Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når bør ladelampen tennes på Saxo?

Startet av Nils, søndag 17. januar 2010, klokken 19:01

« forrige - neste »

Nils

Har hatt Saxoen i en måned nå, kjørt 1000 km. Oppskrift for kjøre/laderegler sier at det er tid for å kjøre bilen tom (gult ladelys) med påfølgende fullading. Bilen har gått 7400 km, batterier fra januar 2007 (i allefall det som er bak 12V-batteriet). Ukjent km på nye batterier.
Har ikke batteriovervåking og er usikker på hvor langt ned jeg bør tømme batteriene. Stoppet på ca 4% på energimeteret uten at ladelyset (gult) kom på.
Er dette tilstrekkelig for å unngå "minne-effekt"?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

elektrolux

Husk å fullade før tomkjøring.

Les gjerne dette og vurder selv hva du bør gjøre.

http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt

Er du veldig fintfølende er det er mulig å kjenne plutselig reduksjon i effekt når en tomkjører, og da er en nok inne i reversering av svakeste celle.

I motsettning til Think vil bilen stoppe før celler reverserer. Saxo lar ikke spenningen gå lavere enn 100V mot Think sine 85V. Er du derfor veldig forsiktig med strømforbruk under 20% skal en slik tomkjøring gå bra.

Saxo med gode batterier kan gi ladelys på 10-20% og strømbegrensning på ca 0%
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. januar 2010, klokken 19:39
Saxo med gode batterier kan gi ladelys på 10-20% og strømbegrensning på ca 0%

Det viser seg at mange av bilene alltid tenner ladelyset og strømbegrensingslyset samtidig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2010, klokken 20:05
Det viser seg at mange av bilene alltid tenner ladelyset og strømbegrensingslyset samtidig.

Trodde dette kun gjaldt P106?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Nils

Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2010, klokken 20:05
Det viser seg at mange av bilene alltid tenner ladelyset og strømbegrensingslyset samtidig.

Da kan jeg altså forvente at ladelys kommer på når bilen er "helt tom". Jeg får gjøre et nytt forsøk med tomkjøring på jobben der det er flatt. Første forsøk var hjemme, pga bakke opp til garasjen valgte jeg å kjøre hjem på 5%. Endte med å kjøre frem og tilbake foran garasjen ørten ganger for å tyne ut litt til.

Siden ingen svarer på om 4% er nok for å inngå minne effekt tolker jeg at "jo lenger ned jo bedre" - men unngå reversering....
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

elektrolux

Du kan jo la den stå med tenningen og lys på helt på slutten. Da vil DC-DC dra ut siste rest på en skånsom måte.

Det blir reneste recondisjoneringen.

Faren med det er at idet DC-DC kutter ut grunnet lav traksjonspenning vil du dra 12V batteriet ned, og kan trigge airbag lyset.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Nils på mandag 18. januar 2010, klokken 10:37
Siden ingen svarer på om 4% er nok for å inngå minne effekt tolker jeg at "jo lenger ned jo bedre" - men unngå reversering....
I starten av min elbil-karriere var jeg veldig nøye med å kjøre helt ned til bilen knapt går mere når jeg skulle tømme en gang iblandt som foreskrevet.

Men etter at jeg fikk batterieksplosjon på 2 blokker i 6'er kassen (ref) mens jeg "tømte" så har jeg nøyet meg med å kjøre til ladelyset kommer på - uansett om det er på 4-5% eller 10-12%
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Jeg ser liten eller ingen grunn til å kjøre bilen helt tom.
Er du nede i under 10% så vil bilen over tid avkrystallisere seg selv.
Det vil si at du prøver å la bilen være "tom" når den ikke blir brukt (helger/ferier osv).

Vår tom tilstand skal egentlig ligge på ca 80% kapasitet (men er nok i parksis nærmere 90%).
Da kan det jo også være greit å vite at ved å begrense uttrekket til 70% istedenfor 80% så dobler du levetiden på batteriene...

Og ettersom batteriene blir eldre vil kapasiteten bli forskjellig. Det blir vanskelig å vite når de enkelte cellene er tomme.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Nils

Sitat fra: Boogie på fredag 22. januar 2010, klokken 14:20
Vår tom tilstand skal egentlig ligge på ca 80% kapasitet (men er nok i parksis nærmere 90%).
Da kan det jo også være greit å vite at ved å begrense uttrekket til 70% istedenfor 80% så dobler du levetiden på batteriene...

Er det en tyrkleif her eller? Jeg forstår dette slik at ca 0% på energimeteret tilsvarer ca 80% restkapasitet på batteriene.
Da blir det vel 90% uttrekk (som jeg antar blir ca 10-20% på energimeteret) som gir doblet levetid? Men som kanskje er litt ugunstig for å sikre avkrystallisering?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Boogie

Tja, det er ikke så lett å gi enkle svar.

Når bilen stopper, så er det fordi spenningen blir for lav. Batteriene er ikke helt tomme for det.
Gode/nye batterier kan ha så lite som 6-7 Ah (eller % om man vil). igjen når bilen ikke vil gå lenger.
Mange vil se at bilen stopper på 0%, men de fleste (igjen med gode batterier) vil se at den kan gå kansje ca 5% under null.
Tilsammen blir dette ca 10 % rest ved 0% på skalaen. Eller 90% uttrekk. Dette er å bruke blokkene litt langt om man ønsker lang levetid. Om man stopper på 10-30% så er dette fullt akseptabelt som "tom" bil i forhold til krystalliseringsproblemet.

Så om jeg sier at det er ca 10% igjen av bilens kapasitet ved 0%, og jeg ønsker å ha 70% igjen, så må jeg stoppe ved ca 20% på måleren.
Er blokkene krystallisert vil jeg nok kunne ha mellom 15 og 30 Ah ved 0%
Og da blir jo situasjonen helt annerledes.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA