Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varsellampe for 12volt lyser

Startet av Elmo, lørdag 23. januar 2010, klokken 01:05

« forrige - neste »

Elmo

Da fruen skulle hjem fra jobb idag lyste plutselig varsellampen for 12volten, "Elmo" gikk noen få meter og så stoppet det.  Hun måtte få skyss hjem  :(
Jeg tok med voltmeter og et ekstra batteri for å se på saken.  Bilens batteri målte bare 11,55volt. Ekstrabatteriet er for stort så jeg koblet fra plusspolen og koblet det til med startkabler for å se (hvilket i praksis også gav en elektronikk-restart).
Det gjorde ingen forskjell. 12V varsel lyser og bilen går 1/2 meter før den stopper.

Jeg tok ut en hovedsikring, koblet til det utladete 12v igjen og tauet bilen hjem og satte batteiet på lading. Det er bare ca 18mnd gammelt og burde være OK. Finner ikke noen tidligere diskusjoner om 12v varsellampen på forumet, men antar at det er DC-DC converteren som er gåen, iallefall.  
Hvis det er bare DC-DC som er gåen, vil da alt se OK ut når batteriet er full-ladet ???
Noen hint om hva ellers jeg bør se etter ?

Typisk at dette skal skje akkurat mens "Elvira" er å får rettet noen bulker >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Det stemmer nok desverre at DCDCen antagelig er gåen når dette lyset kommer på.

Sjekk spenningen på 12V med avslått tenning og med tenningen på. Spenningen skal øke betraktelig, ellers er DCDCen ikke i live lenger....

Du burde allikevel kunne kjøre et stykke med nyoppladet 12V inntil spenningen blir for lav.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Du kan også koble opp en kraftig Cetek direkte mellom traksjonsbatteriet og 12V batteriet, inntil du får byttet DC-DC.

Har DC-DC liggende om du trenger en. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#3
Jeg har en Ctek Multi XS 7000. Sier du at den funker med 120volt likespenning på primæren (eller er Cetek noe annet enn Ctek)?

Regner med jeg sier jatakk til å kjøpe DCDC av deg, men jeg skal sjekke litt nå i formiddag først.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Ja. Jeg mener Ctek og den liker likegodt 120V DC som 220V AC. Med nytt batteri og C 7000 burde du kunne kjøre ganske langt. Den gir jo 7A. Nærlys trekker 10A og resten av 12V systemet tipper jeg er førnøyd med mindre enn 10A. Det betyr at du burde kunne kjøre sammenhengenede i 3 timer, og da er det framdriftsbatteriet som er begrensningen og ikke 12V systemet ditt.

Se etter min 13.8V på 12V batteriet med bilen i gang, ellers er det nok DC-DC'en som må byttes.

Det kan forøvrig gjøres uten å demontere SAGEM boksen. Du bare løsner lokket og tar DC-DC'en ut mens den står montert i bilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#5
Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2010, klokken 12:28
Ctek'en liker likegodt 120V DC som 220V AC.
Interessant. Det visste jeg ikke. Blir stadig mere imponert over Ctek.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2010, klokken 12:28
DC-DC'en kan byttes uten å demontere SAGEM boksen. Du bare løsner lokket og tar DC-DC'en ut mens den står montert i bilen.
Takk, for det var neste spørsmål.

Men det er noe mere rart her.
Med batteri ladet hele natten som målte 13,8 ubelastet går spenningen rett ned i 11,9 når jeg slår på tenningen (og 12v lampen lyser). Mens med tractionsikringen ute holder spenningen seg over 12,5 med tenning på, og 12v lampen lyser ikke.
Til sammenlikning måler jeg ca 12,9 med hovedlyset på og tenningen av. Selv med Ctek'en tilkoblet (i normal charge mode) lyser 12v lampen så lenge tractionsikringer i inne.

Kan kortslutning/overledning i DC-DC'en gi sånne symptomer tro?   Jeg får nok bare ta den ut å se.

Skal også ta en "nærlys-test" av batteriet .
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Høres ut som om noe belaster 12V batteriet ditt betydelig.

Har du et (kl)ampmeter kan du sjekke dette.

Når det er sagt mener jeg å huske at jeg også så 11,9V like etter at jeg sprengte DC-DC'en min i Partneren. Husker jeg var overrasket over at spenningen datt så raskt. Da var jo batteriet OK, og DC-DC nysprengt, så det kan være en "normal" situasjon når DC-DC er røken.

I så fall vil nok ikke bilen kjøre særlig langt med Ctek assistanse, da forbruket blir alt for stort.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2010, klokken 15:37
Høres ut som om noe belaster 12V batteriet ditt betydelig.
Har du et (kl)ampmeter kan du sjekke dette.
Joda, "fikk" et til jul av en jeg kjenner veldig godt ;D   

"Noe" drar 16-17 ampere.
Hører også at motorkjølevifta (12) låter/bråker litt unormalt, men den blåser så det kan vel ikke ha noe med saken å gjøre. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Strømtrekk på 16-17A er helt normalt. Har målt trekk helt opp i 35A etter at DCDC har røket. Det er gjerne med motorvifte på fullt mm.

Switchmode ladere/strømforsyninger fungerer svært ofte like godt på AC som på DC, og ofte ned mot 80V.
Noen har strømbegrensning på DC i forhold til AC.

Så om du har en "hurtiglader" så burde det være mulig å ta med en ekstra batteripakke i bilen som ikke behøver være like stor som bilens originale pakke, men som brukes til å lade hovedbatteriet gjennom hurtigladeren....
Er dette da en hybrid BEV?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

#9
Sitat fra: Boogie på lørdag 23. januar 2010, klokken 03:51
Du burde allikevel kunne kjøre et stykke med nyoppladet 12V inntil spenningen blir for lav.

Selv med toppladet batteri (nok en gang) og Ctek'en påkoblet (fra 230v) så jeg holder 12,3 volt med tenningen på så lyser 12v varsellampen - og jeg kan ikke kjøre.

Sitat fra: Boogie på lørdag 23. januar 2010, klokken 19:25
Strømtrekk på 16-17A er helt normalt. Har målt trekk helt opp i 35A etter at DCDC har røket. Det er gjerne med motorvifte på fullt mm.
Denne gangen lå strømmen på ca 20A, men jeg innser jo at det egentlig ikke er så mye.

Men det kan vel ikke være noe annet enn blåst CD-CD'en som kan være årsaken? Den ialefall starter definitivt ikke.
Hadde ikke tid idag, men imorgen tar jeg den ut, så får vi se hvordan den oppfører seg uten.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

Du må da har en form for strøm begrensning i den tilleggspakke hvis den kjøres parallel til traksjonpakke. Det begrenses av hurtigladerens kapasitet. Ved 80 volt tilleggspakke f.eks og en lader på 50A vil det kunne trekkes 100A. Er ikke det sant? Jeg liker tankegangen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#11
Ja, så var DC-DCen ute.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2010, klokken 12:28
Det kan forøvrig gjøres uten å demontere SAGEM boksen. Du bare løsner lokket og tar DC-DC'en ut mens den står montert i bilen.
"bare løsner lokket" :)  Vel jeg slet litt med å få av/opp lokket, kjente at noe liksom hang/sperret inni, men da jeg skrudde av det svarte lokket rundt tilkoblingene og fikk se hva som hang så gikk det bedre.

Ingen tvil om at denne er blåst nei  >:(   (se bildet).

Så da trenger jeg den du hadde Elektrolux (jeg ringer)

PS: Hva gjør "vi" med disse. Selvfølgelig kaster vi ingenting! men er det enkelt å få deler for å fikse ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Jeg tar din i innbytte, og forsøker å fikse den.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JCBX

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. januar 2010, klokken 16:57
Jeg tar din i innbytte, og forsøker å fikse den.



:) rart med seriøse EV folk

hvad koster en ombytning ? bare nysgerrig  :-X

hvor meget watt leverer DC-DCéren ???

ser nemlig at der fåes DC-DCér til 35$ alle spændingsforhold 12-300VDC til 13,8VDC .... 400W 30A .....  WaterProof IP65

kunne den erstatte den originale ??

sorry hvis det går lidt off-topic

og sorry Mr E-lux ... ikke for at undergrave din ombytningsforretning , jeg vil selv have org. DC-DC isf min står af , men der kan måske komme en dag hvor vi er nødt til at ty til andre produkter , og det er måske rart med en DC-DC liggende til nødsituationer som ELMO´s

Elmo

Sitat fra: JCBX på søndag 24. januar 2010, klokken 22:10
ser nemlig at der fåes DC-DCér til 35$ alle spændingsforhold 12-300VDC til 13,8VDC .... 400W 30A .....  WaterProof IP65

Det hadde vært interessant å finne alternativer ja, for før eller siden er det vel slutt på brukte deler også, og new ligger de jo i prisleiet for en halv bil.
Utfordringen er vel å finne ut hvilke signaler computeren skal ha på den lille bus'en (nede i venstre hjørne på bildet jeg la inn).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA