Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Harrytur

Startet av Amigakongen, onsdag 02. september 2015, klokken 21:24

« forrige - neste »

Amigakongen

Sitter og vurderer å ta meg en harrytur med familien. Men regner med at jeg trenger en lading på veien. Planen er å dra til Charlottenberg. De gangene jeg har vært der har det alltid vært fullt på ladestasjonene. Men da hadde jeg jo ikke elbil,så gjørde jo ikke noe for min del. Finnes det andre ladere i området der, hvis det skulle være fullt? Skulle gått greit uten å lade(er litt over 7mil hver vei) men været som er nå er ikke bra. Bor i Aurskog-Høland kommune. Regn og kaldt om dagen. Veldig usikker på hvordan disse laderne virker, må jeg ha med egne ledninger? Er en fersking på elbil, og har kun lada bilen hjemme enda. Bilen er en i3.
2015 BMW I3 - 11800km

TorS

Jeg er ikke kjent i området, men jeg pleier å bruke touch.1881.no -> Tre streker oppe til høyre -> Ladestasjoner elbil. Her ser det ut til at det er flere ladere i Charlottenberg samt noen 16A Schuko ("vanlig" kontakt) på Skotterud. For å kjøre 14+ mil må du nok lade litt med de temperaturene som er nå, men ikke så veldig mye. Jeg bruker navigasjonsanlegget i bilen samt estimert rekkevidde for å finne ut hvor mye jeg trenger å lade. I Charlottenberg ser det ut til å være flere Fortum Charge and Drive ladere (Type2). For Fortum bruker jeg map.chargedrive.no. Den gir fin informasjon om disse laderne og om de er ledig. For Type2 bruker du den blå kabelen som fulgte med bilen (forutsetter at du har hurtigladeopsjonen). For Schuko bruker du ladekladden som fulgte bilen.

Jeg går ut i fra at du fikk med en velkomstmappe fra Elbilforeningen i bilen. I denne ligger det vel en ladebrikke. For å lade enklest mulig på Fortum laderne vil jeg anbefale at du registrerer deg / denne brikken på http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Ladebrikke-fra-elbilforeningen/. Da koster det kr. 1,- / minutt for å lade på Type2.

Husk at for å få maks ladehastighet på Type2 i Charlottenberg må du bruke et uttak med 400V 32A 22kW. (Bilen bruker bare en av fasene og får teoretisk maks 7,4kW.) For å få en pekepinn på hvor fort den lader kan du bruke http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Snapcase

Jeg har sett det er en blå aktig ladestasjon på Kongsvinger, 3 mil unna Charlottenberg. Kan ingenting om de forskjellige laderne, da jeg ikke har noen elbil (i3) enda, men regner da med det skal passe, ellers kan du få låne en stikk kontakt hos meg mens jeg titter på bilen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA