Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatisk fjernlys - tydelig forbedring!

Startet av HelectriC, mandag 31. august 2015, klokken 21:16

« forrige - neste »

HelectriC

er det bare jeg eller kanskje flere som synes automatisk fjernlys er blitt vesentlig bedre siden i vinter? jeg tenker at det er blitt gjort noen endringer som kom med en eller annen softwareoppdatering i løpet av vår/sommer. Har ikke brukt fjernlyset på noen måneder så vanskelig å si når dette skjedde, men nå synes jeg det reagerer mer presist og ikke så "nervøs" på gatelys/skilt etc. Fungerer og i lavere hastigheter nå synes jeg.

Topp med en bil som bare blir bedre og bedre etterhvert:-)
ioniq 5

Trustno1

Jeg syntes den har fungert godt hele tiden, men nå fikk jeg ikke bilen før i slutten av mars, og i sommer har det ikke blitt brukt spesielt mye.

Jeg har forøvrig også montert en 20" ledbar på bilen min og fungerer strålende også med den montert, noe jeg var litt skeptisk på før jeg monterte den.

Tai

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Trustno1

Sitat fra: Tai på mandag 31. august 2015, klokken 23:25
20" ledbar?
bilder?
vanskelig å montere?

Tai

Har ikke noe bilder, kan se om jeg får tatt senere.
Er litt jobb å montere, men ikke verre enn at det er gjort på en ettermiddag.
Kort oppsummert så besto jobben min i:
- Kapp vekk "bikubeplasten" under nosecone
- Skru brakettene fast i fangeren
- Demonter "kurven" i frunken for å få tilgang til batteriet
- Legg opp ledninger fra batteri og ene hovedlykten for styrestrøm
- Stripse fast kabler
- Dremle vekk noe plast på undersiden av nosecone for å få bedre passform (kan unngås litt avhengig av hvordan man monterer ledbaren)

E_S

Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk bilen var å slå av den fjernlysassistenten. Hyperaktiv på å gå over til nærlys når det er et gatelys eller lignende, går ned på nærlys når man møter en annen bil 1 kilometer unna, går ikke tilbake til fjern før mange sekunder etter at man har møtt motgående trafikk. Styrer jeg manuelt bruker jeg rett og slett fjernlyset over dobbelt så mye..
:)

Dag A.

Sitat fra: E_S på tirsdag 01. september 2015, klokken 08:51
Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk bilen var å slå av den fjernlysassistenten. Hyperaktiv på å gå over til nærlys når det er et gatelys eller lignende, går ned på nærlys når man møter en annen bil 1 kilometer unna, går ikke tilbake til fjern før mange sekunder etter at man har møtt motgående trafikk. Styrer jeg manuelt bruker jeg rett og slett fjernlyset over dobbelt så mye..

Helt enig med deg i din konklusjon.
Jeg liker også å bruke langlys i skumring, noe bilen ikke tillater på automatikk.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Muffinman

Har hatt loaner i ca. 100 mil med dette systemet, og endte også med å slå det av. Mulig det er forbedret siden, får vel fasiten om et par måneder :)

Trustno1

Sitat fra: Dag A. på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:26
Sitat fra: E_S på tirsdag 01. september 2015, klokken 08:51
Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk bilen var å slå av den fjernlysassistenten. Hyperaktiv på å gå over til nærlys når det er et gatelys eller lignende, går ned på nærlys når man møter en annen bil 1 kilometer unna, går ikke tilbake til fjern før mange sekunder etter at man har møtt motgående trafikk. Styrer jeg manuelt bruker jeg rett og slett fjernlyset over dobbelt så mye..

Helt enig med deg i din konklusjon.
Jeg liker også å bruke langlys i skumring, noe bilen ikke tillater på automatikk.

Kommer nok an på hvor man bruker systemet.

Kan være enig i at den fort slukker ned ved gatelys, samt at den kan blende noe tidlig på lange avstander.
Men hadde egentlig ikke forventet annet. Er viktigere at den blender ned en gang for mye enn en gang for lite.

Jeg bruker fjernlyset for det meste på svingete landevei, og strekningen jeg pleier å kjøre har svært få lange rette strekker, så her syntes jeg det fungerer strålende

eleseus

Jeg er ikke så glad i de automatiske fjernlysene. De slår seg av og på hele tiden, når det er reflekser fra skilt, lys fra hus osv..

Bilen er en ny 90D, med 7.0. Nå ønsker jeg å styre fjernlysene manuelt. Men hvordan gjør jeg det???
------------------------
Oslo

SR

På min 2014 P85+ fungerte dette veldig bra. Like bra som på BMW X5.

Men på min P85D er dette håpløst. Den slår seg av og på hele tiden og er rett og slett ubrukelig. Skal ta dette opp med Tesla når bilen er på service i neste uke.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

SunSeeker

#10
Sitat fra: eleseus på søndag 15. november 2015, klokken 23:21
Jeg er ikke så glad i de automatiske fjernlysene. De slår seg av og på hele tiden, når det er reflekser fra skilt, lys fra hus osv..

Bilen er en ny 90D, med 7.0. Nå ønsker jeg å styre fjernlysene manuelt. Men hvordan gjør jeg det???

Du skrur av funksjonen under driver assist systems menyen.

SORRY, Tok det fra "husken", og det ble feil.

Ove Alset

Det eneste positive som kan sies om Tesla's fjernlys er at de er så dårlige at når man blender ned skvetter man ikke til pga at man plutselig ser så lite/kort........

eleseus

Sitat fra: SunSeeker på mandag 16. november 2015, klokken 01:24
Sitat fra: eleseus på søndag 15. november 2015, klokken 23:21
Jeg er ikke så glad i de automatiske fjernlysene. De slår seg av og på hele tiden, når det er reflekser fra skilt, lys fra hus osv..

Bilen er en ny 90D, med 7.0. Nå ønsker jeg å styre fjernlysene manuelt. Men hvordan gjør jeg det???

Du skrur av funksjonen under driver assist systems menyen.

Jeg har ikke dette valget under driver assist...
------------------------
Oslo

Dag A.

Sitat fra: eleseus på mandag 16. november 2015, klokken 19:05
Sitat fra: SunSeeker på mandag 16. november 2015, klokken 01:24
Sitat fra: eleseus på søndag 15. november 2015, klokken 23:21
Jeg er ikke så glad i de automatiske fjernlysene. De slår seg av og på hele tiden, når det er reflekser fra skilt, lys fra hus osv..

Bilen er en ny 90D, med 7.0. Nå ønsker jeg å styre fjernlysene manuelt. Men hvordan gjør jeg det???

Du skrur av funksjonen under driver assist systems menyen.

Jeg har ikke dette valget under driver assist...

Jeg har det heller ikke under "drivers assist"

Men derimot når du trykker nede til venstre på "controls" så vil du få opp en todelt skjerm.
Den nedre delen har heading : "Doors & Locks"  og så står det "Lights" litt lengre til høyre.
Under denne så finner du knappen "Auto High Beam".  Slå av denne så styrer du langlysene manuelt som vanlig.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

eleseus

------------------------
Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA