Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ekstralys på Leafen?

Startet av p10, lørdag 05. september 2015, klokken 07:25

« forrige - neste »

kjellis

#30
Sitat fra: Lauvet på onsdag 30. november 2016, klokken 10:26
Sitat fra: kjellis på tirsdag 29. november 2016, klokken 15:31
Edit IGJEN: La til et ekstra bilde, men preview-en kom opp/ned her også.
Når jeg trykker på bildet kommer den opp riktig hos meg hvertfall.
Hva i alle dager er det som gjør dette da? Noen som har opplevd det samme og kan fortelle meg hva jeg gjør galt her?
Holder telefonen opp ned?

Orienteringen ligger i exif, men tipper at forvisningen ikke støtter det. Det forklarer at det blir rett når du klikker på bildet, og hvorfor det da åpner seg nedenfra og opp...

Aha, det kan være forklaringen ja. Tatt med iPhone, og de blir jo holdt den veien det passer akkurat der og da.
Takk for tips. Må finne ut hva som er "rett vei" å holde telefonen. :-)

bob-bob

#31
Sitat fra: leafnor på lørdag 05. september 2015, klokken 20:10
Sitat fra: p10 på lørdag 05. september 2015, klokken 19:09
Biltemas kabelsett 42602 ligger i garasjen og venter, men jeg forventer ingen voldsom forbedring. Har brukt disse settene sammen med 100watts pærer på Nissan Primera og King Cab tidligere. Resultatene ble helt greie.

Har vært på nippet til å bestille xenonkit flere ganger, men siden det er ulovlig og resultatet nok blir heller tvilsomt, så har jeg ikke trykket på "bestill nå"-knappen enda!
Koblet på ekstra jodingsledning før en langtur til Hamar, og godt var det. Ble klar forbedring, men laaangt fra godt nok. Så bestilte HID, et billig sett for "ingen penger" på internett. Ikke ankommet ennå.
Om det blir helt på "trynet", så kjøper jeg Biltema sin fjernlysrampe med 5 lykter, og tar ut den i midten (For er det ikke noe med at det skal være parvise lykter?). Monterer den i "grillen" under nummerskiltet.

Det er ikke lov å ha mer enn 2 ekstralykter av hver type i tillegg til original lys. Man kan med andre ord ha 2 ekstra fjernlys og 2 ekstra tåkelys(kurvelys) , totalt  4 stk Maksimum.
Tunge lastebiler kan ha 6 fjernlys.  ( parvis montert)
3 ekstra fjernlys på personbil er like forbudt som 4 eller 5. 8)

Electrix

Hvordan vil det funke å ta en runde med sort gaffa-tape midt på LEDbaren, da vil det jo i praksis bli to symmetriske lykter? Eller er det noen krav til hvor nærme hverandre lyktene kan monteres?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bob-bob

Sitat fra: Electrix på onsdag 30. november 2016, klokken 21:29
Hvordan vil det funke å ta en runde med sort gaffa-tape midt på LEDbaren, da vil det jo i praksis bli to symmetriske lykter? Eller er det noen krav til hvor nærme hverandre lyktene kan monteres?
Det er mulig at disse lampene lyser såpass dårlig at de er lov å montere ? Sjekk med leverandør , de bør vite det.
Når det gjelder tildekking / manglende tilkopling så sier lovverket også at alle lamper montert på bil skal være tilkoplet strøm og de skal virke. Så man slipper ikke unna med å kople fra lamper eller å ta ut pærer heller. Velkommen til norsk byråkrati.

cra

Mener å ha lest at det skal vær eminimum 60cm mellom lykter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

blackleaf1

Atle
Lindås

nr1rayner

Sitat fra: cra på torsdag 01. desember 2016, klokken 11:28
Mener å ha lest at det skal vær eminimum 60cm mellom lykter.
Det kan da ikke stemme, da er det omtrent ingen monteringer av ekstralys som er godkjent..

Sitat fra: Electrix på onsdag 30. november 2016, klokken 21:29
Hvordan vil det funke å ta en runde med sort gaffa-tape midt på LEDbaren, da vil det jo i praksis bli to symmetriske lykter? Eller er det noen krav til hvor nærme hverandre lyktene kan monteres?
Det vil ikke funke. Dårligere lys, og ingen større grunn til at du får det godkjent med en sånn enkel løsning.


Det må da snart eksistere et eget avsnitt for slike LEDbarer..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

cra

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:46
Sitat fra: cra på torsdag 01. desember 2016, klokken 11:28
Mener å ha lest at det skal vær eminimum 60cm mellom lykter.
Det kan da ikke stemme, da er det omtrent ingen monteringer av ekstralys som er godkjent..

Ja, det er mulig jeg blander sammen med noe anet, eller at det er endret/utdatert siden jeg leste det. Lenge siden jeg har forska på dette nå.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Har photoshoppa Rigid Duality kjapt inn på Teslaen, og det ser ikke ut til å være så verst der heller (bortsett fra en crappy hastverks-jobb rent photoshopmessig, i alle fall). :)

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nr1rayner

Stilmessig, og mulig lysmessig, burde du nok heller prøve å photoshoppe inn en SR-bar.
Og legge den under skiltplata.
Har SR2-10 Hypercombo selv, men anbefaler nok å gå for den større 20.
Disse kommer også som E-merket, spør ekstralys.no hvordan det er med regler, de vet det sikkert ;)

Tidligere i tråden la jeg ut bilde av mitt sluttprodukt
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23452.msg403349.html#msg403349
Svært anonym montering ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

cra

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 01. desember 2016, klokken 15:15
Tidligere i tråden la jeg ut bilde av mitt sluttprodukt
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23452.msg403349.html#msg403349
Svært anonym montering ;)

Ja, den var veldig pent montert! :)  Får photoshoppe litt mer også. Og så må jeg få avklart hva som er 100% lovlig; gidder ikke å risikere å få beskjed om å plukke det vekk, enten det er LED-bar, klosser eller Hella-bøtter.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

blackleaf1

Atle
Lindås

blackleaf1

Har selv disse, men de er utsolgt nå. Har modifisert de ved å flytte "spreder-reflektorene" til en ytterkant. På høyre lys er de montert til høyre og til venstre på venstre side. Ble et mye bedre lysbilde da.
Atle
Lindås

bob-bob

Sitat fra: blackleaf1 på fredag 02. desember 2016, klokken 07:36
Har selv disse, men de er utsolgt nå. Har modifisert de ved å flytte "spreder-reflektorene" til en ytterkant. På høyre lys er de montert til høyre og til venstre på venstre side. Ble et mye bedre lysbilde da.
Men de er vel fortsatt forbudt å montere ?

blackleaf1

bob-bob: hvorfor er de forbudt??

Er ref.17,5 og godkjent.
Atle
Lindås

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA