Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og fartsputer, er putene for høye i forhold til forskriften?

Startet av jono, mandag 02. februar 2015, klokken 17:21

« forrige - neste »

slumberjack

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 03. februar 2015, klokken 00:23
Er det meningen at man skal kunne kjøre over en fartshump i samme hastighet som vegen er skiltet med? Dvs, skal en kunne kjøre over uten å redusere hastigheten?

Det mener jeg det bestemt skal være ja. Er det 40 sone skal det selvfølgelig gå an å kjøre 40kmt over dumpen, poenget er jo å hindre råkjørere å kjøre raskere enn dette. Mener det var stort baluba og oppslag (ja, I lokalavisa til min hjembygd,da...) over noen fartsdumper som var skadelige for bilene i lovlig fart. 

Ikke så lett å google, men humpene ble flatet ut ved forlengning fordi de var for brutale og bratte så flere gikk ut i avisa og sa de fryktet (eller hadde fått) skade på sin bil i lovlig fart.

AttackOfTheMac

Jeg kjører over de hele tiden uten å ha tatt nedi. Man må bare kjøre litt strategisk over de.
Pleier å kjøre med høyre hjul litt oppå den høyre humpen.
Men ellers er de type humper noe herk.

Jeg tror poenget med disse humpene er at vi skal kjøre skeivt over de. Hadde vi kunne kjøre rett over med hjulet i sporene er det jo ikke noe poeng å ha de der. 
De er laget for at bussene skal kunne kjøre rett over for å gi mindre belastning for sjåføren.

AreLib

Ja er meningen å kjøre over de i samme hasighet som skiltingen.ikke alle entreprenører klarer lage riktige humper tydeligvis:)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Sharp

Et problem er ofte at det blir hjulspor i asfalten før og etter humpen. Det fører til at bilen sitter litt lavere, slik at i praksis blir humpen over de anbefalte 10 cm. Hvis den i tillegg er bygd litt for høy i utgangspunktet er det fort gjort at bilen tar nedi.

Men vanlige personbiler skal i utgangspunktet kunne holde fartsgrensen over alle fartsdempere. Unntaket er større kjøretøy, busser og lastebiler. De må ofte 10 - 15 km / t under fartsgrensen når de kjører over vanlige fartshumper, fartsputer er derfor ofte brukt i busstrasé.

herr x


Sitat fra: jono på mandag 02. februar 2015, klokken 17:21Er det bilen som er for lav, eller er det fartsputene som er for høye i forhold til forskriftene?
Forholdet mellom forskriftene og fartsputene er stor. Hvis forskriftene er trykket på papir, er det mulig at stabelen med forskrifter hvil være litt høyre når du sammenligner med fartsputene.
Model X, 90D

jono

Meldte inn saken på vegvesen.no fikk svar at de skulle utbedre disse så de var innenfor kravene, så bare å melde inn tilsvarende saker. Jeg har også meldt inn noen fartsputer på Stend som er helt grusomme å kjøre over.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA