Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100% > 17% LBW, distance and consumption, capacity test

Startet av LeafSwe, onsdag 16. september 2015, klokken 15:37

« forrige - neste »

LeafSwe

Maybe good to compare our battery capacity in an easy way?!
You dont need leafspy. Just reset odo and energy economy at 100% charge, check km and economy at first low battery warning.

My result:
123km
13.0kWh/100km

(12.3*1.3 / 0.83 = 19,27kwh capacity)

3P+
3SR+

ThomasEL

Jeg gjorde testen litt lenger ned enn til LBW, men brukte akkurat samme prinsipp for utregning.

Ladet til 100% og kjørt batteriet ned til 6%. Jeg skal altså ha forbrukt ca 94% av tilgjengelig batterikapasitet.

Jeg kjørte til sammen 131,2km med blandet kjøring. Mye av tiden i 90km/t++
Gjennomsnittsforbruk for turen ble 0,138kWt/km. Ca 13-18 grader celcius ute.

Forbrukt energimengde: 131,2km * 0,138kWt/km = 18,1056kWt
Jeg har altså da i følge bilens eget måleinstrument tatt ut 94% av tilgjengelig kapasitet.

Beregnet total kapasitet blir da: 18,0156kWt/0,94 = 19,261kWt (tilnærmet lik 19,3kWt)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elbas

Jeg har prøvd å følge med på gjennomsnittsforbruket og det virker ikke som det stemmer. Det virker som det endres som følge av de siste 10-20 km kjørt? Noen som ser det samme?
Nissan leaf 2014

LeafSwe

100% charge, 284GIDs, 65,25AHr, battery temp 14-19

Energy consumption 15,0kwh/100km

LBW 107,5km
VLBW 117,0km (GOM showed 15km remain before ---)
Bubbles start disappear  126,2km
Turtle 127,1km

15x12,71 = 19,07kwh total capacity

GOM predicted total 132km just before vlbw at 117, but just got 127km at same energy consumption.
3P+
3SR+

ThomasEL

Hmmm. Her har du (LeafSwe) gjort en flott test og hentet ut ALL tilgjengelig kapasitet fra toppladet og ned til skilpadde. Altså brukt 100% av tilgjengelig kapasitet...

Og i henhold til kjørelengde (som er en sikker parameter) og gjennomsnittsforbruk hadde du altså ved dagens temperatur totalt 19,07kWt tilgjengelig.. Samtidig har du veldig gode tall på Leaf Spy..! 284 GIDS skal jo tilsvare ca 22kWt...

Så noe stemmer ikke...

Det som er SIKKERT er at du har kjørt 127,1km og at du har brukt ALL tilgjengelig energi.

Slik jeg ser det, er det da to muligheter:

1) Enten viser bilen feil forbruk. Du har brukt MER enn de oppgitte 1,50kWt pr mil. I såfall har du brukt mer enn 19,07 kWt, og har derfor STØRRE kapasitet enn utregningen viser.

eller....

2) Du har faktisk (bare) 19,07kWt tilgjengelig.. I såfall er konklusjonen at Leaf Spy i ditt tilfelle er altfor optimistisk i sitt anslag av lagret energi i batteriet.


Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

LeafSwe

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 23. september 2015, klokken 15:45
Hmmm. Her har du (LeafSwe) gjort en flott test og hentet ut ALL tilgjengelig kapasitet fra toppladet og ned til skilpadde. Altså brukt 100% av tilgjengelig kapasitet...

Og i henhold til kjørelengde (som er en sikker parameter) og gjennomsnittsforbruk hadde du altså ved dagens temperatur totalt 19,07kWt tilgjengelig.. Samtidig har du veldig gode tall på Leaf Spy..! 284 GIDS skal jo tilsvare ca 22kWt...

Så noe stemmer ikke...

Det som er SIKKERT er at du har kjørt 127,1km og at du har brukt ALL tilgjengelig energi.

Slik jeg ser det, er det da to muligheter:

1) Enten viser bilen feil forbruk. Du har brukt MER enn de oppgitte 1,50kWt pr mil. I såfall har du brukt mer enn 19,07 kWt, og har derfor STØRRE kapasitet enn utregningen viser.

eller....

2) Du har faktisk (bare) 19,07kWt tilgjengelig.. I såfall er konklusjonen at Leaf Spy i ditt tilfelle er altfor optimistisk i sitt anslag av lagret energi i batteriet.

You are right!

Charging info from turtle to full.
It took exactly 6hours and 2minutes to charge to 280GIDs(98,6%) and 21.7remain in leafspy, now it charges slower. 16A charge cord. Leafspy charging power 3.3/3.4 kW mostly from 6GIDs(turtle) to 280GIDs

After 6 hours and 10minutes 283GIDs SOC97,3 remain21,9
3P+
3SR+

LeafSwe

3P+
3SR+

DannyRS

#7
2014 mod med 26k km på tellern.

79,5 km
20,3 kWh/100km

dvs, ca 19,44 kWh batteri.

(kjørt i 110-sona uten å lage kø  ;) )
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA