Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strømforbruk i stigning

Startet av rth, lørdag 12. september 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

rth

Sitter her og vurderer om i3'en kan brukes på hytta. Jeg har potensielt en utfordring siste strekket. Det gjelder Fagernes-Eidsbugarden. Det er en strekning på 100 km. Største delen er flatt. Fra Vang og opp til Tyinvannet, en strekning på ca 17 km, stiger det nesten 650 meter. Er det noen som har erfaring med hvor mye strøm som går med på en slik strekning på 100km?

skritt

Lignende erfaring 1: Hytta - 65 kilometer hver vei. Stigning siste 20 km fra 0-600 meter. Går fint å kjøre tur/retur, har ikke prøvd under 5 grader, men har hatt dårlig vær.
Lignende erfaring 2: Hytte ei drøy mil før Røros, 95 kilometer. 82% da vi startet 70 moh-645 moh. Det gikk _akkurat_, 8-10 grader, mye regn og vind, våt veibane og full bil. 1 km i restrekkevidde da vi kom fram, ikke særlig "trafikkvennlig" kjøring siste mila.

Så, ja, det kan nok gå, samtidig kan det bli i overkant spennende.  ;)

LMOR

Det kommer til å gå fint. Mine kalkulator sier et gjennomsnitt på litt under 17 når det er 0-2 grader ute, forutsatt at bilen er god og varm og akkurat ferdig med en hurtiglading. Ca 15,5 ved 10-12 grader.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på lørdag 12. september 2015, klokken 21:57
Det kommer til å gå fint. Mine kalkulator sier et gjennomsnitt på litt under 17 når det er 0-2 grader ute, forutsatt at bilen er god og varm og akkurat ferdig med en hurtiglading. Ca 15,5 ved 10-12 grader.
Vil ikke det forutsette at "rth" hurtiglader til over 90 % før siste strekket på 100 km. Ved snøvær og 10 kuldegrader vil det vel kreve bruk av Viking  ;)

rth

Snøvær og kuldegrader er nok ikke alternativet. Da blir det nok 4-hjuls trekk i stedet. Men vi har litt trua på å prøve denne høsten om været ser bra ut på aktuell helg.

Møter utrolig mye fordommer hos folk som ikke har EL-bil, så det hadde vært litt morro å tatt turen opp med bilen. På Fagernes har vi alltid stopp for å spise, så der vil vi ha tid til å starte med fulladet bil. 

Amigakongen

@rth

Hvor starter du fra? Satt her om dagen og tittet på strekningen opp til hytta fra meg. Dvs nesten til Tyinkrysset. Turen min starter da på Aurskog. Ser det er hurtiglading på Grua, Dokka og Fagernes. Hadde vært moro og prøvd en sommerdag. Mener å huske at det var totalt ca.30mil.
2015 BMW I3 - 11800km

LMOR

Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2015, klokken 22:27
Sitat fra: LMOR på lørdag 12. september 2015, klokken 21:57
Det kommer til å gå fint. Mine kalkulator sier et gjennomsnitt på litt under 17 når det er 0-2 grader ute, forutsatt at bilen er god og varm og akkurat ferdig med en hurtiglading. Ca 15,5 ved 10-12 grader.
Vil ikke det forutsette at "rth" hurtiglader til over 90 % før siste strekket på 100 km. Ved snøvær og 10 kuldegrader vil det vel kreve bruk av Viking  ;)
Det er riktig et rth bør lade til minst 90% på Fagernes. Jeg ville vel ladet til 95.
Jeg har ikke nok data for minus 10. Trenger en lang strekning med nøyaktig fra til sted og gjennomsnittsforbruk for å justere formelen. Men jeg tror det ville gå bortsett fra at det ikke er en 4hjulstrekker.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

rth

Utgangspunktet mitt er Kongsberg. Ser for meg stopp på Nes i Ådal og Fagernes. Total strekning er 300km. Det er imidlertid bare siste biten som er utfordringen.  Nødløsningen ville være 16A ved butikken i Tyinkrysset.

Hvis turen lot seg gjennomføre på denne måten, så ville faktisk ikke en sånn tur ta så veldig mye lenger tid enn med en fossil bil. Vi har alltid en god stopp underveis for handling/spising. Om en handler ved det ene stoppet og spiser ved det andre så blir det helt minimalt med ekstratid. Om det da skulle være veldig viktig.

Ferry

Å bytte stoppet på Fagernes mot Leira kan være en tanke. Der er det Kiwi med hurtiglader + 4-5 type 2 utenfor senteret. Jeg har et par ganger hurtigladet på Kiwi mens jeg handler, for deretter å flytte bilen til senteret og ladet videre. Mest for å ikke oppta hurtigladeren unødig, men type 2-ene er gratis også. Særlig på vinteren er det et slit å lade til oppunder 100%. Avstanden fra Leira til Fagernes er så kort at det har ingen særlig betydning for ferden videre oppover. En tanke som slår meg; det er mye anleggsvirksomhet ved Tyinkrysset. De har sikkert mengder med CEE-kontakter til ymse utstyr. Det gikk jo an å høre om å få låne/kjøpe strøm. Eller hva med http://vangautoservice.no/ ? Hvis de selger deg litt strøm, så slipper de å hente deg seinere ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA