Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 04. mai 2019, klokken 00:31
Sitat fra: leafnor på lørdag 04. november 2017, klokken 19:31
Byttet til vinterhjul på Jobb-Leaf i ettermiddag, ACENTA 2014, og koblet opp min private LeafSpy.

Ble følgende data:

Spenning:392,79V
GIDS: 261
SOC: 93,9%
SOH: 95
Hx 95,95
Ahr 62.33
QC 34, 409 L1/L2
11.867 km

Den kjøres ikke stort, står mye fulladet.
Så skivene ruster fra inn over bremseflaten. Har ikke vært "utsatt" for mitt sinksprayregime. Skal på EU-kontroll til våren med den, og håper ikke saltvinteren tar siste % av skivene så vi må bytte. For slitt er de ikke!
Godt over ett år siden jeg leste av status for Leaf på jobb. Den er som nevnt en 2014, og nå snart 5 år gammel.
Står så og si fulladet konstant. Her er kveldens resultat:
Spenning:395,79V
GIDS: 265
SOC: 97,2%
SOH: 93
Hx 93,65
Ahr 60.92
QC 34, 537 L1/L2
14.903 km

I gjennomsnitt gått 26 km for hver lading.
Tapt seg 7% på 5 år. Min private 2 år eldre har gått 10 ganger mer har 23% tap i SOH. Levd i samme klima.
Tror vi kan ha denne firmabilen i minst 10 år til uten annet enn å bruke noen kroner på nye dekk (Mye mønster igjen ennå), spylervæske og mest sannsynlig bremskiver. De ruster mer enn de slites.
Noe over ett år siden "jobbleaf" ble sjekket opp med LeafSpy. EU kontroll i morgen, så tok en liten sjekk på EVSE, refleksvest og varseltrekant. Selve bilen er det liten vits å sjekke, den er det jo ikke noe galt med. Dog, lite brukt så rust spiser seg innover på bremsene. Da er det jo bare kjøpe nye skiver rundt baut, og den varer i 6 år til:-)

2014 Acenta, nær gjort (hele) 17.315 km. Brukes svært lite. Stått på 100% batteri i snart 6 år.

SOH: 92,12
Hx 90,15
Ahr 60,25
QC 34, 637 L1/L2
17.315 km

Siden mai 2019 ser jeg den er ladet 100 ganger, og kjørt 2412km siste 1,5 året. Betyr 24 km i snitt per lading.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Da forsvant kapasitets strek nr. 2 på litt over 149000 km.
SOH: 78,24
Hx 58,40
Ahr 51,33
QC 129, 6658 L1/L2
149300 km.

Corona har det siste halve året endret bruksmønsteret til bilen ganske kraftig. Både fruen og eldste datter har hatt mye hjemmekontor slik at bilen har blitt ladet til 100% og så blitt stående likevel.
Mulig det har fått litt fart på kapasitetstapet!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

REN-BIL

Min leaf er akkurat 7 år og jeg har lyst å ha den 2-3 år til. Noe mekanisk må jeg fikse, men mest redd for batteri og elektronikk. Har hatt bilen selv siden ny. Pent behandlet. Har nå prøvd å lade helt ut og lade opp og under er resultatene:

SOH: 92,32
SOC: 97,2
GIDs: 262
KWh: 20.3
ODO: 58.133km
Hx: 90,4%
AHr: 60,38

Hva tror dere, vil bilen fint holde 2-3 år til(20-30 kkm?)

leafnor

Du har ingen ting å være bekymret for, den er jo som "ny" med de data der. Kjør på!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

REN-BIL

@Leafnor: tipp topp! Da tenker vi bærekraft i beslutningen om å bruke opp bilen :)

Leif Leaf

I dag er det 8 år siden jeg kjøpte min Leaf - og er fortsatt MEGET imponert over batterikapasiteten:
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

kneten

2011 modell 24 kw US-modell

54000 km.

SOH 73.08
SOC 88.9

Denne bilen er bare ladet hjemme

Egentlig ganske dårlig , merker det blir lading hver dag, så ny Leaf er på trappene

bstein

#787
Heisann, har noen mulighet for å hjelpe meg å tolke de to vedlagte skjermbildene fra Leafspy? Er litt "novise" på dette...

Leaf fra 2012, gått 108 000km. Har 10 av 12 barer i displayet. Bildet er tatt når det var 3 barer igjen på displayet. Det med hvit bakgrunn var når bilen stod med lader i, det med sort bakgrunn var med lader utav. Begynner å bli mager rekkevidde (og dama snakker oftere og oftere om ny bil...) og lurer på om det er "noe å gjøre" med batteriet eller det begynner å "synge på siste verset"..



Mateusz

Nei, ikkje noe å gjøre med denne batterien. Ser ut som den degraderer jevnt.
Det beste rådet er lade oftere, eller oppgradere til ny bil.
Du kunne eventuelt bytte til 40kwt batteripakke med usikker om noen i Norge som gjør det.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

bstein

Takk,

Skulle nok greit å montere i en 40kwh pakke og ser det er en finne som lager en overgang slik at bilen aksepterer den. Virker som at brukte pakker går for 60k og så blir det sikkert 5-10k i utstyr/overganger også - så da er spørsmålet som det er verdt å legge det i denne bilen kontra å kjøpe en gen2 med 40kwh til ca 200k. Det er vel det som er det logiske.

Leif Leaf

Er det noen som nærmer seg 200.000 km med Leaf?

Jeg har passert 10 år (+ 2 måneder) og har følgende gode batteridata:

24kWh 2013 Leaf Tekna

158.603 Km
GIDs: 242 (86.1%)
Rest: 18.8 kWh (77.5 kWh/GID)
SOH: 85.40%
SOC: 96.9%
Hx: 81.05%
AHr: 55.85
QC: 52
L1/L2: 6973

Jeg har fortsatt (så vidt) alle kapasitetsstolper tilgjengelig (12 stk.) og synes batteriet holder seg bra etter 10 års bruk.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Trekkoppbil

Fantastisk!
Det viser at batteriet kan holde lenge for den som tar godt vare på det.

Men det kan også tape seg fort, for den som ikke tar hensyn til bilen.

Oggioffshore


2012 model
24kvh
210 000 km

SOH 50%.

Skal bytte til 90%. 30Kwh batteri, da eg fikk tak i slikt såpass rimelig at man ikke kan si nei.
Da greier man tyne ut noen flere år til

Noen som bruker Samsung s23 ultra og leaf spy pro? Og det virker?

Spy lite fungerer ikke mot nyere android versjoner.



JUL ZOE 240

Hvordan går man frem for å bytte batteri?

Jeg har en 2012 bil som er veldig fin, men som batteriet dumper ned ved høy fart over noen min (120 km/t).
Rekkevidde vinter er nå nå under 4 mil i de hastighetene.
Kunne godt tenkt meg nytt batteri i denne fra ett bærekraftsperspektiv. Da kan den sikkert holde til 2030.


JUL ZOE 240

Vel fant ut litt av dette selv. Ikke den mest oppløftende lesingen her på forumet. Det hadde litt vind i seilene rundt 2018-2021 på forumet her, men så har det dødd ut pga. krav til batteribytte fra SVV som er svært vanskelige å oppfylle.
Ser noen eksempler på utenlandske forum (USA, Canada og Finland), men ser dårlig ut for dette i Norge uten å ta høy risiko og/eller høy kostnad sett mot bilens verdi.

Dessverre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA