Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Installasjon av DR650-2CH

Startet av erlanddf, onsdag 02. september 2015, klokken 14:19

« forrige - neste »

erlanddf

Tenkte jeg skulle forsøke å gjøre dette selv med "manualen" fra Teslafied, men hvor får jeg tak i coax-pluggen? Hvorfor fjerne den originale?

http://www.dmtonline.dk/shop/shop/product/show_product.asp?Product_ID=1499&GroupID=&SubGroupID=&Sub1GroupID=&menu=0&submenu=0&lang=da&groupCheck=
2014 P85+

mogu

Ja, dette var et godt spørsmål. Jeg kan ikke komme på noen god grunn til å bruke noe som helst annet enn originalkabelen. Jeg brukte den originale helt uten problemer da jeg installerte mitt. Istedet for å legge koaxen langt oppe i taket slik jeg mener den guiden viser, lurte jeg den på innsiden av taket mot kanten av frontvinduet. Ved å vippe opp kanten her var det bare å lure den under hele veien bort til A-stolpen. Det hele var egentlig fryktelig enkelt.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

erlanddf

2014 P85+

Brede

Gjelder dette coaxpluggen mot kameraet i bakluke?
Å så fall se kan jeg se poenget dersom en skal trekke kabelen gjennom gummigjennomføringen mellom karosseri og bakluke. Her er det "rimelig" trangt, men det går med tålmodighet og smøremidler.

erlanddf

Ja, etterhvert som jeg har studert bildene så ante det meg at det kunne være denne gummi gjennomføringen. :) Takk for tips alle sammen.
2014 P85+

acittlau

Sitat fra: erlanddf på onsdag 02. september 2015, klokken 14:58
Hvor kjøpte du stofftape?

Han har link til stofftape på ebay, men jeg fant samme tapen hos wurth.no

Model S 85 "Tante Rød" des 2014
e-Golf "Blizzard" jan 2016

mogu

Jeg dro kabelen løst fra bakre bjelken og over til bakluken, det er umulig å se annet enn når man er bak i bagasjen for å legge inn ting osv, og spesielt i forhold til hvor lett det var og hvor kort tid det tok i forhold til å krungle gjennom denne gummistrømpen har jeg ikke angret ett sekund.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

F_P

Burde laget en ny manual skjønner jeg. De som ligger ute er ikke 100% nøyaktige. ;)


  • Kabelen trekkes fra innsiden av taket og ut i hullet der gummigjennomføringen sitter, på passasjersiden.
  • Deretter gjennom gummistrømpen. På de siste 650-2CH kameraene er kontakten til kameraet bak rett, og ikke 90-graders vinklet som tidligere. Det gjør trekking gjennom gummistrømpen betydelig enklere. Bruk f.eks en ståltråd + tape + fett/silikon/såpe for å smøre
  • Det smarteste nå er å fjerne håndtaket nederst på baklua på passasjersiden. Biler med el.bakluke har lukkeknappen på dette håndtaket
  • Deretter trekkes det en form for trekkefjær fra hullet ved gummistrømpen, og helt ned til håndtaket du nettopp har fjernet. Jeg anbefaler å bruke 2x trekkefjærer av plast som man taper sammen som verktøy. Denne gjør jobben mye lettere enn en standard trekkefjær slik elektrikkere etc. benytter.
  • Fjern så øverste + høyre deksel rundt bakruten
  • Tre coaxen tilbake og ut ved bakruten. Dette kan være vanskelig, men alt går.

Det er da i tillegg til resten av monteringen :)
Da tar jeg på meg skoene og gjør meg klar til 2x Model S monteringer og antar at jeg er tett på runde 100 Blackvue installasjoner i Model S  8)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Lynet

Monter kameraet til høyre for speilet helt oppe ved kanten til taket, da får du inn GPS også 80% av tiden.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

F_P

Da får du også med den sorte plasten som dekker diverse sensorer på ruta. Men ja, det går, og GPS'en blir bedre. Alternativet er Blackvue 750 med ekstern GPS.

Nå er jeg forøvrig i ferd med å teste ut Lukas. Der er GPS'en i selve «foten» uten at jeg vet om det hjelper, men det bør i teorien være lettere å få montert denne i et skravert felt samtidig som kameraet er helt eller delvis skjult av speilet.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Lynet

Monterte det ca 3cm fra plastrammen, da ser jeg så vidt en liten skygge av det.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elbil fundamentalist

Hadde bilen inne hos Tesla pga av p-bremsen ville løse ut. De plukket ut kablene fra BV650'n fordi det er forbudt å filme i verkstedet. Har glemt hvilken som er strømkabel og hvilken som er coax til bak kameraet. Noen som kan hjelpe meg?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Hodetelefoner

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 01. oktober 2015, klokken 09:37
Hadde bilen inne hos Tesla pga av p-bremsen ville løse ut. De plukket ut kablene fra BV650'n fordi det er forbudt å filme i verkstedet. Har glemt hvilken som er strømkabel og hvilken som er coax til bak kameraet. Noen som kan hjelpe meg?
Du får ikke tatt feil

tonl

#13
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 01. oktober 2015, klokken 09:37
Hadde bilen inne hos Tesla pga av p-bremsen ville løse ut. De plukket ut kablene fra BV650'n fordi det er forbudt å filme i verkstedet. Har glemt hvilken som er strømkabel og hvilken som er coax til bak kameraet. Noen som kan hjelpe meg?

Den ledningen med enden i "gull" metall er til coax. OG den som har "krom" fargen er strøm.

F_P

Husk at coax (gull) må settes inn før strømmen. Gjør du motsatt får du ikke bilde fra kameraet bak.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA