Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla inbyttebil

Startet av HelectriC, torsdag 10. september 2015, klokken 13:30

« forrige - neste »

HelectriC

Fikk nettopp en mail fra Tesla der de skriver en del om resultatet i Consumer Reports. Når jeg scrollet videre i mailen så jeg en link til "Takser Innbyttebilen". Er dette noe nytt de har begynnt med? tar de nå innbytte? eller blir man bare sendt videre til et firma som kjøper in den som om man ikke kjøper ny bil? Når jeg kjøpte min fikk jeg kontakt til et lokalt firma som kunde kjøpe innbyttebilen min, men de har ikke noen økonomisk vinning i forhold til nybilen jeg bestilte fra Tesla, det vil si ikke noe vits mer enn at jeg sparer surfingen på nettet for å finne telefonnummeret selv.
ioniq 5

cairnz

Ja de kan ta innbytte, men verdien du får er lavere enn du får på finn.
Elbilist

HelectriC

Sitat fra: cairnz på torsdag 10. september 2015, klokken 13:33
Ja de kan ta innbytte, men verdien du får er lavere enn du får på finn.

men er det Tesla som tar seg av innbytte eller blir man sendt videre til tredje part? lavere enn Finn får man vel fra de fleste bilfirma, Volvo, BMW, MB?
ioniq 5

Thor2014

De skriver også at du kan kjøpe brukt Tesla for litt mer en hva en ny koster. Men så har jo den brukte gjennomgått en skikkelig sjekkpunktsliste :)

Brede


HelectriC

nei, det virker som man kan legge in andre biler enn bare Tesla da første valg er automatisk/manuell girkasse
ioniq 5

HKS

Sitat fra: cairnz på torsdag 10. september 2015, klokken 13:33
Ja de kan ta innbytte, men verdien du får er lavere enn du får på finn.
Det stemmer, men hvis du vil kjøpe en brukt Tesla så er også ofte prisen lavere fra Tesla en hva den er på Finn.
Tror det er mange som ikke vet at Tesla selger brukte biler.
Tesla Model 3 Long Range

ToWalkOrDrive

Regner med at en ved Tesla-innbytte så kan en få svi for å ha lødd 60kg betongelement/fundament fra Bygg max rett inn i bagasjerommet, NESTEN uten å ha vært borti bilen....og børstevasken er vel heller ikke populært...
Tesla Model Y                         2021-

Spinner

Regn med 150k under Finn priser.. just sayin'!

cirys1

Sitat fra: Sbr på torsdag 10. september 2015, klokken 15:13
Regn med 150k under Finn priser.. just sayin'!

150k under var nok litt mye, men det er jo slik med inbytte overalt. Du får en veldig dårlig pris på bilen, til gjengjeld så trenger du ikke å stresse med salg, du står ikke ansvarlig i etterkant osv. Visst du da kan få en deal på nybilen, et slingringsmonn som Tesla ikke har (ut ifra hva jeg vet) så kunne det vært kurant.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: cirys1 på torsdag 10. september 2015, klokken 15:28
Sitat fra: Sbr på torsdag 10. september 2015, klokken 15:13
Regn med 150k under Finn priser.. just sayin'!

150k under var nok litt mye, men det er jo slik med inbytte overalt. Du får en veldig dårlig pris på bilen, til gjengjeld så trenger du ikke å stresse med salg, du står ikke ansvarlig i etterkant osv. Visst du da kan få en deal på nybilen, et slingringsmonn som Tesla ikke har (ut ifra hva jeg vet) så kunne det vært kurant.

Regner med at Tesla tilbyr dette primært for å selge flere nye biler. Dersom de tilbyr en pris 150.000 under Finn så vil ikke folk regne dette som et alternativ, så regner med at folk vil få en fair pris, bare så de får sikret seg salget av en ny bil. Andre forhandlere gir og en ganske grei pris på innbyttebilen, men kan ofte gi en større rabatt på bilen de selger dersom du ikke har innbytte. Siden Tesla ikke gir rabatter i slike tilfeller så kan det jo være at en får litt dårligere innbyttepris enn hos andre forhandlere for andre biler.

Tesla vil nok og skjønne at om 5-6 år vil de nok tjene gode penger på deler og arbeid som kommer fra nybilsalg som ble høyere pga innbytte. Så om de gir en grei pris på innbyttebilen tar de det igjen på ettermarked/delesalg.

Risikoen for Tesla med å ta imot biler per dags dato er kun om de får solgt dem igjen, og til hvilken pris. Garanti opp mot bruktbilkjøperen har de uansett, ettersom nybilgarantien fortsatt gjelder. I tillegg vil de jo ha en del kostnader med detailing/klargjøring og administrativt/lager/kapitalkost.

Så jeg tipper at 40-50.000 i diff mellom Finn og Tesla er nok maks, gitt at Finn-annonsen er relativt edruelig, men ser jo prisene varierer en del der og.
Tesla Model Y                         2021-

Cobos

Velger man cpo på de amerikanske sidene og så bytter til Norske sider får msn opp noen cpo biler for Norge. Anta at du får dårligere betalt enn de selger dem ut for, type 25k til 100k dårligere.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

cirys1

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. september 2015, klokken 17:38
Garanti opp mot bruktbilkjøperen har de uansett, ettersom nybilgarantien fortsatt gjelder.

Det er sikkert en del biler som nærmer seg 100k km, etter denne tiden så kan kjøpere gå på deg som selger visst det er feil du burde visst om, det er den risikoen de påtar seg. Med Tesla så går det ikke akkurat an og si at du fikk problemer på 99k km og ikke 105k km.

mj

Sitat fra: HelectriC på torsdag 10. september 2015, klokken 13:52
nei, det virker som man kan legge in andre biler enn bare Tesla da første valg er automatisk/manuell girkasse

De tar kun Tesla i innbytte. Ble presisert av selger under åpning av senteret i Kr.Sand
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Epleskreller

Sitat fra: Cobos på torsdag 10. september 2015, klokken 17:48
Velger man cpo på de amerikanske sidene og så bytter til Norske sider får msn opp noen cpo biler for Norge. Anta at du får dårligere betalt enn de selger dem ut for, type 25k til 100k dårligere.

Cobos
Dette skjønte jeg ikke, hvor velger man cpo og hva er det?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA