Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årleg køyrelengde for elbilar.

Startet av arnkl, søndag 13. september 2015, klokken 01:09

« forrige - neste »

arnkl

Nokon av dykk har kanskje sett statistikken for årleg køyrelengder for norske personbilar. Der vert det hevda at elbilar i snitt berre køyrde 7800 km i 2014. ( https://www.ssb.no/klreg/ )

Dette virkar svært lite, og gir næring til elbilkritikarane som hevdar at ebilar bidreg lite eller negativt til reduksjon av CO2 utslepp.

Men eg vil hevde at desse tala må vere feil. Grunnen er at statistikken er laga på grunnlag av km-avlesingar ved dei periodiske køyretøykontrollane. Nye bilar skal som kjent ikke kontrollerast før dei er fire år gamle. Det vil seie at bilane må vere frå 2010 eller eldre. Det var før alle dei moderne elbilane kom på marknaden. Så køyrelengda for elbilar er rekna ut frå den gamle generasjonen elbilar, som nesten utan unntak var små bybilar.

For å finne meir oppdaterte tal har eg laga ein liten statistikk. På grunn av at eg måtte gjere det manuelt har eg avgrensa meg til ein bilmodell, nemleg Tesla Model S. (Ikkje tilfeldig valgt, sidan eg har den sjølv og eg reknar med at det er den av elbilane som blir køyrt lengst pr. år)

Eg brukte finn.no som kilde, og såg på alle 2013 og 2014 modellane som låg ute. Eg tok berre vekk nokre få der eg ikkje kunne finne datoen for 1. gang registrering. Totalt vart grunnlaget 56 bilar. Så rekna eg ut årleg køyrelengde ved å dele km-stand på differansen mellom annonsedato og 1. gangs registrering.  Dette gav meg følgande statistikk.

Gjennomsnittleg årleg køyrelengde vart 23 700 km, med eit standardavvik for gjennomsnittet på 1100 km. Altså kan ein vere ganske sikker på at gjennomsnittleg årleg køyrelengde er større enn 22 600 km. Dette føresett at bilane som ligg på finn.no gjenspeglar snittet i bilparken.

Har nokon gode argument for eller mot at bilane som er til salgs speglar populasjonen når det gjeld årleg køyrelengd. Eg kan sjølv kome på eit argument mot dette; nemleg at bilførarar som køyrer mykje oftare byttar bil enn andre. Men på den andre sida vil vel også dei som ser at bilen vert lite brukt oftare enn andre selje.

Det hadde også vore interessant om nokon kunne klare å lage eit script som kunne lage tilsvarande statistikk for andre elbilmerker, eller eventuelt gidde å gjere det manuelt. Spesielt intressant ville det vore for Leaf.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Carl Anton Stenling

#1
En mulig tilnærming for å sammenligne årlig kjørelengde mellom elbiler og fossilbiler kan være å trekke kontrollbiler på FINN for hver elbil som inngår i sammenligningen. Man bør da trekke fra sammenlignbar kategori (størrelse og type, f.eks. leiebilkategori) og tilsvarende registreringstidspunkt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Powerflux

For min del tilbakelegger jeg 25000-27000 km pr. år i min 1. gen. Leaf.
Planen er å hive ut Leafen og anskaffe en Tesla 70D. Da går nok årlig kjørelengde opp til 30000-35000.
Dieselpurka skal da selges og en Fiat 500 med 0,9L motor bensin skal få ta rest-kjørebehovet!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Ellerikke

24000km/år i eUP! Pendling, handling og for øvrig mest mulig av alt annet. Diesel-Skoda med AWD drar henger og tar oss på langtur.
Blå e-up!

Gordon Retriever

#4
Sitat fra: arnkl på søndag 13. september 2015, klokken 01:09
Nokon av dykk har kanskje sett statistikken for årleg køyrelengder for norske personbilar. Der vert det hevda at elbilar i snitt berre køyrde 7800 km i 2014. ( https://www.ssb.no/klreg/ )

Dette tallet er vel det som refereres til som en bjart blant elbilentusiaster.

Merk at kjørelengdetallene til SSB baseres på tallmateriale fra periodiske kjøretøykontroller.  De eldste Leafene har vært til sin første PKK/EU-kontroll i år, mens statistikken til SSB er fra i fjor. Det er altså en eldre generasjon elbiler vi finner i tallene til SSB, og jeg er usikker på hvor representative disse er for kjøremønstrene til Leaf, TMS og andre av dagens elbiler.

Warlock

Det hadde vært mer interessant å visst hvor mange kilometer man hadde på forsikringen. Siden ingen har lyst til å betale for mye, men heller ikke overskride, vil dette tallet overestimere noe, men ikke være for langt unna. Spesielt siden man over en del år vil ha endret sin forsikring til å treffe mer presist (og kanskje spise opp eventuelt overforsikret kjørelengde)....

mo73ro

Våre to biler ble kjørt rundt 40000 i året. En gammel Mercedes med forbruk rundt en liter pr. mil 15000 km og nyere diesel med forbruk 0,6 25000 km.

Mercedesen ble vraket til fordel for Leaf. Ligger an til at den kommer til å ta ca.  30000 km i året og dieselen de resterende 10000 på langturer.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

elektrolux

18000 km på snart 2 år på e-Up. Dette er den elbilen i bilparken vår som ruller mest.

Tipper de resterende elbilene ligger på 3000-4000 km / år, så helt i tråd med det som her hevdes. Nye Elbiler brukes mer enn gamle.

Om det er en fordel at vi kjører enda mer kan nok diskueres. Skulle tro at det var mer miljøvennlig å beholde gamle elbilen og holde seg til 3000-4000 km / året framfor å få enda en ny bil produsert og så kjøre dobbelt så langt. :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Kjører bilparken i huset ca 25k km i året. Zoe'n har tatt unna 15k km på de siste 10mnd.

Av de fossile 10k km estimerer jeg at ca halvparten er lengre turer med mye folk og/eller bagasje, resten pendling og andre situasjoner der begge bilene er i bruk samtidig.

Jeg er enig med trådstarter i at statistikken nok ikke med dagens virkelighet. Det er først i de neste par årene at de større mengdene med elbiler som løste den daglige bilbruken på en god måte vil starte å komme inn til periodisk kontroll. Da vil også gjennomsnitt kjørelengde nærme seg den for fossilbilene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Willow

30 000km på 2014 Leaf kjøpt for snart halvannet år siden.
Lett omregnet i årlig kjørelengde blir da 22500km pr år.
Kjører vanligvis litt over 50km daglig, men i går ble det litt over 100km siden barn måtte hentes og fritidsaktiviteter for store og små ligger langt fra hverandre og alt det der.

olegregert

Hatt E-Up 1 år og kjørt 14 000 km.  Fossil bilen kjørt under 8 000 km som er en tredjedel av tidligere
Dette er positivt for oslo by hvor 90 % er kjørt elbil

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trekkoppbil

Jeg trur tådstarter er inne på noe.

El-biler fram til 2010 er noe helt annet enn hva man forbinder med el-bil i dag. Bruken er nok noe helt annet, og datagrunnlaget kan være smalt og missvisende.

Fra den tida har man vel noen Think, og franske biler som blei bygt om til elektrisk drift, og en del elektriske motorsykler som jeg regner med at ikke er med på statistikken her.

Elmo

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 26. september 2015, klokken 14:26
Fra den tida har man vel noen Think, og franske biler som blei bygt om til elektrisk drift,
De Franske PSA Classic (Saxo og P106) er ikke ombygde, de er orginalt bygget som elbil fra fabrikk (selvom de også finnes som bensinbiler).

Hvis 7800 i snitt stemmer så må noen ha kjøre veldig kort, for stor sett alle jeg kjenner til som hadde PSA classic kjørte minst 15000km i året (typisk T/R Drammen-Oslo eller Asker-Oslo daglig).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

.Andre

Nærmer meg 7000km i eGolfen etter 3 måneder. Det er eneste bilen vi har.
7800km i året er jo ingenting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA