Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

Crown

Før og etter 2016 Leaf 30kWh på service i dag, meeget stor forskjell etter softwareoppdateringen.

Før service:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Etter service:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Nesten 8% bedring av SOH lar seg h øre... selv om jeg gjerne skulle hatt den enda høyere :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Mateusz

Ser at hx er likt før og etter. Er oppdatering bare frigjøring av en slags buffer?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Crown

Sitat fra: Matheus på mandag 20. mai 2019, klokken 16:46
Ser at hx er likt før og etter. Er oppdatering bare frigjøring av en slags buffer?

Så vidt jeg har skjønt gjør den bare at batterikontrolleren regner riktig og viser riktige tall... Jeg burde vel prøvd en skikkelig langtur med et par hurtigladinger for å se om det hjalp på enda mer. Men uansett greit å se at nå er det langt igjen til første streken forsvinner igjen :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Mach III

Skal muligens kjøpe min første Leaf noensinne i morgen, en 2011 usa import. Hva vil være ok/normale verdier i Leafspy, og når bør jeg styre unna? Hva er viktigst å se etter? Er gått 92000km.

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 27. april 2019, klokken 16:47
Da er varmen her, og med det ogå batteriet ut av vinterdvalen.
SOH falt med 1% i dag, til 77%. Ahr vært fallende siste dagene, og nå på 50,54
"Frykter" den ender på 74% før neste vinter.
Ett knepp ned i dag, 76% SOH.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Bikket akkurat ned til 81% i dag med 127500 på klokken.........
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leafnor

#756
Spenning: 386,44V
GIDS: 187 (Ikke fulladet) 20/7-2019, fulladet til 209 GIDS
SOC: 86% 20/7-2019, fulladet til 93,3%
SOH:76
Hx 57,24
Ahr 50,23
QC 139   4850 L1/L2
Km 148.933.
Bilens SOH følger kvadratroten av Hx, og nå er roten av Hx 0,7565.
Tre bars forsvinner etter 27,5% tap, dvs på 72-73 i SOH. Jeg kan følge med på Hx, og kommer den nær 52,56 er det bare å vente på at tre prikker er borte.
Har forberedt meg for vinterforhold med så lav SOH, og så tegn på den forberedelsen i dag med eksosrøret som stikker ut fra dieselvarmer ;)

EDIT 20/7-2019: La inn maks GIDS og SOC som fulladet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Smasher

Nordic 2015

Spenning: 395,94V
GIDS: 247
SOC: 97%
SOH:87,23
Hx 83,58
Ahr 57,05
QC 67   2429 L1/L2
Km 91.256

Hvordan er disse resultatene? er det ved SOH 85 den mister første strek?

leafnor

OK tall det der, sånn på snittet ut av kjørelengde og alder.. Og ja, en bar forsvinner når SOH bikker ned fra 85 til 84.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mateusz

På min 2014 leaf forsvant bar først på 83,5%
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Myrvang

e-NV200 2014 modell. (Samme drivlinje som Leaf) har 86% SOH etter 80.000 km. Ryker nok en bar hvert øyeblikk.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Powerflux

#761
Rundet 133000km i dag og fortsatt kun 1 bar forsvunnet!
GIDS: 226(83,3%)@fulladet
SOC: 94,8%@ fulladet, 18,1 kWh
SOH:81,48%
Hx 63,45
Ahr 53,45
QC 122   5884 L1/L2

*Edit: Feil SOH verdi, rettet nå*
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.


sylwester

#763
Sitat fra: EVLars på onsdag 24. april 2019, klokken 11:50
Sitat fra: sylwester på fredag 19. april 2019, klokken 03:24
Da er det 3 år siden jeg kjøpte min førstegenerasjons 2012-modell. Jeg mista den første streken på høsten og er litt forvirra over at jeg klarte å miste 6,5 prosentpoeng SOH i løpet av ett år, men bilen har ikke blitt kjørt så mye på langtur etter jeg fikk 2018.

2019-04-02:
SOC: 93,9% (Fullada)
SOH: 82,95%
Hx: 76,78%
Ahr: 54,42
ODO: 86819 (kjørt 4849km)
QC: 65
L2: 4783
Min/max diff: 18mV

...

Altså bilen viser 100% Leafspy viser 93,9% SoC og GIDs: 81,1%?
Ved friskt batteri så skal du ha 21,6 kWh som tilgjengelig kjørestrøm og nær 100% GIDs.
Men jeg ser du har hurtigladet alt for lite. Noe som gjør at du får dårligere kWh ved full lading. Om du begynner å bruke hurtigladere mer så vil helsa også på batteriet stige også. Siden batteriet er lagd for høy effekt ut og høy effekt inn.

Evigheter siden du kommenterte dette, men 100% gids og 21,6kWh er jo når bilen er ny. Du kan ikke forvente deg det når bilen er over 7 år gammel selv med perfekt bruk. Det er feil å tro at hurtiglading er positiv for batterihelsa. Det du ser når SOH øker etter en langtur er at BMS, som muligens ikke får nok data fra daglig lading, får mer statistikk til å estimere batterihelsa. Kjører du mye av batteriet hver dag og jevnt så vil du få denne effekten uten langturer.

Ser du på innlegget rett over har Powerflux samme generasjon og den har ganske like verdier som min.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Biltesteren.no

Avlesning 09.05.2019
Spenning:     377,03V
GIDS:           126   
SOC:             50,6%   
SOH:             93,04%   
Hx:               95.51%           
Ahr:              63.67           
QC:               463             
L1/L2:           1043     
ODO:            48.516 km     
Min/max diff: 23 mV   

Avlesning 15.11.2019

Spenning:     387,42V
GIDS:           74%   
SOC:             75,8%   
SOH:             94,94%   
Hx:               94.77%           
Ahr:              63.25           
QC:               658             
L1/L2:           1119     
ODO:            55.408 km     
Min/max diff: 14 mV   
Elbilblogger og fulltime YouTuber

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA