Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CHAdeMO lading til Mercedes Benz Elctric

Startet av torjen6, mandag 14. september 2015, klokken 16:10

« forrige - neste »

krl

Sitat fra: Softblue på onsdag 16. september 2015, klokken 20:44
Sitat fra: Griffel på onsdag 16. september 2015, klokken 20:16
Sitat fra: Softblue på onsdag 16. september 2015, klokken 16:28
Men siden B Electric både har Tesla lader og batteri, så er tanken om Teslas Chademoadapter passer interessant.
Det passer antagelig rent fysisk, men siden MBen mangler omkoblingsautomatikken for ekstern lader, vil det ikke fungere om en altså ikke samtidig foretar en ombygging.
Det er bortkastet tid å prøve om det virker.
Hvordan vet man at omkoblingsautomatikken mangler? Hele den elektriske linjen er jo levert av Tesla som har omkoblingsautomatikk til DC-ladning
Jeg har både Chademo-adapter og B Electric, men tar ikke sjansen på å teste... Selv om jeg er svært overrasket hvis det er skadelig for bilen og/eller adapteret.

OlavEmil

Ein vil vel då i beste fall få så mykje straum som ladaren i bilen kan takle, 11kW? Ladeinngangen går jo til ladaren, ikkje rett på batteriet?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Softblue

#17
Sitat fra: OlavEmil på onsdag 16. september 2015, klokken 23:22
Ein vil vel då i beste fall få så mykje straum som ladaren i bilen kan takle, 11kW? Ladeinngangen går jo til ladaren, ikkje rett på batteriet?
11Kw er AC(vekselstrøm)-lading som går over laderen og likeretteren i bilen som omdanner vekselstrømmen i 230/400v-nettet til DC likestrøm (+/- strøm) som kan gå inn på batteriet.
Batteriet er alltid likestrøm. Man kan ikke lage vekselstrøm-batterier.
Ved DC så sitter laderen og likeretteren utenfor bilen ("i ladestolpen") og strømmen som kommer ut av en Chademo eller Supercharger er allerede DC og stømmen kobles derfor forbi laderen i bilen og rett inn på batteriet.
I "ladestolpen" kan man sette en større lader/likeretter eller kombinere flere ladere. DC strømmen kan derfor være 40-200Kw pr. time.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

CitB59EL

Må en ikke ha super lade mulighet for at Cademo adapter skal fungere på Tesla? Superlader fungerer ikke på B klasse selv om type2 kontakt er identisk med tesla S85 sin som jeg har sjekket da svigers har en. Det eneste som jeg tror å håper mangler er soft som åpner for hurtig ladning.

Mercedes er ikke villig til å innrømme dette når jeg har spurt de og sier at bil KUN tar AC. OK da har jeg 2 mulige utfall slik jeg ser det. Mulig jeg overser noe-kom gjerne med innspill!

Enten har Mercedes bestilt en dummy kontakt som ser lik ut som Tesla sin utvendig men mangler ledninger fra de korrekte DC kontakter som er synlig til batteri eller ECU som skal slå over fra AC til DC. Er dette saken er jo saken grei og hurtig lading utgår så fremt det ikke går å ettermontere ECU og ledninger ligger klart fra før. Ligger det kun ledninger til AC utgår dette totalt da kostnaden vil bli stor. 

Ellers så ligger det meste klart men Mercedes vil IKKE at kunder kan kjøpe seg inn i Superlader nettverket å få åpnet for hurtig ladning da dette tydelig vis skal være en nr 2 bil. Det er synd hvis politikk skal avgjøre dette og Mercedes "MÅ" ha CSS for at bil skal ha hurtig lader.

Selvsagt viste vi dette når vi kjøpte til at den IKKE ville ha hurtig lader og hadde bilen hatt samme type2 kontakt som f.eks Golf som kun har AC mulighet så hadde saken vært grei og jeg ville ikke tenkt mer over saken.

Men når jeg oppdaget at bilen har akkurat det samme så langt jeg ser som S85 ble jeg selvsagt interessert om det er mulig å få kjøpt seg inn i Tesla superlader så fremt dette er teknisk mulig.
De få gangen i året det er aktuelt på lengre turer over 30 mil ville det gjort turene litt enklere men det går helt fint uten å. Vi har lagt opp turer etter lading med matpauser og dette har fungert fint.   


Griffel

Sitat fra: krl på onsdag 16. september 2015, klokken 21:47
http://www.mennekes.de/uploads/media/MENNEKES_Medieninformation_-_Ladesteckvorrichtungen_Typ_2_f%C3%BCr_AC_und_DC_Ladung_02.pdf

Se side 5. Det ser ut til at DC er en del av Type 2-standarden. Men det betyr ikke at alle biler støtter det..
Foreløbig er det vel bare Tesla som støtter det, med sin propritære SC.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: krl på onsdag 16. september 2015, klokken 21:54
Jeg har både Chademo-adapter og B Electric, men tar ikke sjansen på å teste... Selv om jeg er svært overrasket hvis det er skadelig for bilen og/eller adapteret.
Jeg vil også bli litt overrasket om noe skades, men 100 ganger mer overrasket om det virker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

torjen6

Vil det sei at hvis noen hadde laget ein dobbel lader til MB ELCTRIC, 11 kw x 2, så kunne vi i teorien ladde 22 kw og då ha kunne laddet opp batteri med Rangen, til fullt på 1 time og 30 minutter, med type 2 MODE 3 ?
Hvis nokon har teorien ferdig og har rekna på dette, å så kjøpt lader Nr 2 frå MB med elektronikk og då Monter dette inn i bilen, på samme måte dei montterer inn dobbel lader i TESLA. Eller fått takk i dobbelladdere frå Tesla og Monter dei inn i MB ELCTRIC. Og hvis ein fekk dette til å virke så kunne ein ha testa Chademo-adapter og vona at ein fekk raskare lading, for denne Iden hadde virkelig hjelpt bilen, Mercedse Benz ELCTRIC er noko av det beste eg har kjørt av elektriske biler, den står i stil med Tesla som også eg har hat på lang tur og nær kjøring, med nokon små avstikker i året med MB ELCTRIC til Haugesund, Stavanger eller Bergen, og ein gong i året ta ein tur ned til Svinnesund på shopping. Det må vel være fleire her som sitter på so mykje kompetanse at dette hadde været mulig å prøvd å få til. Vonar eg for litt respons på dette, vis dette blir gjort sikkelig så kan det jo henda at vi hadde fått MB ELCTRIC med oss så at vi kan behalda frabrikk garantien. Løysiningen dei er kommen til i USA er å kobla ein ekstra lader med 50 kWh lading via ein kontakt frå Chademo, som etter deira uttale skal lade bilen på 1 time, men her seier BOS at garantien vil forsvinne så fort vi kobler ein ekstern lader inn på batteriet. ( er det nokon som har hat bilen i 3 år, som kunne tenkt å ofre bilen til ein test, hvis det er mulig å få eksterne forsikringer på ladder motor og batteri. Eg kan ikkje så at ein kan kjøpa ein billig bil i USA som ein donerer til prosjektet. Sjølv har eg kun 2 år erfaring på laddeteknik til elbil, eg ser at nokon har mykje mer kanskje 15 års erfaring, Electrolux....
Nokon som kan komma med nokre Elecric idear...?
Kun været interessant å fått noko slikt i gang....
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Trikkern

Stiller meg absolutt bak et ønske om 22kw lading av bilen. Hadde gledelig betalt en del kroner for det. Brusa har vel en 22kw lader, men etter som jeg har skjønt så er den litt sær på strømmen og trenger TN nett for å fungere. Hadde det vært mulighet for å brukt plassen under lokket i bagasjerommet for eksempel til montering av laderen? Ofrer gjerne de 15cm med bagasjeromsdybde.  ;D
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Softblue

Jeg tok en titt i instruksjonsboka i går. Der står det under lading at bilen er levert med en tre-fase 32A ladekabel.
Mon tro hvorfor, når B Electric Drive bare trenger en tre-fase 16A ladekabel, som ville vært lettere og billigere?
Er det noen som har tenkt på muligheten for oppgradering til dobbeltlader som på Tesla?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

THE

Sitat fra: Softblue på tirsdag 29. september 2015, klokken 08:19
Jeg tok en titt i instruksjonsboka i går. Der står det under lading at bilen er levert med en tre-fase 32A ladekabel.
Mon tro hvorfor, når B Electric Drive bare trenger en tre-fase 16A ladekabel, som ville vært lettere og billigere?
Er det noen som har tenkt på muligheten for oppgradering til dobbeltlader som på Tesla?

Kan ha noe med det å gjøre at flere 22kW (32A) ladestolper nekter å levere strøm om du kobler til med en 16A kabel, selv om bilen ikke klarer å trekke mer enn 16A. Du er mye sikrere på å få ladet om du har en 32A kabel med deg i bilen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AreLib

Noen i bergen som har chademo adapter for tesla, vil gjerne prøve på min mb.
Greit å finne det ut fremfor å spekulere:-)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

mrjic

Tesla Bjørn eller Bjørn Nyland har låne ordninger av Chademo adapter som han låner bort. Tror han heter BB i forumet. Det er eget tråd om ham på model s forumet

Rav4_EV

SitatBrusa har vel en 22kw lader, men etter som jeg har skjønt så er den litt sær på strømmen og trenger TN nett for å fungere.

Går greit på IT nett 1-fas.
Dersom du skal lade 22kW er jo det intet alternativ til TN-nett.

Når det gjelder "dobbellader" i Mercedesen så er nok kablene fra ladekontakt og frem til fronten for tynne til denne effekten. Enda verre for å eventuelt bære 50kW chademolading.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trond.m

#28
Det er merkelig at ikke Mercedes gjør noe med dette. Det kan jo ikke være vanskelig og salgstallene for B-klasse viser med all tydelighet at de mister mange salg på manglende hurtiglading.  De selger jo langt dårligere enn BMW i3 som nærmer seg en batteri facelift.
Som Mercedes kunde i mange år ville den vært et perfekt valg for meg med støtte for DC hurtiglading. Nå kjører jeg Kia istedet med like lang rekkevidde og den fungerer perfekt på 20 mils turer med lading underveis. Med Kia blir det ladestopp på 10 minutter, mens det med B-klasse ville blitt 30 minutter. Det er akkurat for lenge til å kjøre Das beste....så da ble det oder Nicht for meg. Med støtte for CHAdeMo ville det være "løp og kjøp"  ;)

Øyvind.h

Sitat fra: TM på lørdag 07. november 2015, klokken 05:50
Det er merkelig at ikke Mercedes gjør noe med dette. Det kan jo ikke være vanskelig og salgstallene for B-klasse viser med all tydelighet at de mister mange salg på manglende hurtiglading.  De selger jo langt dårligere enn BMW i3 som nærmer seg en batteri facelift.
De skylder på at man trenger hurtiglading sjeldent, så da tilbys det ikke i det hele tatt.
En øvelse de kunne gjort er å sjekke hvor mange i3 som selges uten hurtiglading.
Eller hvordan det er gått med Ford Focus uten hurtiglading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA