Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademodus Peugeot iOn?

Startet av franvalseca, torsdag 10. september 2015, klokken 14:20

« forrige - neste »

franvalseca

Hei,

jeg er en ny eier av en Peugeot iOn fra 2011. Idag kom jeg til jobben og prøvde å lade bilen min: det gikk ikke. Jeg sporte en kollega som parkerte nettop en BMW i3 og han fortalte at pluggene var litt svake her, at kanksje hadde de 12 eller 10A. Han nevnte at han hadde 3 lademodus i bilen hans slik han hadde høyd, mid og lav modus. Er det noe lignende i disse Peugeot iOn? Kan man sette bilen på en sånn modus, (eller ladekabelen?). Jeg har for resten ikke original ladekabelen, bruker en "Dostar DSS-EV-P".

Takk på forhånd! :)

pwb

Du må ha en ladekabel hvor du kan justere hvor mange A bilen kan ta. Normal lader som følger med gir bilen beskjed om at den kan dra 8A mens den kan dra 14A hvis den kobles til en ladekontakt. Noen ladekabler har bryter så du kan justere ladestrømmen, hvis det ikke er noen bryter så kan det se ut som din er satt til 16A og da er det ikke lurt å bruke den på en vanlig kontakt i det hele tatt.

shuatorp

Samme problem hadde jeg på jobben, der er det bare 10A og der går sikringen hvis flere bruker strøm samtidig med meg, men kjøpte denne kabelen:
http://gronnemil.no/collections/direktelading-schuko-type1/products/charge-amps-blue-spark-mode-2-type-1-6-16a-1f-240v-7-5m

Nå kan jeg velge 6-10-16A, og da jeg ikke trenger mye strøm setter jeg den på 6A.

Fra tomt batteri til fullt er ladetiden:
6A: 12timer
10A: 8timer
16A: 6timer

Jeg lader stort sett bare opp til 14streker og derfor holder det som regel med 6A, mye tryggere også til vinteren da noen av de andre sikkert bruker motorvarmer.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

franvalseca

#3
Sitat fra: pwb på torsdag 10. september 2015, klokken 17:36
Du må ha en ladekabel hvor du kan justere hvor mange A bilen kan ta. Normal lader som følger med gir bilen beskjed om at den kan dra 8A mens den kan dra 14A hvis den kobles til en ladekontakt. Noen ladekabler har bryter så du kan justere ladestrømmen, hvis det ikke er noen bryter så kan det se ut som din er satt til 16A og da er det ikke lurt å bruke den på en vanlig kontakt i det hele tatt.

Hei,

nei kabelen jeg bruker har ingen bryter. I annønsen av bilen jeg kjøpte et par dager siden stå det at ladekabelen var "ladekabel type 1 schuko justerbar 6A/10A/16A" men kabelen har ingen bryter. Denne er en Dostar DSS EV P og det står også "Spec: 16A 240V AC35". Betyr det at kabelen er rett og slett ikke justerbar?


kaiat

Enkelte av de franske kom vel med 16A ladekladd til å begynne med, så 10A før 8/14A-kladden som følger med i dag.

franvalseca

Etterhvert har jeg hørt at den kabelen jeg har (Dostar type 1) klarer å lade på 6A/10A/16A. Det er bare å holde knappen inne og teller antall lys blink = antall A. den er alltid på 16A om man ikke gjør noe. Har ikke prøvd ennå, så spent med testen. :)

TB

Sitat fra: franvalseca på mandag 14. september 2015, klokken 13:00
Etterhvert har jeg hørt at den kabelen jeg har (Dostar type 1) klarer å lade på 6A/10A/16A. Det er bare å holde knappen inne og teller antall lys blink = antall A. den er alltid på 16A om man ikke gjør noe. Har ikke prøvd ennå, så spent med testen. :)

Trur "Dostar DSS-EV-P" er produsent / type "Type 1 pistolen" som er montert på kablen du har. Ta bilde av boksen / "kladden" på kablen vil det sikkert vere noko som kan hjelpe deg. Er det knappar der er det i enkelte tilfeller mulig å justere ampere, men ikkje alltid - enkelte har berre ein stopp knapp.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

franvalseca

Hei,

jeg tok endelig bildene...

Hva synes dere? Er denne en regulerbar kabel?





TB

Sitat fra: franvalseca på torsdag 01. oktober 2015, klokken 10:54
Hei,
jeg tok endelig bildene...
Hva synes dere? Er denne en regulerbar kabel?
Bildene viser pistolen som settes i bilen. Er det ein knapp her? Eller er det ein grønn lysdide som lyser når bilen lader? Ser mest ut som diode som lyser, men ingen knapp?
Knappen på toppen er utløyser når du skal ta den ut.

Dei fleste kabler brukar å ha ein "boks" eller "kladd" i motsatt ende, rett før plugg som settes "i veggen". Her kan det vere ein eller fleire knappar.

Som nevnt, i innlegg 14.9, eg trur "Dostar" er produsent av type "Type 1 pistolen" som er montert på kablen du har. Det kan vere andre som har montert samman kabelen, og evnt. laga "boks" eller "kladd" i motsatt ende som er mest nyttig å ta bilder av.

Ps: Enkelte produsentar, eksempel Svenske Charge-Amps (http://charge-amps.com) lagar kablar uten boks / kladd. Her er knappen plassert på pistolen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SUNPWRD

Min ser helt lik ut. Knappen du leter etter er den blanke dingsen du må trykke ned med tommelen for å kunne dra håndtaket ut fra bilen. Se min tidligere beskrivelse i en annen tråd. Du kan etter hva jeg tror regulere mellom 6-16A som også jeg kan... Og dette er genialt utstyr til trilling!
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

TB

#10
Sitat fra: Argi på fredag 02. oktober 2015, klokken 00:03
Min ser helt lik ut. Knappen du leter etter er den blanke dingsen du må trykke ned med tommelen for å kunne dra håndtaket ut fra bilen. Se min tidligere beskrivelse i en annen tråd. Du kan etter hva jeg tror regulere mellom 6-16A som også jeg kan... Og dette er genialt utstyr til trilling!
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SUNPWRD

Jepp! 2 funksjoner i samme blanke knapp.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA