Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lite spørsmål om regenereringen iOn..?

Startet av Pepeminus, onsdag 02. september 2015, klokken 07:39

« forrige - neste »

SUNPWRD

Jeg sjekka TB sin post om B og C og kan bekrefte at dette stemmer!!  ;D Ihvertfall i forhold til det som står på dashbordet. Jeg har ikke testet bilen på veien i disse modusene. Jeg har altså en 2014 C-Zero - verdens beste bil!  :D
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

goggo

Sitat fra: Pepeminus på onsdag 02. september 2015, klokken 07:39
Min iOn-12 gått akkurat 25.000 så skjedde det noe rart, regenereringen er ikke lenger så hard. Før så hang man i setet når man slapp gassen og viseren gikk i bunn av lading. Nå triller den nesten på frihjul og viseren klarer ikke komme lenger ned en midt i blåfeltet. Mye behagligere å sitte på da lysten til å lade mest mulig blir roligere og seleheng er totalt fraværende.
Men hva kan ha skjedd, og gjør det noe? (bortsett fra rekkevidde seff.)

Nå vet jeg ikke om bilen din er bruktimportert eller ikke, men hvis du fremdeles har garanti på bilen så ville jeg definitivt fått dette sjekket ut hos et merkeverksted.
Du sier jo at du får enda mindre regenerering når du bremser, og det er jo stikk motsatt av hvordan det skal være.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. september 2015, klokken 08:18
Worst case er det en battericelle som har blitt "elastisk"

Den vil da gå raskt opp i spenning ved regenerering og BMS vil redusere regenereringen.

Hvis du ikke har garanti på bilen så er det kanskje noen her på forumet som har en Canion enhet de kan låne deg så du selv kan sjekke om alle battericellene er OK.

(Jeg gav dessverre bort min Canion i fjor, da jeg på det tidspunktet trodde jeg skulle flytte ut av landet for godt.  Solgte Imieven gjorde jeg også, slik at jeg måtte kjøpe meg en ny trilling i år...)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

SUNPWRD

Nå har jeg vært ute å prøvekjørt i C og B. Bilen oppfører seg som når den er i N, altså at ingenting skjer når en trår på gassen. Men det er en forskjell og det er at om en seiler for så å bremse så regenerer den, noe den ikke gjør i N..
Så jeg hadde nok brukt C ned lange bakker om jeg hadde hatt muligheten. Nå er deksler montert sammen igjen..
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

MEM76

@Argi: Hvordan får du ut naglene uten å ødelegge dem?
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

TB

Sitat fra: Argi på lørdag 05. september 2015, klokken 11:03
Nå har jeg vært ute å prøvekjørt i C og B. Bilen oppfører seg som når den er i N, altså at ingenting skjer når en trår på gassen. Men det er en forskjell og det er at om en seiler for så å bremse så regenerer den, noe den ikke gjør i N..
Så jeg hadde nok brukt C ned lange bakker om jeg hadde hatt muligheten. Nå er deksler montert sammen igjen..

Slik eg tolka innlegg http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=2779 fungerte C og B som på Mitsubishi i-Miev. Når du testa skifta bilen til C og B i display, men den vil ikkje kjøyre desse to modus?

Forskjellen på din test og test omtalt på myimiev.com er at han borra hol i deksel, og montere dette igjen. Du testa uten deksel? Kan det vere årsaken?  Eller har nyere franske biler annan programvare der B og C er kobla ut? Dvs, at det kan fungere på eldre bilar, men ikkje nyere?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SUNPWRD

Tok ikke ut noen nagler. Tok ut en bolt som fester det svarte dekselet som vi ser rundt spaken til konsollen under. Den var festet med en låseskive som var presset på. Skrutrekker vipper av skiven. Med plastdeksel rundt spak løs kan spak flyttes til C og B posisjon. Men bilen min"tar ikke gassen" i C eller B. Har kjøpt spak fra miev og fått denne i posten. Vil nok teste den i løpet av høsten. Målet mitt nå er å få seiling med regen når brems..
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

kaiat

Sitat fra: TB på torsdag 10. september 2015, klokken 23:24
Sitat fra: Argi på lørdag 05. september 2015, klokken 11:03
Nå har jeg vært ute å prøvekjørt i C og B. Bilen oppfører seg som når den er i N, altså at ingenting skjer når en trår på gassen. Men det er en forskjell og det er at om en seiler for så å bremse så regenerer den, noe den ikke gjør i N..
Så jeg hadde nok brukt C ned lange bakker om jeg hadde hatt muligheten. Nå er deksler montert sammen igjen..

Slik eg tolka innlegg http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=2779 fungerte C og B som på Mitsubishi i-Miev. Når du testa skifta bilen til C og B i display, men den vil ikkje kjøyre desse to modus?

Forskjellen på din test og test omtalt på myimiev.com er at han borra hol i deksel, og montere dette igjen. Du testa uten deksel? Kan det vere årsaken?  Eller har nyere franske biler annan programvare der B og C er kobla ut? Dvs, at det kan fungere på eldre bilar, men ikkje nyere?

Lurer på om det kan være forskjell på de tidlige franskmennene med 88 celler i batteripakken og de nyere med 80?

Myrvang

Sitat fra: Argi på torsdag 10. september 2015, klokken 23:41
Tok ikke ut noen nagler. Tok ut en bolt som fester det svarte dekselet som vi ser rundt spaken til konsollen under. Den var festet med en låseskive som var presset på. Skrutrekker vipper av skiven. Med plastdeksel rundt spak løs kan spak flyttes til C og B posisjon. Men bilen min"tar ikke gassen" i C eller B. Har kjøpt spak fra miev og fått denne i posten. Vil nok teste den i løpet av høsten. Målet mitt nå er å få seiling med regen når brems..

Fått testet enda? Suksess?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

SUNPWRD

Har testa. I C og B "går den på tomgang" som betyr at den drar igang fra stillestående og oppnår ca 6 km/t på flatmark. Ved kjøring i nedoverbakker ruller den som i fri, men regen ved bruk av bremsepedal. Praktisk ser jeg for meg å bruke C ved saktegående kø eller i lange nedoverbakker.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

fstromsv

Har nå kjøpt delen fra et bilopphuggeri (fra en i-miev).  Fulgte anvisninger her

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.automobile-propre.com%2Fforums%2Fviewtopic.php%3Ff%3D8%26t%3D1142%26start%3D40%26view%3Dprint&edit-text=

for å demontere nåværende deler.  Deretter demontere tilsvarende fra komplett sammenstilling (den hvite kassa med mekanikk inni for gearshift, girstang og deksler) som ble handlet fra opphugger.  Alt nå på plass med P/R/N/D/B/C.  Fungerer helt fint.  Min Ion er en 2011 modell.

TB

Brått ein unik iOn 2011 modell  ;D

Peugeot iOn 2011 har programvare for B og C - som fungerer som på iMiev.
Men, nyare modellar har mulig ein sperre i programvaren - slik at det ikkje fungerar i følge rapportar frå dei som har testa?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sylwester

Hvis de franske variantene har alt som skal til for å ha to ekstra regeneringsmoduser, men avslått, hvorfor selges ikke alle bilene med det?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA