Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spam og refferal linker

Startet av moderator 2, tirsdag 01. september 2015, klokken 13:05

« forrige - neste »

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

65lars

Hmmm...
Rister litt på hodet her, siden jeg har lest tråden fra begynnelsen, ang. Spam og Refferal lenker.

Jeg klikker inimellom på de lenkene medlemmer legger til i sin "signatur" - bortsett fra det, ser jeg jo veldig lite Spam, her. 

Samtidig er det jo en God Ting, at jeg ikke jobber som Administrator her!  8)
Trilling, bestilt KIA

moderator 2

#17
Hei

Spam hører ikke hjemme og vil ta livet av ethvert forum over tid. På elbilforum har vi en egen del der man kan legge ut annonser. Alle andre steder skal det være annonsefritt.

Så har vi noen brukere med økonomiske interesser rundt salg av elbiler, ladekabler, hurtigladere etc. Disse bidrar etter min mening til verdifull informasjon og teknisk kunnskap rundt elbiler. Da er det viktig at vi som brukere blir gjort oppmerksom på at de kan ha økonomiske interesser rundt det de svarer. Ved å flagge dette i signaturen, får vi alle info som vi kan bruke til å tolke hvorfor de skriver det de skriver. Det er bakgrunnen for at vi tillater at de skriver at de jobber der og der. Profilen er derimot ikke ment som en reklamekanal.

Vi får daglig brukere som registrerer seg for å legge ut reklame på forumet. Vi har systemer for å prøve å luke ut disse før de får postet, men noe slipper gjennom. Dette må så fjernes manuelt, noe som gjøres hver eneste dag.

Da Tesla gikk ut med tilbud om refferal-linker til sine kunder, ble forumet nedspammet av disse linkene. Brukere postet linker i enhver tenkelig debatt for å fremme egne økonomiske interesser. Det ble da bestemt at refferal linker kun skulle postes i annonse delen. Brukere fikk advarsel om å fjerne refferallinker. De som ikke gjorde det, men fortsatte fikk så "14. dagers utvisning". Etter oppryddingen har det kun vært sporadiske tilfeller av refferallinker utenfor annonsedelen, som har blitt fjernet etterhvert som de har dukket opp.

Elbilforum driftes i utgangspunktet uavhengig (armlengdes avstand) av Norsk elbilforening, noe som betyr at Elbilforeningen ikke står inne for det som legges ut av innlegg. Vi har mange eksempler på at elbilimportører og forhandlere ikke har vært særlig begeistret for det som er skrevet og truet med å stoppe støtten til Elbilforeningen hvis ikke enkelte poster har blitt fjernet. Elbilforeningen har da svart at forumet "lever sitt eget liv" uavhengig av hva elbilforeningen nødvendigvis mener, og at brukerene har full frihet til å skrive det de selv mener. Imidlertid har det hendt at Forum admin har slettet navn på enkeltpersoner hos forhandlere, samt direkte telefonnummer/epost til disse, for istedet å legge inn kontaktinfo til forhandler/kundeservice. Poenget er å diskutere sak, ikke person. Elbilforeningen betaler imidlertid for driften av forumet, med inntekter fra medlemskontingenten.

Elbilforeningen jobber hver eneste dag med å tilrettelegge for elbiler. Dette gjørese gjennom et intensivt arbeid ovenfor politikere og byråkrater i forhold til skattelegging, kollektivfelt, støtte til ladeplasser, bompenger etc. Dette er arbeid som ikke synes utenfra når det pågår, men et resultat er at skattelegging av elbiler ved kjøp er avgiftsfritt frem til 2020, vi har gratis passering i bomstasjoner nå, og får 1/2 pris når det hele legges om. Tilgang til kollektivfelt er noe vi fikk til som prøveordning i Oslo/Akershus på slutten av 1990-tallet. Dette ble en permanent ordning til å gjelde hele landet i 2003, til tross for sterke protester fra kollektivselskaper, taxier og andre missunnelige personer. Det ble også bestemt at tilgang til kollektivfeltet skulle opphøre, men etter intens jobbing/lobbing ble tilgangen opprettholdt, med kun enkelte begrensninger. Nå står gratis parkering for fall. De lokale elbilforeningen jobber hardt med hver kommune for å opprettholde gratis elbilparkering.

Elbilforeningen er etter min mening veldig synlig i media. Den siste måneden har det vært over 100 artikler i media som elbilforeningen har uttalt seg. Jeg tror ærligtalt det ikke er mange andre foreninger som er like synlige.

Det er derfor viktig at hver og en av oss som bruker elbil er med på spleiselaget for å fortsette denne jobben som elbilforeningen gjør. Det er ingen andre som jobber med å opprettholde fordelene for elbiler.

Så kan man heller være uenig med at elbilforumet har en hard linje ovenfor spammere og at man synes forum admin gjør en tvilsom jobb.

Lars C. Krogenæs
Forum admin

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Muffinman

Er det ok om noen brukere har en rekke linker i signaturen sin som fører til sider som i sin tur inneholder deres referral-link?

cra

Ser strengt tatt ikke noe problem i det; det er frivillig å klikke i linkene. Men på generelt grunnlag er det jo greit å ikke ha en haug med linker etc. i signatur. Eller for mange linjer i det store og hele. Er vel helt i grenseland selv på størrelse, kjenner jeg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA