Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer fra installasjon av DAB i Leaf

Startet av sspal, mandag 24. august 2015, klokken 20:07

« forrige - neste »

sspal

Ønsket å få mest mulig skjult installasjon av det hele, samt at all betjening skulle skje på hovedenheten.
Det har jeg klart.

Etter å ha lest om diverse løsninger, gikk jeg for en Dension DAB boks. Den plugges i USB-uttaket.
Boksen er som en stor fyrstikkeske, og lett å plassere.

Håpet å kunne bruke antennepisken på taket, med dette viste seg å være umulig. Altfor dårlig signal.
Anbefaler ingen å plukke ut hovedenheten for å få tak i antennen.

Installasjonen lærte meg også at det er godt med plass hvis du får bort hanskerommet. 8-10 skruer var alt som skulle til. Bak plasten åpner det seg et stort rom.

Satset på en tynn glassantenne. Denne limte jeg oppe til høyre i frontruten. Presset antennekabelen inn i a-stolpen. Det er lett å få opp et lite deksel som dekker dashbordet inn mot det lille sidefeltet på passasjersiden. Klippet av en liten bit for å få trukket antennekabelen videre inn.

Innerst i hanskerommet er det en liten plastluke (t.h). Her kan både USB-ledningen og antenneledningen komme ut. Litt borrelås bak Dension-enheten gjør at alt kan samles innerst i hanskerommet med tilgang på samtlige ledninger. Perfekt for senere oppgraderinger.

Den aktive antennen trenger strøm. 12 volt hentes rett ut av Dension-boksen. Så plugges USB i boksen.
Hvis alt er ok, trykker du AUX på hovedenheten.

Etter å ha scannet kanalene, kommer alle radiostasjoene opp med navn og .mp3 som avslutning.
Trykk på kanal og du er i gang etter 5-10 sekunder buffring.

Det eneste negative med installasjonen er litt treg buffring, samt at det ikke lar seg gjøre å lagre favoritter.

Elegang installasjon? Jepp.
Pris? Litt mye med 1800,- men langt bedre enn å bytte hele hovedenheten.

(Kan legge ut bilder og lenker hvis noen trenger mer hjelp)

Joakim A Edquist

- 2015 Nissan Leaf Tekna -

sspal

Ifølge bilradioforhandlere finnes det ikke ny hovedenhet med DAB.
Blir nok for smått for Nissan

hansob

Nissan har en ny hovedenhet som de kaller "The new NissanConnect". Denne finnes f.eks i Nissan Pulsar. Det spørs om den passer i nåværende Leaf...
Denne kan testes her: http://simulator.nissan.eu  (Trykk to ganger på radio for DAB)
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

Christer

Jeg vil gjerne se noen bilder :)

Må vel gjøre dette før eller siden, og FM-lyden er ikke mye å skryte av. Savner også P13 når jeg er ut og kjører.

Takk for at du deler dine erfaringer her på forumet!
-----------------------------------

Nissan Leaf Nordic 2015 - lev medio mai

sspal

Her er bilder fra installasjonen av Dension-boksen. Legg merke til hvor godt den passer innerst i hanskerommet.
Borrelås sitter godt og gjør det enkelt å ta den ut for service.

Antennen ble også godt skjult på høyre stolpe inkl. glassantennen oppe til høyre.

Godt DAB-mottak ble det. Problemfritt i 14 dager nå.

MortenRA

Takk for gode bilder! Skulle gjerne oppgradert i min også. Er installasjonen av modulen overkommelig for mannen i gata? Noe bekymret for å ta meg vann over hodet....
Tesla Model S 75D - Soon to come

sspal

Skremmende å begynne å skru av deler på dashboardet. Men holder du orden på 8-10 skruer av samme dimensjon går det greit.

Dersom du ikke fjerner hanskerommet må USB og antenne legges utvendig. Det ville ikke blitt pent, men opp til deg selvsagt.

Det kjedeligste var å oppdage at utvendig antenne ikke kan brukes. Kjøper du en rimelig glassantenne unngår du å knote med testing.

Perfekt å ha flust i dab-kanaler og samme Bluetooth funksjonalitet som før.

Jeg tror de fleste klarer dette selv. Alt er jo å betale fagfolk ...

Jørn Moum

Hei. Jeg bestilte nye leaf nå i august med levering i september. I all inclusive pakka som fulgte med var også en dab adapter. Er det noen som vet hvilken løsning nissan har valgt? Er veldig spent på om jeg kan styre dab radioen via knappene på rattet f.eks

skysurfer

2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA