Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot og dyr langs veien

Startet av Lynet, mandag 31. august 2015, klokken 16:49

« forrige - neste »

Lynet

Jeg undres på om noen har opplevd at TMS med autopilot har greid å stoppe for dyr som springer ut i veien? Det kan være alt fra katt, sau og til elg.

Det beste er om noen har opplevd at bilen har oppdager hindret i veien før sjåføren.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

krl

Når det gjelder autopilot, så vet jeg ikke. Men den adaptive cruisecontrol-funksjonen ser ikke ut til å legge merke til mindre dyr som bever og grevling. Jeg fikk testet dette i går kveld, men heldigvis uten å treffe dyret.

Hodetelefoner

Den kan låse seg på hester :D så jeg vil tro den kan bråbremse for elg som løper i samme retning som bilen

Nick

Fikk en nedbremsing her om dagen uten noen spesiell grunn. Kjørte på E18 i ca 115 km/t å la meg ut for å kjøre forbi, plutselig lyste det rødt i skjermen og bilen bremset ned(ikke veldig mye). Alt var over etter 0.5 sek.

Tipper den bremset fra 115 til 100, før den skjønte at det ikke var noe å bremse for..

Lynet

Tror de fleste med autopilot har vært ute for merkelige oppbremsinger, men det er ikke det jeg spør etter.
Det er den automatiske nødbremsens funksjon jeg ønsker en diskusjon om.

I bruksanvisningen står det at den kun skal redusere farten med 40km/t, altså ikke stoppe bilen helt. Og den skal virke fra 8 til 140km/t.
Så da skal vel bilen stoppe helt hvis man kjører i mindre enn 40km/t?
Kanskje Bjørn kan teste litt her og legge ut en video?

Prøvde en e-Golf tidligere i år, og den stoppet bilen aktivt når den registrerte en stillestående bil foran (uten cruiscontroll på).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mogu

Sitat fra: Nick på mandag 31. august 2015, klokken 20:47
Fikk en nedbremsing her om dagen uten noen spesiell grunn. Kjørte på E18 i ca 115 km/t å la meg ut for å kjøre forbi, plutselig lyste det rødt i skjermen og bilen bremset ned(ikke veldig mye). Alt var over etter 0.5 sek.

Tipper den bremset fra 115 til 100, før den skjønte at det ikke var noe å bremse for..

Dette skjer fra tid til annen. Jeg opplever det spesielt om jeg skal kjøre forbi køen inn til Oslo i de smale delene av kollektivfeltet, gjerne involverer det en lastebil i filen ved siden av. Dette har derimot ikke noe med ACC å gjøre, men er et kollisjonsunngåelsessystem. Det kan lett overstyres ved å trykke inn wattpedalen igjen. Personlig vil jeg heller ha haugevis med feilvarsler enn at den ikke fungerer når det virkelig trengs. Når jeg i tillegg mener å forstå hvorfor den slår ut har jeg ingen problemer med det.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

mogu

Sitat fra: Lynet på mandag 31. august 2015, klokken 21:53
Tror de fleste med autopilot har vært ute for merkelige oppbremsinger, men det er ikke det jeg spør etter.
Det er den automatiske nødbremsens funksjon jeg ønsker en diskusjon om.

I bruksanvisningen står det at den kun skal redusere farten med 40km/t, altså ikke stoppe bilen helt. Og den skal virke fra 8 til 140km/t.
Så da skal vel bilen stoppe helt hvis man kjører i mindre enn 40km/t?
Kanskje Bjørn kan teste litt her og legge ut en video?

Prøvde en e-Golf tidligere i år, og den stoppet bilen aktivt når den registrerte en stillestående bil foran (uten cruiscontroll på).

Den vil muligens registrere dyr, men jeg antar at den bruker radaren, og da dyrene gjerne kommer fra siden av veien vil det være vanskelig for bilen å "se" de. Det kan nok være at man må følge med på veien en stund til.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Lynet

Poenget er at dyret etterhvert vil være rett foran bilen, møter man en bil i samme stund blender man ned og blir litt blendet av møtende bil. Vil radaren i en slik situasjon "se" dyret og bremse bilen?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mogu

Sitat fra: Lynet på mandag 31. august 2015, klokken 23:03
Poenget er at dyret etterhvert vil være rett foran bilen, møter man en bil i samme stund blender man ned og blir litt blendet av møtende bil. Vil radaren i en slik situasjon "se" dyret og bremse bilen?

Med mindre du ser dyret vil du vel ikke tro på en nødbrems fra bilen uansett, og gi gass for å stanse nedbremsingen? Jeg vil ikke kalle problemstillingen veldig relevant, for hvis du ikke oppdager dyret på siden, men først når det er så nære at bilen skulle gjøre en nødbrems er det for sent uansett. Collision avoidance er kun for å begrense følgene av en uungåelig kollisjon(hvertfall i utgangspunktet). Jeg tror du vil ha store sjanser for å oppdage dyret før bilen skulle finne på å gjøre det.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Torpedo Ted

Opplevde at bilen reagerte og bremset når en solskjermingsgreie blåste over veien foran meg. Den hadde samme størrelse som en hund ca, så basert på den hendelsen fikk jeg følelsen av at den vil greie å stoppe for dyr også.

elbilertilalle

Jeg har ventet med å bremse et par ganger for å se hvordan bilen vil reagerer (dette var med ACC på da), men på slutten måtte jeg alltid bremse selv for å hindre sammenstøt. Så jeg har ikke tror på at bilen klarer å stoppe helt selv. Men å redusere farten automatisk, det gjør den.

lunitiks

Sitat fra: elbilertilalle på tirsdag 01. september 2015, klokken 07:09
Så jeg har ikke tror på at bilen klarer å stoppe helt selv. Men å redusere farten automatisk, det gjør den.

Bilen stopper helt selv.

En annen sak er hvor små/hurtige gjenstander radaren reagerer på (små dyr / barn etc.); det blir verre å "teste" i trafikken
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

aness

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 01. september 2015, klokken 07:40
Sitat fra: elbilertilalle på tirsdag 01. september 2015, klokken 07:09
Så jeg har ikke tror på at bilen klarer å stoppe helt selv. Men å redusere farten automatisk, det gjør den.

Bilen stopper helt selv.

Bilen stopper helt hvis bilen foran stopper, ja.

Jeg har ikke tenkt å satse på at det også gjelder hvis noe hopper inn på veien foran meg, men jeg setter pris på at den begynner å bremse for meg.

flux

#13
Jeg oppplevde at aut. nødbrems (rødt X lys og piping) aktiverte i det jeg kjørte inn i en stor vanndam på motorvei som som oppstod pga. en ekstrem regnbye. Det var litt skummelt, ikke helt optimalt å bremse gjennom en stor dam.

Lynet

Må skilles mellom at bilen stopper helt bak en annen når man kjører på cruisecontroll og automatiske nødbrems.
Det er sistnevnte som skal diskuteres i denne tråden.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA