt uten å ha på redningsvest drukner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olee

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 17. september 2015, klokken 20:19
Ja, det fungerer - helt til du får brann og forsikringsselskapet sier nei til å gi deg erstatning... dersom du lever da...

Det er en grunn til at man skal ha industrikontakt beregnet på 16A !

men ja, det vil nok fungere greitt nok, kanskje i laaaang tid og kanskje uten at noen problemer oppstår - men tar du sjansen??
Hvis kursen er satt opp(eller påbegynt) før de nye forskriftene kom er det vel ikke ulovlig å lade på 16A på vanlig stikk? Hvordan kan da forsikringsselskapet nekte erstatning? Er det her de sier: "Du burde ha lest skremselsartiklene på internett som sa at dette blir det brann av"?

Powerflux

Sitat fra: Olee på torsdag 17. september 2015, klokken 21:18Er det her de sier: "Du burde ha lest skremselsartiklene på internett som sa at dette blir det brann av"?
Haha, så sant!

Hysteriet har tatt helt av nå...
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Griffel

Sitat fra: tutti på torsdag 17. september 2015, klokken 19:05
I første omgang har jeg prøvd å kjøre 16A hjemme fra stikkontakten. Opplegget (ny bygg) er helt nytt og jeg trodde kursen var satt til maks 10A.
Dersom dette er en kurs beregnet for lading av elbil skulle den hatt 10A sikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Stemmer det, men er kursen universell og brukes med ladeutstyr er en fremdeles innenfor regelverket.

Uansett vil ting gå seg til, og snart vil et type 2 stikk bli en selvfølge i enhver garasje.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

v-i-c

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. september 2015, klokken 22:49
Stemmer det, men er kursen universell og brukes med ladeutstyr er en fremdeles innenfor regelverket.

Uansett vil ting gå seg til, og snart vil et type 2 stikk bli en selvfølge i enhver garasje.

Off topic
OBS litt ironi ..

La oss også håpe at det trefase 400V TN-strøm gjerne 64A som kommer ut av alle type2 ladehull
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Mumitrollet

Sitat fra: Griffel på torsdag 17. september 2015, klokken 22:13
Sitat fra: tutti på torsdag 17. september 2015, klokken 19:05
I første omgang har jeg prøvd å kjøre 16A hjemme fra stikkontakten. Opplegget (ny bygg) er helt nytt og jeg trodde kursen var satt til maks 10A.
Dersom dette er en kurs beregnet for lading av elbil skulle den hatt 10A sikring.


Vil dette si at når jeg skal ha en elektriker til å legge opp en ny kurs til meg med cee stikk, som jeg skal koble til en 16a ladestasjon, så kommer elektrikeren til å sette på en 10a sikring? Jeg får med andre ord ikke brukt ladestasjonen fullt ut??
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Olee

Sitat fra: Mumitrollet på fredag 18. september 2015, klokken 08:37
Sitat fra: Griffel på torsdag 17. september 2015, klokken 22:13
Sitat fra: tutti på torsdag 17. september 2015, klokken 19:05
I første omgang har jeg prøvd å kjøre 16A hjemme fra stikkontakten. Opplegget (ny bygg) er helt nytt og jeg trodde kursen var satt til maks 10A.
Dersom dette er en kurs beregnet for lading av elbil skulle den hatt 10A sikring.


Vil dette si at når jeg skal ha en elektriker til å legge opp en ny kurs til meg med cee stikk, som jeg skal koble til en 16a ladestasjon, så kommer elektrikeren til å sette på en 10a sikring? Jeg får med andre ord ikke brukt ladestasjonen fullt ut??
10A gjelder kun for vanlig stikkontakt :) Så du kan få lagt opp 16A CEE!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA