Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tazzari Zero

Startet av Laila, fredag 29. januar 2010, klokken 14:26

« forrige - neste »

Laila

Jeg vurderer å kjøpe meg en Tazzari. Skal kjøre Spikkestad-Oslo t/r hver ukedag (4,5 mil en vei). Er det noen som har sett noen tester? Jeg har kun informasjon fra forhandler og produsent. Vil gjerne ha noen nøytrale synspunkter. Regner med det er vanskelig da de ikke er for salg ennå. Jeg skal prøvekjøre en slik bil om kort tid og er veldig spent.

Tror bilen er for lett til å bli registrert som bil og er litt skeptisk i forhold til sikkerhet ???

Lynet

Fordelen for de som produserer 4-hjuls elmotorsykler er at de slippe karvene til kollisjonssikkerhet som det er på vanlige biler.

Dermed så kan nok Tazzari (og Buddy) samenlignes mer med en vanlig motorsykkel enn en vanlig personbil når det gjelder kollisjonsikkerhet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

#2
Jeg er klar som et egg til å kjøpe en, men er usikker på hva prisen blir. Egenimport fra Tyskland kommer på ca 150000 NOK, og enda billigere fra Italia. Fikk et prisoverslag fra Enviro, men syntes det var for drøyt. Enviro fornorsker bilene og gjør dem, mer tilpasset norsk ( Les østlansk ) klima, men er ikke sikker på om jeg hverken vil ha denne tilpassningen eller betale for den.

For meg blir dette en sportsbil som skal ha sine lyter. Skal jeg ha det morro tar jeg denne, skal jeg ha det behagelig tar jeg Saxo'en

Det jeg har hørt om Tazzarien er at den er som å kjøre en Gokart.

Andre sier den kan konkurrere mot Think i kjøreglede.

Når det gjelder sikkerhet tror jeg ikke dette er Tazzariens fortrinn.

Tankene går til Lancia Delta'en min. En hissig bil, som lett kommer opp i problemer. For å gjøre historien kort, så var dette en av grunnene til at jeg solgte den. Med de fartsresursene og et karrosseri som knapt var sterkt nok til å motstå vanlig bruk, ville jeg eliminere risikoen.

Skal det være trygt, må det enten være så utrygt og tregt at folk lar være å krasje, eller så trygt at det blir godkjent som bil etter gjeldende regler.

En tanke. Hvilken bil var/er det størst fare for å bli skadd/dø i? Volvo 140 eller Citroen 2 CV.

Forsikringspremien gjenspeiler gjerne ulykkesrisikoen, og da jeg i 1981 skulle ha billig forsikring fordi jeg hadde kjøpt så "sikker" bil lo forsikringsmannen.   :-\
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Laila

Prisen jeg har fått er kr 205 000 for en nordisk pakke. Da må jeg kjøpe vinterdekk (litt rart i grunn) selv.
Den nordiske pakka inneholder bl.a. dieseltank for oppvarming.

Vet noen hvor lenge et litiumbatteri varer? Kjører t/r Spikkestad - Oslo 5 dager i uken, ca 20 000 km i året.

Rekkevidden på bilen er på 15 mil. Jeg finner ikke noen andre bortsett fra den nye Thinken som har tilsvarende, tar jeg feil?

Synes den nye Thinken er dyr, kontaktet dem og fikk prisen 285 000 kr + snaue 1000 kr i batterileie.

eledille

Hvor lenge batteriet vil vare er umulig å besvare så lenge man ikke vet hvem som har produsert batteriene og hvilken type de er. Det er mange varianter av li-ion-batterier. Den billigste typen (samme kjemi som i laptop-batterier) bør kunne vare i minst fem år før de er nede i 80% kapasitet, dersom bilprodusenten har gjort jobben med å sørge for at batteriene har det bra. Andre typer er i praksis evigvarende, men disse er dyrere og tyngre. Du kan jo spørre etter produsent og batteritype (LiMnO2, LiFePO4, titanat-anode etc). Selgeren bør uansett kunne fortelle hvor lenge batteriet skal vare og hva det koster å bytte det når den tid kommer.

Du har nok rett i at det bare er ny-Think'en som har bedre rekkevidde, unntatt Tesla Roadster, da. Men den har jo en litt annen pris. Ellers har den nye buddy'en med NiMH-batteri rekkevidde på 12 mil, tror jeg.

I 2011 kommer Mitsubishi MiEV, som er en veldig fin bil med 14 mil rekkevidde og fire seter, men som nok blir en del dyrere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

III

#5
SitatSynes den nye Thinken er dyr, kontaktet dem og fikk prisen 285 000 kr + snaue 1000 kr i batterileie.

Da tror jeg du har misforstått eller så har jeg det. Mener det skal være 235000+ batterileie eller 285000 inkludert batteri.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

El rayo

#6
Sitat fra: Laila på lørdag 30. januar 2010, klokken 09:21
Synes den nye Thinken er dyr
Det blir vel litt urettferdig å sammenligne pris på en bil med en firehjuls motorsykkel (selv om begge er elektriske)? Ser her http://norstart.ning.com/profiles/blogs/foerste-fiat-500-electric-til?xg_source=activity at elektrisk Fiat 500, som er i samme kjøretøyklasse som Th!nk, koster 400.000,-

EVguide har ganske god informasjon om Tazzari, bl.a. link til teknisk informasjon på engelsk.
http://www.evguide.nu/2009-2010.html#tazzari
Her ser jeg at Tazzari har 15 toms felger, en ganske vanlig størrelse i dag. Synes det er litt rart at butikken ikke kan tilby vinterdekk. Alt ekstrautstyr som leveres sammen med elbilen er fritatt for moms. Kanskje det er en uvanlig dimensjon på felg (boltmønster, bredde, innpress) og/eller dekk (bredde og profil)?

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#7
Jeg har nevnt det før at jeg synes Tazzari hjemmeside er ganske så umulig, men de har en konfigurator som gir god oversikt over standardutstyr og opsjoner og som gir pris antageligvis i Italia.

Konfiguratoren finner du her:
http://www.tazzari-zero.com/index.asp?lan=eng&pag=Car%20Configurator

Om denne linken slutter å virke kan nok en ny letes opp på tazzar-zero.com

Et eller annet sted innimellom alle tomme ord, finner en også at det brukes Li-Fe batterier men jeg har ikke funnet mer detaljer enn dette.

Forøvrig fikk jeg høre en noe høyere pris på Nordisk pakke, og da var det med vinterhjul. Så det er vell ikke slik at de ikke kan levere vinterhjul men at det ikke var med i prisen 205 000.-
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. januar 2010, klokken 16:09
En tanke. Hvilken bil var/er det størst fare for å bli skadd/dø i? Volvo 140 eller Citroen 2 CV.

Ja, du sier noe elektrolux.
Vi normenn er noen raringer når det gjelder å diskutere trafikksikkerhet. :(
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Laila

Sender spørsmål jeg sendte til Enviro Bil med svar.


Er det airbag i bilen? Nei

Blir den registrert som motorsykkel, i så fall er den gått gjennom noen form for kollisjonstest? Denne blir reg. som motorsykkel og har ikke de samme kriteriene som vanlig bil. Kollisjonstest er ikke utført. Men ved at den er bygget på aluminium i chassiet gjør at den stiller mye sterkere enn mye annet.

Hvor lang tid tar det å lade opp og kan jeg "klattlade"? Med vanlig lader som er innstalert kan du velge mellom 6, 9, 14 timer. Denne kan kladd lades

Hvor mange kilometers levetid har batteriet, ca? Fra fabrikk får man beskjed om ca.3000 ladninger om vi setter den til 1000. Med en rekkevidde på 100 km i snitt er vi på 100 tusen km.

Hvis jeg ønsker vinterdekk og cd-spiller i bilen, hva blir prisen da? Prisen er ikke fastsatt ennå, men fra 195 tusen og opp over 200. Avhengig av utstyr.

Når kan dere levere? For dere som bestiller bilen ved prøvekjøring i begynnelsen av Mars, håper vi å levere bilen i april/mai.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på søndag 31. januar 2010, klokken 10:13
Jeg har nevnt det før at jeg synes Tazzari hjemmeside er ganske så umulig, men de har en konfigurator som gir god oversikt over standardutstyr og opsjoner og som gir pris antageligvis i Italia.

Ganske sä häplös ja. Prisene de oppgir gjelder tydeligvis kun til firma som slipper unna moms. Alle andre (bortsett fra nordmenn) mä legge pä moms. Dermed ble prisen jeg var forberedt pä ä betale for ä kjöre en Tazzari ikke nok. Selv uten diesel varmer mangler det 10000Kr mellom min smertegrense og Tazzari sitt forlangende.

Samtidig betyr det at Enviro sine priser ikke er sä ille som det kunne se ut som.  :)

I stedet gikk penga til en 4 seters Elbil med airbag. ;)  ( Saxoen til Crifo )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. februar 2010, klokken 16:35
I stedet gikk penga til en 4 seters Elbil med airbag. ;)  ( Saxoen til Crifo )
GRATULERER ! Jeg syns 50.000 var maks, men den var jo veldig fin så for deg som har både deler og evner så var vel heller ikke 73.000 for mye.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynet

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. februar 2010, klokken 16:35
I stedet gikk penga til en 4 seters Elbil med airbag. ;)  ( Saxoen til Crifo )

Etter min mening ble 73' utrolig høy pris med tanke på at motoren må repaeres/ skiftes og MEGET usikker tilstand på batteripakken. Men med høy egeninnsats og flaks med batteripakken blir det et godt kjøp......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Enig at den ble dyr, faktisk helt opp mot det jeg ville gi. Erfaringen min med PSA er at det ofte ikke er saa ille som det hores ut, saa det kan bli et godt kjop likevel.

Det er heldigvis enkle biler aa fikse, og med prisene vi ser paa nye Elbiler, tror jeg der vil vaere marked for disse i lang tid framover.

Men.. Naa. hvem var det som gjorde at bilen ble saa dyr. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Jeg var skyldig lenge, men ga meg når det nærmet seg 70'
Men du var den ene skyldige Elektrolux  :o lurer da bare på hvem den siste er??  ::)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA