Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

[FIXET]Mange Fortum-ladere offline pga teleproblemer

Startet av PokerFjes, tirsdag 08. september 2015, klokken 14:45

« forrige - neste »

PokerFjes

https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive

Sakset fra Fortum facebook nå:

"På grunn av problemer hos Telenor er store deler av våre ladere offline. Lading med SMS virker ikke, men har du vært på laderen tidligere kan du lade med samme ladebrikke.
Vi beklager de prolemene dette medfører for våre kunder på sterkeste!"
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

sølv-pilen

Skulle ikke mer til for å sette ett helt ladenettverk ut av spill altså...
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Leon

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 08. september 2015, klokken 15:14
Skulle ikke mer til for å sette ett helt ladenettverk ut av spill altså...

Enda en grunn til å skaffe seg en ladebrikke. Er mer stabilt enn sms.

Anbefaler elbilforeningens ladebrikke. Den forutsetter medlemsskap, men det har vel de fleste av dere? ;) Samme brikke kan registreres for bruk hos både Fortum og Grønn Kontakt, og da er vel anslagsvis 80-90% av landets hurtigladere dekket.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

PokerFjes

Og der skal det være ordnet igjen :)

"Feilen er funnet så nå begynner laderne å komme online igjen Uttrykksikonet smile Ikke alle er på plass enda, vi håper det ikker går for lang tid før alle er på plass igjen."
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

emil

Sitat fra: Leon på tirsdag 08. september 2015, klokken 15:56
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 08. september 2015, klokken 15:14
Skulle ikke mer til for å sette ett helt ladenettverk ut av spill altså...

Enda en grunn til å skaffe seg en ladebrikke. Er mer stabilt enn sms.

Anbefaler elbilforeningens ladebrikke. Den forutsetter medlemsskap, men det har vel de fleste av dere? ;) Samme brikke kan registreres for bruk hos både Fortum og Grønn Kontakt, og da er vel anslagsvis 80-90% av landets hurtigladere dekket.

Eneste jeg ser nå er at de kun lagrer brikkedata i selve laderen hvis du har vært der før med online-lader. De burde ha en daglig oppdatering på alle ladere med aktive og inaktive brikker.

Leon

Sitat fra: emil på tirsdag 08. september 2015, klokken 16:19
Sitat fra: Leon på tirsdag 08. september 2015, klokken 15:56
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 08. september 2015, klokken 15:14
Skulle ikke mer til for å sette ett helt ladenettverk ut av spill altså...

Enda en grunn til å skaffe seg en ladebrikke. Er mer stabilt enn sms.

Anbefaler elbilforeningens ladebrikke. Den forutsetter medlemsskap, men det har vel de fleste av dere? ;) Samme brikke kan registreres for bruk hos både Fortum og Grønn Kontakt, og da er vel anslagsvis 80-90% av landets hurtigladere dekket.

Eneste jeg ser nå er at de kun lagrer brikkedata i selve laderen hvis du har vært der før med online-lader. De burde ha en daglig oppdatering på alle ladere med aktive og inaktive brikker.

Aha, ble stående en time en gang på Flå pga Telenor-problemer. Det var med elbilforeningens ladebrikke, som jeg nok kanskje ikke hadde brukt der før. Da kunne jeg kanskje fått ladet med mitt gamle Grønn Kontakt ladekort, som fortsatt ligger i bilen. Litt sent nå...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

v-i-c

Håper at denne hendelsen får Fortum til å gå igjennom sine risikovurderinger.

Jeg som "privat" person liker å ha internett tilgang.

Her jeg sitter i mitt hjem har jeg følgende mulighet for internett:
-- Fiber fra Altibox
-- Kabel fra Get
-- 4G fra Netcom
-- Samt en router fra ICE med batteri.
-- Analog telefonlinje fra Telenor (ikke i bruk)

Alle aktive for øyeblikket(med unntak av den analoge linjen fra Telenor)
-- Fem ulike leverandører(Telenor ikke brukt)
-- Fem ulike teknologier
-- Telenor blir ikke brukt

Finner det merkelig at ikke Fortum har sikret seg noe bedre på dataforbindelsen.
Telnor faller normalt ut flere ganger hvert år.

(Før hadde Telenor egne topp kvalifiserte teknikkere på meget høyt internasjonalt nivå, Ja de var vistnok med å definere opp/utvikle  den tekniske standarden for moderne mobil)
Nå Finner Telenor det for kostbart å sikre god oppetid. Dette er alment kjent, Dette burde Fortum tatt med i sine risiko-vurderinger ved valg av teknisk løsning som innbefatter telenor.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

automat

Ikke første gang Fortum-ladere mister dataforbindelsen. Jeg har foreslått for Fortum at ladere som mister nett automatisk burde åpne for fri bruk. Slik at kundene deres ikke blir stående ladefast.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emil

Sitat fra: automat på tirsdag 08. september 2015, klokken 21:19
Ikke første gang Fortum-ladere mister dataforbindelsen. Jeg har foreslått for Fortum at ladere som mister nett automatisk burde åpne for fri bruk. Slik at kundene deres ikke blir stående ladefast.

Det burde nesten være standard ja, i tillegg til at de får en automatisk reset på et eller annet vis også hvis de mister kontakt med "moderskipet" så man slipper å sende ut teknikker for å trykke på knappen.

jkirkebo

Sitat fra: automat på tirsdag 08. september 2015, klokken 21:19
Ikke første gang Fortum-ladere mister dataforbindelsen. Jeg har foreslått for Fortum at ladere som mister nett automatisk burde åpne for fri bruk. Slik at kundene deres ikke blir stående ladefast.

Ta med en GSM-jammer og lad gratis overalt? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. september 2015, klokken 21:57
Sitat fra: automat på tirsdag 08. september 2015, klokken 21:19
Ikke første gang Fortum-ladere mister dataforbindelsen. Jeg har foreslått for Fortum at ladere som mister nett automatisk burde åpne for fri bruk. Slik at kundene deres ikke blir stående ladefast.

Ta med en GSM-jammer og lad gratis overalt? ;)

Hvis det skulle bli et utbredt problem, så innfør en forsinkelse på f.eks 10min fra laderen mister nett, til den åpner. Neppe så mange som gidder å jamme da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA