Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikringen går hele tiden...?

Startet av Lagarn, tirsdag 19. januar 2010, klokken 15:54

« forrige - neste »

Lagarn

Hei, jeg er en relativ fersk el-bil eier da jeg kjøpte meg en Saxo 99-mod i sommer. Har vært veldig fornøyd med den så angrer ikke på det kjøpet.  :)
Men jeg fikk ett lite elektrisk problem i går som jeg tenkte jeg skulle lufte her på forumet før jeg evt. tar den på verksted.
Da jeg skulle starte bilen etter jobb så virket ikke vindus viskerene eller de elektriske vinduene samt blinklysene. Jeg fant fort ut at det var bare en sikring men når jeg satt inn en ny en så røyk denne med en gang. Kjøpte enda en men også denne røyk med en gang jeg vred om nøkkelen.
Jeg har null peiling på strøm så jeg spør da om noen der ute kan ha en forklaring på hva dette skyldes? Evt om jeg kan fikse det selv eller om jeg må ha den på verksted.
PS: En annen ting som skjedde etter sikringen røyk var at det nå piper når døren står oppe når bilen er i gang.... Det gjorde den ikke før...
Tønsberg. Har Citroen Saxo 99 mod.

hens

Kom denne feilen av seg selv, eller har du gjort noe med bilen, slik som pæreskift,  radiomontering eller lignende?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lagarn

Har ikke gjort noe i det siste. Byttet nytt 12V batteri for ca. 1 mnd siden, og satt inn ny cd spiller når jeg kjøpte den i sommer. Ellers har ikke jeg gjort noe med den. Så ja, denne feilen kom helt av seg selv vil jeg si....
Tønsberg. Har Citroen Saxo 99 mod.

cra

Prøv evt. å koble ut igjen det siste du koblet til (Radio?), og hvis mulig evt. andre brukere av samme kurs. Slik kan du evt. feilsøke hvem synderen er. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

børre

kan det vere noke med vann og frost å gjer.. foreks viskermotor..trur eg ville prøvt å nappa av kontakten på den først ,for å sjå om sikringen holdt då..
peugeot 106.

cra

Sitat fra: børre på tirsdag 19. januar 2010, klokken 19:25
kan det vere noke med vann og frost å gjer.. foreks viskermotor..trur eg ville prøvt å nappa av kontakten på den først ,for å sjå om sikringen holdt då..

Kan viskermotoren ha brent seg eller noe pga fastfrosset viskerblad, kanskje?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#6
I følge instruksjonsboken så styrer sikring F9  
  Vindusheiser, Vindusvisker f+b, Tidsinnstilt vindusspyler (?), Bryter for nødblink, og Lydsignal for tente lys.

Jeg ville angrepet det faktum at du sier lydsignalet for for tente lys piper selvom tenningen er på.  I utgangspunktet burde vel ikke den pipe i det heletatt når F9 er gått?
Det skal pipe med lys på, tenning av og dør åpen, men det skal ikke pipe ved lys på, tenning på og dør åpen.
Vanligvis (fossilbiler) er kupelys og lydsignal for tentelys aktivert av at bryteren i døra gir jording når døren åpnes.  Og jeg antar det er et rele som bryter ledningen mot dør-bryteren når tenningen slås på (i tillegg har elbilene her en funksjon som gjør at vi ikke kan starte med døren åpen).


Uten at jeg helt klarer å tenke ut hvordan, så må vel feilen ha noe med det reléet å gjøre, ettersom det klarer å gi spenning til lys-signalet (F9 er gått) isteden for å bryte jordingsledningen  ???

Piper det også hvis tenningen er av, lyset på og døren åpen (når F9 er gått)?
Hvis nei - Piper det med tenningen av, lyset på og døren åpen (når F9 er hel)? - eller går sikringen da og ?



Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

#7
Da jeg ettermonterte en billig lydvarsler (rett etter at loven om kjørelys kom) hadde denne bare to ledninger; en til tenningspluss og en til utgang på lysbryteren. Noe ekstra rele var det ikke nødvendig å montere.

Jeg tipper at det piper fordi sikring 9 (tenningspluss) er gått og ville ikke hengt meg opp i det. Det blir sikkert i orden igjen når du reparerer den egentlige feilen.

Skru først av alle forbrukere til sikring 9. Sjekk hvilken verdi sikringen skal ha og sett i korrekt verdi. Tror ikke biler solgt i Norge hadde lyktespyler, dette var det krav om i Sverige.

Dersom én av vinduspusserne ikke står i park-stilling nederst på ruta vil motoren starte med en gang tenninga settes på.

Dersom sikringen fremdeles går ville jeg sett på bryterne til vindusheisene. Disse er en svakhet, men det blir vanligvis brudd slik at vindusheisen slutter å fungere. Her er det en kortslutning.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lagarn

Takk for alle svar.
Det kan hende du er inne på noe ang vindusheisen for når du sier det så var det i det jeg skulle åpne vinduet at sikringen røyk første gangen.
Men om det er kortslutning hva må jeg gjøre da?

En annen ting ang at det piper er at når døren er åpen uten at tenningen er på så er det en varsel lyd, men når tenningen er på så kommer det en varsel pip i tillegg.
Høres ut som det kommer fra samme sted men er 2 forskjellige pipe lyder.
Tønsberg. Har Citroen Saxo 99 mod.

cra

Sitat fra: Lagarn på onsdag 20. januar 2010, klokken 09:31
Takk for alle svar.
Det kan hende du er inne på noe ang vindusheisen for når du sier det så var det i det jeg skulle åpne vinduet at sikringen røyk første gangen.
Men om det er kortslutning hva må jeg gjøre da?

Da må du finne ut hvor kortslutningen er, og fjerne kortslutningen. Det kan være alt fra et åpent brudd til en kortslutning som ikke er synlig. Hvis det er et "åpent brudd" kan det være nok å bare isolere bruddstedet, gjerne med krympestrømpe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

En plass å lete etter kortsluttninger i vindusheisen er der ledningene går inn i førerdøren. Disse er hele tiden utsatt for mekanisk belastning, og kan ryke. Dog vanligvis ryker de av, i stedet for å kortslutte, men det kan hende en ligger mot gods.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lagarn

Men hvis ledningen er ryket av så ville vel ikke sikringen gå gang på gang? Da hadde det vel bare ikke vært funksjon i vindusheisen?
Siden den ryker med en gang så tenker jeg og at den ligger mot gods. Men rart at det skjedde samtidig som jeg skulle åpne vinduet....?
Jeg skal ha bilen på vannservice til neste uke så får høre om han kan se over dette da.
Takk for svar alle sammen.  :)
Tønsberg. Har Citroen Saxo 99 mod.

Saxooo

Jeg har nettopp fått meg en Saxo 99 selv og opplevde i går omtrent det samme som deg nemlig at vindusviskerne og blinklysene ikke ville fungere. Men hos meg skyldes det uten tvil vindusviskerne som jeg glemte å slå av før jeg satte fra meg bilen.

Prøvde å finne sikringen, men det ser ikke ut som om det er noen av dem som er i motorrommet. Lette under dashbordet, men fant ikke noen sikringsboks der. Hvor fant du sikringen?

Elmo

#13
Sitat fra: Saxooo på lørdag 30. januar 2010, klokken 13:52
Hvor fant du sikringen?
Snapshot fra instruksjonsboken. Sikringene inni bilen sitter bak et lokk foran førerens venstre kne.  Se her for fullstendig oversikt
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Saxooo

#14
Takker. Det var raskt svar :) De lå godt skjult bak noen ledninger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA