Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Administrator og avgjørelser + informasjon.

Startet av laumb, tirsdag 01. september 2015, klokken 15:38

« forrige - neste »

Diravi

Pass på at denne tråden ikke går over i personangrep! Det er fint om vi kan holde oss til å diskutere hvilken praksis vi ønsker på elbilforum, heller enn å drøfte de personlige kvalifikasjonene til en navngitt person. Dette er et forum som kan leses av alle, medlemmer og ikke-medlemmer.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

HåkonE

Sitat fra: Sandpusher på fredag 04. september 2015, klokken 14:35
Ikke misforstå, jeg er glad for at forumet blir moderert, og det på en utmerket måte, men tilfeldig sperring som følge av en eller annen dårlig IP filter koding (spamprevensjon?) uten noen som helst forklaring er ufattelig provoserende! Noen andre som har opplevd dette? Kanskje admin kan svare meg her, siden de tydeligvis sliter med å besvare mail?

Opplevde det samme. Forstod ikke kvekket av det den gangen, men kom på i ettertid at vi bruker jo noe VPN-greier på jobben via servere i utlandet.

Sikkert gjort i beste mening for å unngå useriøse brukere (spam etc.), men det er bedre løsninger for dette enn å stenge ute brukere som allerede er godkjent og "inne i varmen".

Forresten helt vanlig med VPN (og ikke minst bopel og ferier til utlandet) i 2015, så det er en uforståelig løsning på et velkjent problem.

For meg virker det mer som dette forumet trenger flere moderatorer. Ser tråder sklir over i OT og personangrep uten at noen griper inn før det har gått lang tid (eller aldri). Og da blir det slike "dette har jeg ikke tid til"-meldinger fra moderator, eller som i dette tilfellet at alle bare blir utestengt.

En oppfordring til elbilforum er å søke etter moderatorer. Det er som oftest en frivillig jobb ildsjeler tar på seg vederlagsfritt. Det er naivt å tro at man kan drive et ryddig aktivt forum med tusenvis av brukere uten en hjelpende hånd eller seks.

satheesh.net

Jeg har vært utestengt i en lengre periode nå fordi "Forum Admin" valgte å plutselig stenge tilgangen til folk med referral-link i profilens signaturfelt. Jeg er enig med Laumb (trådstarter) i både måten dette ble (blir?) utført på og håper at "noen" tar lærdom fra tilbakemeldingene om hvordan man kunne ha løst dette på en mer smidig måte.

Vi er nok alle enige om at regler er til å følges, men å utestenge medlemmer uten å gi en heads-up eller noen som helst forvarsel er ganske unødvendig. Når man på toppen av det hele regelrett blir beskyldt for å aktivt drive med reklame og annonseringer blir det hele veldig provoserende og rett og slett barnslig (i mangel på et bedre ord).

Anbefaler at det blir flere Moderatorer som kan bidra til at nettstedet beholder sin viktige posisjon, nemlig å ha et felles sted for samtlige elbileiere og deres felles interesser.

Undertegnede

#33
Da er jeg også tilbake fra en totalt unødvendig bann...  >:(

Enig med de fleste over her at dette var idiotisk opplegg. Hadde refferal link i signaturen min, men var ikke klar over at det ikke var lov. Trodde det gjaldt i innlegg og ikke i signaturer. (og har ikke spammet forumet med min link heller)

Det er jo veldig rart at ikke man kan ha en refferal link i signaturen når folk har linker til egene/andres blogger, hjemmesider, applikasjoner, nettbutikker osv...

Det gjør meg ingenting altså, men hvor går grensa liksom i såfall???

Forbanna irritrende hvertfall å bli banna sånn helt ut av det blå mens jeg sitter å skriver noen innlegg i en tråd om model x og ikke får noen forvarsel eller mulighet til å si hva jeg mener om det.

Sendte en mail til admin om dette og hva jeg synes om det, men ikke mottatt noe svar. For meg som andre her så mener jeg admin utøver unødvendig makt. Virker jo nesten som model s eiere blir litt uglesett her på forumet... Må man kjøre Miiev for å være innafor eller???

Anyways... Jeg er tilbake igjen, og skal ALDRI poste noe som ligner på en link til noe som helst i signaturen min... Vurderte sterkt å boikotte hele forumet som laumb etter dette, men er så mange hyggelige og interessante mennesker her at jeg blir :)

Muffinman

Jøss, hvor mange ble egentlig utestengt? Hvis antallet er høyt er jo det i seg selv en bekreftelse på at det ikke ble gitt tilstrekkelig informasjon på forhånd. Det finnes ikke SÅ mange frekke folk som "prøver seg". De fleste av de som har stått fram så langt etter en ukes ferie er forbilledlige brukere her på forumet som gir verdifulle bidrag, praktiserer nettikette og er langt fra freidige på noe som helst vis. I lys av dette er det på sin plass at man legger seg flat for kritikken, beklager og tar videre praksis under revisjon.

Jeg synes både å gå gjennom 10500 brukerprofiler og å få med seg en upresis advarsel i et innlegg av flere tusen synes noe utfordrende.

Sandpusher

Er det vårt forum eller Lars sitt forum dette her?
Regner med han kommer med en uttalelse/oppklaring rundt utestengelsespraksisen til uka, forventer selvsagt ikke at han skal jobbe i helgen. Jeg vil også gjerne vite om han får betalt for å være forumadministrator.

Jeg skal ut å reise igjen snart, og har ingen planer om å la være å lese/skrive fra utlandet, da det er veldig mange dyktige, hyggelige og hjelpsomme mennesker her inne. Blir jeg da utestengt igjen tro?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

satheesh.net

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. september 2015, klokken 17:29
I lys av dette er det på sin plass at man legger seg flat for kritikken, beklager og tar videre praksis under revisjon.

Enig.

Du skulle bare ha visst. Har tatt opp dette med Elbilforeningen også. Selv etter de grep inn tok det flere dager før noe som helst ble utført. Synes det er synd det har blitt slik, for jeg er helt enig med deg at det er mye verdifull informasjon her som mange av dere bidrar med.

Sitat fra: Sandpusher på lørdag 05. september 2015, klokken 18:03
Jeg skal ut å reise igjen snart, og har ingen planer om å la være å lese/skrive fra utlandet, da det er veldig mange dyktige, hyggelige og hjelpsomme mennesker her inne. Blir jeg da utestengt igjen tro?

VPN (av noe slag) er nok veien å gå dessverre. Er selv mye på reisefot og glemmer alltid at jeg blir utestengt hvis jeg prøver å komme inn fra enkelte land og/eller verdensdeler. Riktignok en enkel fiks; slett cookie, start en VPN sesjon og logg inn på nytt. Men så var det det og huske å gjøre dette hver gang da. ::)

Sandpusher

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 05. september 2015, klokken 18:44
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. september 2015, klokken 17:29
I lys av dette er det på sin plass at man legger seg flat for kritikken, beklager og tar videre praksis under revisjon.

Enig.

Du skulle bare ha visst. Har tatt opp dette med Elbilforeningen også. Selv etter de grep inn tok det flere dager før noe som helst ble utført. Synes det er synd det har blitt slik, for jeg er helt enig med deg at det er mye verdifull informasjon her som mange av dere bidrar med.

Sitat fra: Sandpusher på lørdag 05. september 2015, klokken 18:03
Jeg skal ut å reise igjen snart, og har ingen planer om å la være å lese/skrive fra utlandet, da det er veldig mange dyktige, hyggelige og hjelpsomme mennesker her inne. Blir jeg da utestengt igjen tro?

VPN (av noe slag) er nok veien å gå dessverre. Er selv mye på reisefot og glemmer alltid at jeg blir utestengt hvis jeg prøver å komme inn fra enkelte land og/eller verdensdeler. Riktignok en enkel fiks; slett cookie, start en VPN sesjon og logg inn på nytt. Men så var det det og huske å gjøre dette hver gang da. ::)
OK, vanlig dette altså. Forventer et svar fra admin til uka, for dette er ikke akseptabelt. Ha en fin helg alle! :)
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Øyvind.h

Da er også jeg tilbake etter å ha blitt sparket ut av forumet uten varsel og uten mulighet til å korrigere det jeg hadde gjort galt. Spesielt behandlingen etter utkastelse er noe jeg ikke har vært borti tidligere, men ettersom tilgangen ble gjenåpnet etter fire dager istedenfor syv antar jeg admin tilslutt innså sine feil.

Jeg tviler på at det kommer noen beklagelse, og jeg har vurdert hvorvidt jeg kommer til å fortsette å poste her. Fortsatt i tenkeboksen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

satheesh.net

Jeg inviterer dere alle til www.teslaforum.no

Selv Forum Admin skrev dette til meg på en epost. Så jeg regner med det er greit jeg nevner det for allmenheten.

thoru

#40
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 05. september 2015, klokken 18:44
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. september 2015, klokken 17:29
I lys av dette er det på sin plass at man legger seg flat for kritikken, beklager og tar videre praksis under revisjon.

Enig.

Du skulle bare ha visst. Har tatt opp dette med Elbilforeningen også. Selv etter de grep inn tok det flere dager før noe som helst ble utført. Synes det er synd det har blitt slik, for jeg er helt enig med deg at det er mye verdifull informasjon her som mange av dere bidrar med.

Sitat fra: Sandpusher på lørdag 05. september 2015, klokken 18:03
Jeg skal ut å reise igjen snart, og har ingen planer om å la være å lese/skrive fra utlandet, da det er veldig mange dyktige, hyggelige og hjelpsomme mennesker her inne. Blir jeg da utestengt igjen tro?

VPN (av noe slag) er nok veien å gå dessverre. Er selv mye på reisefot og glemmer alltid at jeg blir utestengt hvis jeg prøver å komme inn fra enkelte land og/eller verdensdeler. Riktignok en enkel fiks; slett cookie, start en VPN sesjon og logg inn på nytt. Men så var det det og huske å gjøre dette hver gang da. ::)
Samme her. Jeg sendte klage-epost til forum-admin og fikk svar. Svaret jeg fikk var i sint tone, samt med beskyldninger for å spamme ned forumet på 700innlegg via signatur. Jeg sendte også klage til elbilforeningen om måten dette ble utført. Har aldri blitt behandlet så dårlig på et forum noen gang.

Kan du fortelle litt om historien bak:
http://www.teslaforum.no
Jeg ser det virker som du har opprettet denne for en god stund siden?

satheesh.net

Sitat fra: thoru på søndag 06. september 2015, klokken 00:14
Kan du fortelle litt om historien bak:
http://www.teslaforum.no
Jeg ser det virker som du har opprettet denne for en god stund siden?

Anbefaler en titt igjennom denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8769.0.html

moderator 2

Hei

Vi gjorde det klart i tråder om refferallinker at refferals andre steder enn i annonse delen av forumet ville bety utestengelse. Til å begynne med flyttet både Laumb og jeg ivrig innlegg over dit, men når man stadig må bruke tid på det, og det stadig kommer nye innlegg med brukere som gjerne vil tjene penger på refferal linkene sine blir man en smule provosert over manglende folkeskikk.

Når noen luringer så legger refferals i profilen sin, blir det ikke lenger bare vist i en enkelt post, men slik som i satheesh sitt tilfelle ble refferal-linken vist i ca. 1300 innlegg! Da snakker vi spamming av forumet, og det medførte en ukes karantene/utestengelse, slik som det var varslet at innlegg med refferals andre steder enn i annonse-delen ville medførere.

Når det gjelder IP sperring av forumet, er det nok en gang for å unngå spamming av forumet, samt å unngå at uønsket trafikk skal gjøre serveren tregere. Det er veldig få personer i Kina og Nigeria som er oppriktig interessert i å diskutere elbil på et forumet i Norge. De har helt andre motiver for å registrere seg på forumet.

Vi har heldigvis klart å holde forumet omtrent fritt for spam fra disse områdene etter at geo-blokken ble innført. Vi får fremdeles en haug med brukere som prøver å registrere seg, men som kommer opp som "mistenksomme" registreringer. Disse blir lagt i en egen liste, som jeg går gjennom hver morgen, for å slippe gjennom de som trolig er ekte registreringer, mens de som trolig kommer for å spamme blir utestengt. Elbilforumet har nå ca 10500 registrerte brukere, mens det er ca. 14.000 brukerregistreringer som har blitt avvist.

Ulempen med geo-IP sperring er selvfølgelig at vi som "legale brukere" blir sperret ute fra forumet når vi er i Asia og Afrika, eller bruker en internettleverandør som bruker IP adresser fra disse områdene. Fixen er å bruke en VPN tjener med vest-europeisk eller nord-amerikanske IP adresser. Har man blitt utestengt grunnet feil IP adresse, "tror" nettleseren at man fremdeles er utestengt når man er tilbake i Norge. Fixen da er å slette cache og cookies for å få tilgang igjen.

Til Thoru skrev jeg at han hadde spammet forumet i 700 innlegg. Det beklager jeg, da jeg blandet med en annen bruker, med omtrent samme brukernavn. Det riktige er at du refferal linken din ble vist i ca. 250 innlegg.

Og til de av dere som har sendt meg diverse mail med drapstrusler, mail som kun inneholder ordet DRITTSEKK osv. må jeg si at det kanskje var på tide å ta en pause fra elbilforumet?

Mvh

Lars C. Krogenæs
Forum admin







Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

moderator 2

Sitat fra: Sandpusher på fredag 04. september 2015, klokken 14:35
Litt OT: Jeg ble også sperret ute en ukes tid for noen uker siden, uten å ha lagt inn noe som helst av hverken linker eller reklamer. Ingen advarsel på forhånd, kun en rød tekst om at jeg var sperret, ingen forklaring. Det eneste jeg kan tenke meg som har skjedd var at jeg var på reise (Nederland og Midtøsten), og at "feil" IP adresse ble brukt til å lese på forumet.

Sendte en høflig/nøytral mail til forumadministradjonen for å be om forklaring slik at jeg kunne unngå dette i fremtiden. Fikk aldri noe svar fra dem. Elbilforum.no drives av Norsk elbilforening der jeg er betalende medlem. Hadde Krogenæs vært en idealist som drev med dette på fritiden hadde jeg ikke skrevet dette, men han er da vel vitterlig lønnet av oss for å drive dette forumet?

Ikke misforstå, jeg er glad for at forumet blir moderert, og det på en utmerket måte, men tilfeldig sperring som følge av en eller annen dårlig IP filter koding (spamprevensjon?) uten noen som helst forklaring er ufattelig provoserende! Noen andre som har opplevd dette? Kanskje admin kan svare meg her, siden de tydeligvis sliter med å besvare mail?

Hei Sandpusher

Jeg har ikke fått med meg mailen din.

Forumet har en GEO-IP sperre, som sperrer brukere i Asia, Øst-Europa og Afrika ute. Dette er ikke tilfeldige IP adresser, men IP adresser fra land vi har hatt problemer med, og selv om f.eks Kina har noen milliarder innbyggere er det veldig få som faktisk vil diskutere elbil, på norsk, på elbilforum.no. Derimot er det veldig mange som er ansatt for å gjøre ugang på diskusjonsforum. IP adressene som sperres ute, oppdateres av "MaxMind CountryLite database" og oppdateres noen ganger i måneden.

Du skulle ha fått beskjed om at elbilforumet var blokkert grunnet utesperret IP adresse. Jeg vet ikke hvorfor du ikke fikk dette.

Og til de som lurer. Jeg jobber ikke 24t med å moderere forumet. Dette gjøres på fritiden, sammen med en haug med andre ting. Jeg får et honorar av elbilforeningen som så vidt dekker utgifter til serverleie.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Carl Anton Stenling

#44
Ser at mange ønsker at administrator skal gi hver enkelt advarsler og sørge for å spre tilpasset informasjon om hva som er lov eller ikke på forumet.

Vi må nok ta inn over oss at forumet nå har mange brukere og til dels litt andre brukergrupper enn tidligere.

Det blir en umulig oppgave å skulle gi spesialservice til alle som tar seg til rette (uforvarende eller med overlegg) på ulike vis. En del av de som ber om slike tjenester er kanskje ikke en gang med i Elbilforeningen og har dermed ikke bidratt med ett øre til å finansiere Elbilforum.

Kanskje klare forumregler bør publiseres under "Viktig melding" slik at vi forebygger overtramp så langt som mulig? Da blir det litt lettere å ha forståelse for evt. sanksjoner hvis reglene brytes.

Vi bør også få på plass noen flere moderatorer for å håndtere det store antallet poster som legges ut.

Når det gjelder mekanismer for å hindre spam fra land som gjerne angriper så har jeg respekt for at dette kan være et nødvendig tiltak. Min erfaring fra datasikkerhetsarbeid er at slike tiltak ofte vil ha noen sideeffekter og at man derfor må gjøre en totalvurdering.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA