Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømsparing hjemme gir økte CO2 utslipp

Startet av eivhelle, lørdag 12. september 2015, klokken 11:22

« forrige - neste »

eivhelle

http://www.tu.no/kraft/2015/09/10/ssb-a-spare-strom-hjemme-vil-kunne-oke-co2-utslippene

Da er det tydeligvis fritt frem å bruke så mye strøm en vil hjemme. For hvis du ikke bruker strømmen blir den for billig og da vil industrien bruke mer strøm og forårsake mer CO2 utslipp.

Skal man tolke dette litt vidt, så betyr det at den ekstra strømmen man bruke til å lade elbilen, gir lavere CO2 utslipp. Og da har det ingenting å si hvordan strømmen blir laget. Velger man derimot å sykle, gå eller å kjøre kollektivt, vil man potensielt reduserer strømforbruket hjemme og dermed forårsake økte CO2 utslipp.

Og drar man det enda lengre vil dette også gjøre hydrogenbiler til det mest miljøvennlige alternativet siden man da vil bruke 2.5 ganger mer strøm enn for tilsvarende batteri bil.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Elbil fundamentalist

He-he veldig morsom artikkel.  ;D
Problemet er pengene man sparer på både strømsparing og lavere strømpriser. "Og pengene vil i stor grad gå til transport, som i hvert fall foreløpig i stor grad er basert på fossilt drivstoff, forklarer hun."

Man vil ihvertfall ikke bruke pengene på ett sted å bo med de rekordhøye boligprisene...

" faller elektrisitetsprisene, og da vil kraftkrevende industri med store prosessutslipp øke sitt elektrisitetsforbruk."
1 Hva er problemet med ren energi i prosessindustri. Er det bedre med prosessindustri i Asia med kullkraft?
2 Økt aktivitet i fastlandsindustrien er ikke det vi har bruk for nå som oljeindustrien nedbemanner?


"Hun påpeker også at energieffektiviseringtiltak vil kunne ha større effekt i andre land, hvor husholdningene får en større andel av energien sin fra andre kilder enn vannkraft, som gjerne har større utslipp."

Nå ble plutselig norsk elektrisitetsforbruk rent, men ikke når den brukes på elbiler. Hva med kull-tull resonnementene? Hvor er det blitt av Bjart Holtsmark?


2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

erikf

Artikkelen illustrerer at du virkelig kan konkludere med akkurat det du ønsker ved kreativ bruk av statistikk.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Amoss

Sitat fra: erikf på søndag 13. september 2015, klokken 10:22
Artikkelen illustrerer at du virkelig kan konkludere med akkurat det du ønsker ved kreativ bruk av statistikk.

Med andre ord: Gammelt nytt.

"Skal du lyve troverdig, bruk statistikk" :p
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA