Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust i motorrommet

Startet av Bekkenes, mandag 31. august 2015, klokken 09:32

« forrige - neste »

Bekkenes

Andre som har dette?  :o
Har aldri hatt rust i motorrommet på noen av mine biler før, og inntrykket mitt av Nissan var ikke noe nevneverdig høyt fra før av.

En bil fra Desember 2013 med rust på traversen....
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

leafnor

Har samme, dog 2012 modell. Bare å finne frem zinkspray og start korrigerende og forebyggende behandling snarest om du tenker å ha bilen en tid.

Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22736.msg383928.html#msg383928

Jeg sprayer alt, og da mener jeg alt av stål med zinkspray.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bekkenes

Glemt å oppdatere saken.
Bilen står demontert hos Sande auto i Bergen .
Jeg er på ferie i tre uker (1 ferdig i dag og to igjen), så ikke noe hastverk.
Godt fornøyd med Sande så langt. Nå er det bare spennende å se hva Nissan sier.
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

nr1rayner

Er dette sett ovenfra og ned, helt i front av der panseret slutter?
Ser begynnende rust på min også, 2013.
Nå har ikke jeg vært bortskjemt med så nye biler tidligere, så litt rust her og der har ikke akkurat vært uvanlig, spesielt når vi må kjøre i saltsuppe halve året  >:(

Skal vel ned med bunnplata foran på min for montering av lysbjelke, så tar en nærmere titt på min da  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bekkenes

Stemmer , helt fremme.
Det var Nissan selv som ba meg kontakte nærmeste forhandler.
I følge de hadde skulle ikke dette skje.

Problemet er vel at det der er stryk på EU godkjenning , så like greit å få ordnet.

Jeg har alltid kjøpt nye biler , den jeg hadde lengst hadde jeg i 3,5 år. Samme kjøring , samme vinterforhold , samme parkering , ingen rust i motorrommet
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

nr1rayner

Sitat fra: Bekkenes på mandag 14. september 2015, klokken 08:19
Jeg har alltid kjøpt nye biler , den jeg hadde lengst hadde jeg i 3,5 år.
Da har vi hatt svært forskjellig bilhold ;) Mine forrige biler har vel stort sett trukket gjennomsnittsalder på bilparken ned :P 10-15 år gamle biler har vært mer normalt hos meg..
I tillegg til Leafen har jeg nå en 2005 Nissan X-trail. Der er bakre travers ganske nylig byttet pga rust!
Misforstå meg rett, sier ikke at det er noe feil med Nissan, men at rust dessverre er et generelt problem.

Har du fått noe svar, hva gjør de med saken? Blir det utbedret på noe vis eller lar de det bare gå?
Bør vel gjøres noe med min også før det får spise seg videre :(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bekkenes

Har ikke hørt noe siden midten av forrige uke.
Gir en oppdatering når jeg hører noe her :)

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

nr1rayner

Måtte ut å ta en titt på min igjen. Kjente meg godt igjen fra ditt bilde når jeg knipset  8)

2013 mod, 15'km nå. 6.600 da jeg kjøpte den i Mars. Ruslet de små milene som demobil hos forhandler i Namsos-området. Saltes vel endel der, men sikkert langt fra like mye som Trondheim (der den går nå), Oslo mm..

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Samme rust på min 2012, og startet zinkspraybehandling omgående i mai da jeg kjøpte bilen.
Å bruke tid på at noen garantisak skal fikse det har jeg ikke tid tid, derimot å bruke zinkspray noen sekunder gjennom vinteren for å få det galvanisert koster meg 69,90.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Dere elsker den zinksprayen...
Aldri hørt/tenkt på det før, men MÅTTE jo kjøpe en boks her om dagen selv ;) Ikke åpnet enda, men det blir..
Linolje har jeg blitt anbefalt og ville kanskje heller valgt det her (selvsagt uten å prøvd zinkspray). Visstnok mye bedre enn understellsbehandling som jo også er et mulig valg. Linolja trenger visst inn i rusta og porene.

Mens vi uansett snakker om rust og zinkspray.. Hvordan er vedheften? Pusse bort løs rust og spray på, eller trenger den mer/mindre forarbeid? Har lakkert endel med sprayboks, men rust er jo håpløst og zinkspray ukjent...

Nå er vel dette ca min første bil med (nybil)garanti, så litt rusten  :P på slike garantier. Men det er vel normalt sett garanti mot gjennomrusting.
Spennende å høre svaret Bekkenes får da..
Greit nok mtp gjennomrusting på f.eks. dører og skjermer, men dette er jo en vital bærende del.. Ser jo overhodet ikke alvorlig ut i noen av våre biler, men om noen år kan det jo hende det virkelig må gjøres noe hvis det får stå ubehandlet!!
Skal jeg gjette, så (hvis de gjør noe) blir det pusset ned og sprayet på lakk/understellsbehandling.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på mandag 14. september 2015, klokken 21:18
Dere elsker den zinksprayen...

Skal jeg gjette, så (hvis de gjør noe) blir det pusset ned og sprayet på lakk/understellsbehandling.
Det er nok det som skjer, og det blir som å "pynte brura" til garantien er over.
Har som før nevnt brukt galvanisk spray i 30 år på "alt". Det krever tålmodighet, la den galvaniske prosessen gå av seg selv.
Å bruke kaldgalvaniseringsspray er latmannsjobb, og faktisk langt bedre enn lakk/understellsbehandling. Få bort det meste av løs rust, ikke nødvendig å pusse ned til blankt stål.
Den naturlige galvaniske prosessen gjør resten av jobben. Selv om du ikke får sprayet inne i konstruksjonen, vil saltlaken bilen går i sørge for at det også innvendig i konstruksjonen vil bli mindre rust (Ikke lakkert, men prosessen går saktere, mye saktere i og med sprayen på utsiden blir offer).
Linolje hjelper, med å holde saltlaken borte og redusere korrosjonen, men det fordrer at du påfører den også jevnlig. 
Nå vil sikkert Nissan fraskrive seg garantien om det er lakkert med noe, men jeg vil heller ha en galvanisert bil enn en innvendig rotten bil som Nissan har flikket på under en hastig garantijobb som helst ikke skal koste stort (Les=Hastverksjobb).

Merk: Bruk av sinkspray er det opp til den enkelte å gjøre valg på, og jeg anbefaler ikke å bruke det om en har tenkt å reklamere/påpeke problemet i den hensikt å få det utbedret av bilselger.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på mandag 14. september 2015, klokken 21:40
Linolje hjelper, med å holde saltlaken borte og redusere korrosjonen, men det fordrer at du påfører den også jevnlig. 
Nå vil sikkert Nissan fraskrive seg garantien om det er lakkert med noe, men jeg vil heller ha en galvanisert bil enn en innvendig rotten bil som Nissan har flikket på under en hastig garantijobb som helst ikke skal koste stort (Les=Hastverksjobb).

Merk: Bruk av sinkspray er det opp til den enkelte å gjøre valg på, og jeg anbefaler ikke å bruke det om en har tenkt å reklamere/påpeke problemet i den hensikt å få det utbedret av bilselger.

Har selv kun prøvd linolje på ei ramme på en litt rusten gammel Kia sportage. Så kurant ut, men hadde bilen såvidt over 1 år, så langtidsvirkning av linolje vet jeg jo ikke..

Men sinkspray må påføres ganske jevnlig den også?
Husker ikke om det var du som sprayet calipre hvert år...
Hmm, skulle kanskje hatt en egen sinkspray-tråd :P

Det blir nok "pyntet på brura" som du sier ja.
Ang din merknad, så spørs det kanskje litt hvem man snakker med osv, men her tviler også jeg på at "bedre å spørre om tilgivelse enn tillatelse" gjelder... Er nok sjelden de liker "hjemme-mekanikere" på slike verksted..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på mandag 14. september 2015, klokken 21:49
Sitat fra: leafnor på mandag 14. september 2015, klokken 21:40
Linolje hjelper, med å holde saltlaken borte og redusere korrosjonen, men det fordrer at du påfører den også jevnlig. 
Nå vil sikkert Nissan fraskrive seg garantien om det er lakkert med noe, men jeg vil heller ha en galvanisert bil enn en innvendig rotten bil som Nissan har flikket på under en hastig garantijobb som helst ikke skal koste stort (Les=Hastverksjobb).

Merk: Bruk av sinkspray er det opp til den enkelte å gjøre valg på, og jeg anbefaler ikke å bruke det om en har tenkt å reklamere/påpeke problemet i den hensikt å få det utbedret av bilselger.

Har selv kun prøvd linolje på ei ramme på en litt rusten gammel Kia sportage. Så kurant ut, men hadde bilen såvidt over 1 år, så langtidsvirkning av linolje vet jeg jo ikke..

Men sinkspray må påføres ganske jevnlig den også?
Husker ikke om det var du som sprayet calipre hvert år...
Hmm, skulle kanskje hatt en egen sinkspray-tråd :P

Det blir nok "pyntet på brura" som du sier ja.
Ang din merknad, så spørs det kanskje litt hvem man snakker med osv, men her tviler også jeg på at "bedre å spørre om tilgivelse enn tillatelse" gjelder... Er nok sjelden de liker "hjemme-mekanikere" på slike verksted..
Kia Sportage I Know!
Nå overlever sikkert den ståldelen 10 år i saltlaken, og litt linolje vil utsette det hele.
Kaldgalvanisering krever litt "disiplin", men ikke mer en 60 sekunder hvert dekkskifte. Vell anvendt tid.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

1.gen sportage 2000 mod.. Finner du en uten rust har den stått lagret innendørs i temperert klima og 0,0 km på telleren  ;D

Med linolja var det vel sånn at man burde spraye på, la det virke noen dager/uker, og spraye understellsbehandling over.
Men sinkspray høres jo virkelig ikke dumt ut, samme prinsipp funker jo fint på båter (offeranoder).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bekkenes

Hei.

det ble søkt Nissan om rust på travers.

Avslag på søknad da det kun er overflate rust.


Vi har fjernet rust & lakkert på nytt.

Bilen er ferdig.


Med vennlig hilsen
                               
Kundemottaker

Sande Auto Vest
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA