Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk 2015

Startet av PokerFjes, mandag 07. september 2015, klokken 10:45

« forrige - neste »

PokerFjes

+3 grader idag, så da er det på tide å bestille vinterdekk. Hva kjører folk flest på? Hvilken dimensjon er det på orginale vinterhjul?
Prioriterer dere egenskaper på vått føre eller rulleegenskaper? Vinteren min kan være ganske snøfyllt, men overgangssesongen med våt asfalt/slapseføre er kanskje den mest utfordrende. Egenskaper på vått føre blir trolig viktigere enn rulleegenskaper for meg.

Jeg har ikke funnet noen tester av vinterdekk i år. Leter jeg ikke godt nok?
Slik det er nå så vurderer jeg Goodyear Ultragrip 9 i 195/60-16 på orginalfelg. Fant ikke fjorårets testvinner Ultra grip Ice2 i denne dimensjonen - eller i det hele tatt med LI 91 som jeg tror golfen må ha?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

hottentott33

Motor sine vinterdekktester pleier som regel å stemme godt med virkeligheten.

Vinterdekktester fra 2015 er nok ikke enda begynt, jeg har jo ennå 20 grader utenfor her ;) Men her er testene fra 2014, det blir neppe noe store forskjeller. Hvis rullemotstand ikke er det viktigste, så er jo disse testene en god begynnelse.
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggdekk-2014/
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/


Jeg har utelukkende kjørt med Nokian Hakka pigg i 10-15 år, og jeg har full forståelse for at Nokian Hakka som regel vinner, eller alltid er høyt oppe, i vinterdekktester. Nokian har i tillegg også relativt lav rullemotstand, på min forrige bil brukte jeg mindre diesel med Nokian-dekkene enn sommerdekkene.

2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

PokerFjes

Jeg har veldig god erfaring med Hakka pigg selv, men jeg synes ikke de har vært så gode på piggfritt. Hvis jeg trenger pigg på vei til jobb tar jeg frem landcruiser'n :).

Jeg vil helst kjøre på maks 195 brede dekk, da jeg tror 5% smalere dekk har litt å si på forbruket. Men det er ikke stort utvalg av piggfrie dekk i denne bredden. Går jeg opp til 205 bredde er det veldig mye mer å velge på.
Dere som har en vinter eller to under beltet - hva tror dere? Noen som har erfaring med forskjellen mellom 195 og 205?

2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Gordon Retriever

Ultragrip 9 er et kontinentalt vinterdekk, så det avhenger om kjøreforholdene dine passer et slikt dekk.

195/60-16 har et noe smalere utvalg enn mer mainstream dimensjoner som 205/55-16 og 195/65-15.  Nokian R2 er fortsatt et bra valg, og leveres i 195/60-16 med lasteindeks som passer e-Golf. Det samme gjelder Conti Viking Contact 6. :)

PokerFjes

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 07. september 2015, klokken 13:40
Ultragrip 9 er et kontinentalt vinterdekk, så det avhenger om kjøreforholdene dine passer et slikt dekk.

195/60-16 har et noe smalere utvalg enn mer mainstream dimensjoner som 205/55-16 og 195/65-15.  Nokian R2 er fortsatt et bra valg, og leveres i 195/60-16 med lasteindeks som passer e-Golf. Det samme gjelder Conti Viking Contact 6. :)
Vanskelig valg dette synes jeg. Hva med våt-egenskapene til disse to? Begge to faller igjennom på dette området - og i NAF-testen sier de "dårligst av alle" om R2. Erfaringsmessig er ikke vinteren hva den en gang var, så jeg risikerer fort et par måneder på variabelt fuktig føre på grensen til is/snø.

Det blir nok Sunny Snowmaster isteden  (NOOOOOOT!) :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Gordon Retriever

Det kan være fristende å velge det dekket som er best på isdekke og nullføre, men som du er inne på er ikke vintrene hva de engang var, og man må innstille seg på lange perioder uten snø og is.  Når det kommer til barmarksegenskaper forventer jeg at UG 9 er det desidert beste av dekkene som er nevnt.
R2 har jeg kjørt noen vintre med selv, veldig bra på is og særlig på snø, men noen hurtige oppbremsinger på tørr asfalt tydet på at dekkene her var langt utenfor sin egen komfortsone.

Når det gjelder å velge smalere vinterdekk generelt, ser jeg noen mener dette kan gjøre bilen mer nervøs å kjøre. Selv har jeg utelukkende gode erfaringer med dette - lavere støynivå, betydelig mindre sporing - men kanskje ikke noe jeg ville valgt hvis bilen skulle presses på svingete veier med bar asfalt.

PokerFjes

4stk Goodyear UltraGrip 9 195/60 R16 93H XL herved bestilt. Det er flere leverandører som har ganske lik pris, men jeg har veldig god erfaring med dekkonline og betalte litt mer for å handle der.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Gordon Retriever

Sitat fra: hottentott33 på mandag 07. september 2015, klokken 12:01Vinterdekktester fra 2015 er nok ikke enda begynt, jeg har jo ennå 20 grader utenfor her ;)

For å pirke litt ble vel vinterdekktestene utført i Finland på senvinteren, og blir publisert om en måneds tid. :)

Audigaudi

Jeg valgte i fjor å kjøre på 15 tommers vinterhjul for på den måten å lettere finne dekk i riktig størrelse. Forskjellen mellom 15 og 16 tommer i den felgtypen jeg kjøpte er minimal utseendemessig. Kjedelig er det uansett. Men jeg tenker at vinterhjul bør ha lavest mulig rullemotstand da er da jeg trenger mest mulig rekkevidde pga høyt energiforbruk på vinteren. Det hele må selvfølgelig veies opp mot kjøre og bremseegenskaper.

PokerFjes

Sitat fra: nime01 på mandag 07. september 2015, klokken 18:09
Kjørte med R2 hele vinteren i fjor, synes det fungerte fint.
Trenger nå vinterdekk til elbil nr 2, er det noen som vet om det finnes online dekkbutikker som selger komplett pakke med TPMS, felg & dekk ferdig montert?
Har ikke vært borti noen nettbutikker som gjør dette - men de finnes nok.
Når det gjelder TPMS - hvorfor skal du ha det? Golfens dekktrykkmonitor har ingen sensor i hjulet men den bruker ABS-sensoren til å måle markante forandringer i dekkets diameter.
Hvis du skal kjøpe et konvensjonelt TPMS-system må du vel også ha en matchende sentralenhet? Eller er TPMS-sensorer standardisert på noen måte?

Den eneste TPMS-løsningen jeg har brukt er heter FOBO Tire - en løsning hvor du slipper den innvendige sensoren i dekket. Sensorene sitter i ventilhettene og kommuniserer med sentralenheten via bluetooth.
Sentralenheten har ikke display, kun varsellamper. Dekktrykk og temperatur ser du via en app på mobilen.
https://my-fobo.com/Product/FOBOTIRE
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Gordon Retriever

Sitat fra: nime01 på mandag 07. september 2015, klokken 18:09
er det noen som vet om det finnes online dekkbutikker som selger komplett pakke med TPMS, felg & dekk ferdig montert?

www.dekkonline.com tilbyr dekk+felg-pakker med TPMS. Ulempen er at utvalget nordiske vinterdekk som er tilgjengelige i pakkene er begrenset og varierer gjennom sesongen.
Sist jeg sjekket kostet det rundt 1250 kroner ekstra for TPMS på alle fire hjul.



elektro

Har planer om å legge om rundt 1. november jeg da,  ::) men lurer veldig på om jeg skal velge 195 bredde i stedet for 205 pga. rekkevidde. Går førstnevnte på Astana felgen, og blir det for spinkelt på en såpass tung bil som e-Golfen?

Var uansett fast bestemt på at det måtte bli Hakka R2, men heller nå mot Goodyear Ultra Grip Ice2 pga. bedre egenskaper på våt asfalt ifølge NAF test i 2014. Kjører nesten aldri på snø eller is i Oslo.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA