Skrevet av Emne: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater  (Lest 82807 ganger)

leafnor

• Gold Member
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« Svar #720 på: ſøndag 10. Februar 2019, klokken 18:52 »
Der er fordi han hurtiglader så ofte. Slutter man med det så detter soh med 10%
Javist, overså det at nær 1/3 av alle ladingene er hurtigladinger.
Leaf 2012/Aug 145.000 km

Øystein K

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #721 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 12:27 »
Vil det si at mye hurtiglading gir er «falskt» bilde av SOH, eller vil det si at det faktisk anbefales å hurtiglade mye, for SOH holder seg mye bedre da?
Nissan Leaf Nordic 30 kWH, bronze med chrome pakke. Levert april 2016.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive.

Øystein K

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #722 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 14:23 »
Med andre ord. Mener dere da, at siden jeg har 172 hurtigladinger på mine 71 306 kjørte kilometer. Så lyver SOH på 94,12%?
Jeg vet at SOH er litt høyere om vinter enn sommer, at SOH vil synke litt når sommeren kommer, men dere mener altså at dersom jeg hadde kuttet hurtiglading, hadde fort SOH sunket 10 prosent?

Såfall, med andre ord, fortsett å lade ofte på hurtiglader, da vil det gå lengre tid før første batteribar forsvinner🤔.

EVLars

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #723 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 14:58 »
Jeg pleier å hurtiglade til et sted mellom 60-70% og sjeldent til 80%. Tror dette er en av faktorene til at batteriet er bra, og at jeg har middels høyt forbruk 233 Wh/km i snitt. Saktelading skjer stort sett til 60-80% og sjeldent til 100%. Men bilen kjøres samme dag som bilen får lading til 100%. Og parkerer stort sett når jeg har 29% igjen og lader fra 00:00 etter ladetimer. Jeg har fått forklart at SoH skal man ta med en bøtte salt, det er hva LeafSpy rapporterer ved fullading hvor mange kWh som man har tilgjengelig. Normalen på 24 kWh Leaf er 21,6 kWh. 24 kWh er Bruttokapasiteten og 21,6 kWh er Nettokapasiteten. Om man ligger på 21,6 kWh og SoH viser noe helt annet så skal man ikke uroe seg siden SoH går opp og ned som jojo, det er hva du har som Remain capasity som avgjør at du faktisk har en degradering eller ikke. Noen Leafer har større bruttokapasitet enn normalen, dette har med produksjonen å gjøre.

Øystein K

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #724 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 15:45 »
Så hva skal jeg se på, og hva skal tallene vise, for å få er skikkelig bilde av batteriets helsetilstand? Når SOH ikke er brukendes?

sylwester

• Gold Member
  • Oslo
    • Vis profil
« Svar #725 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 20:22 »
Jeg tviler sterkt at batteriet blir aldri "bedre" av å hurtiglading, men det å lade ut og opp, noe som skjer på langturer der hurtiglading er involvert og gjerne er mer jevnere ned og opp kan gi BMS-en mer data. BMS-en skal beskytte batteriet og vil være pessimistisk så hvis du til vanlig bruker 40% av batteriet så vil den aldri ha bra nok data og vil dermed estimere en dårligere SOH for å være på den sikre siden. Det aller værste er å overlade så den andre veien er mye mye sikrere.

Jeg vil heller påstå at SOH er kalkulert riktigere etter en langtur. Jeg tviler på at hurtiglading generelt er positivt, men hvis temperaturen på batteriet er over 40 grader er det garantert negativt hvis SOC er under 20% eller over 80%. Biler som min 2012 lader jo raskere des lavere SOC den har så å lade fra 5%-60% enn 20%-75% og jeg vet 30kWh-bilene hadde rask lading opptil 80% og derfor mange ofte lada over 80% med en bil som også kunne bli ganske varm. De som unngår dette må lade oftere, men vil da ha en friskere bil.
Oslo
Manefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016