Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk 2015

Startet av Aspiranten, torsdag 10. september 2015, klokken 09:00

« forrige - neste »

Aspiranten

Ja, så var tiden kommet når man må kjppe nye vinterdekk.

I 2011 kjøpte jeg hakka dekk til Leafen. De har vært svært gode og ført til at vi ikke har kollidert eller kjørt utfor. Men jeg merket på dieselbilen at å bytte sommerdekk reduserte drivstoff forbruket noe vannvittig. Så hva om det samme skjer på Leaf?

NAF testen 2014 omtaler det ene Continental dekket, tror det er Viking Ice Contact, til å ha lavere rullemotstand enn de andre dekkene. Men det er litt svakere enn testvinneren på både is og våt vei.

Hva slags dekk valgte du, og hvilket dekk er best for kjørelengde OG glatt grep?
Nissan Leaf

Smasher

Vet ikke om det er best på rullemotstand.... men på vinteren er jeg mere opptatt av å stoppe og komme igang igjen, så har hakka 8 prod uke 32 I år klare på felg og venter på vinteren.

tomrh

#2
Jeg har kjøpt Nokian WRD4 i 195/65R15, EU-merke B/B
Velger bevisst 15"-felg og smalere dekk for å spare strøm. Og velger bevisst det beste kontinentale vinterdekket fordi vi kjører oftest i 90 på saltede sørpeveier (men trenger også framkommelighet opp en isete bakke nær der vi bor, blir spennende å se hva de yter).

Jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg373941.html#msg373941 og endel innlegg videre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA