Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan vi kan bidra til å få opp flere hurtigladere

Startet av als77, søndag 30. august 2015, klokken 12:10

« forrige - neste »

ThomasEL

Forøvrig sporer vi vel litt av fra trådstarters intensjon hvis dette blir en debatt om ladere til Zoe eller ikke.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

v-i-c

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 01. september 2015, klokken 16:10
Forøvrig sporer vi vel litt av fra trådstarters intensjon hvis dette blir en debatt om ladere til Zoe eller ikke.

Trådstartes intensjon er vel å få opp antall raske ladepunkter.
Feilen slik jeg ser det, er når man automatisk setter likehetstegn mellom hurtigladning og DC ladning, det blir bare feil.

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 01. september 2015, klokken 16:08
Tenker som Pokerfjes at ingen ønsker å nekte Zoeeiere lading. Og hvis man enkelt og nesten uten ekstra kostnad kan sette opp punkter som støtter det, så er nok det også uproblematisk. Og oppsettet som skisseres virker spennende nok det.. Som ladepunkter på parkeringsplasser...

Men... I det øyeblikket man snakker om at slike AC-punkter skal være bærebjelken, og at man kan klare seg med en og annen DC-lader langs hovedveiene, så mener jeg det blir helt feil. Det er nå engang slik at nesten alle elbilmerker har satset på DC som hurtiglading. Og da blir det aller viktigste å prioritere et GODT UTBYGD nettverk av hurtige DC-ladere, ikke bare en slenger her og der.

Jeg forslo faktisk Standard Hurtigladere som er multistandard (AC43kw, CCS, CHAdeMO) utplasert langs hovedveiene i Norge med 40 km mellomrom. (formuleringen var litt ironisk, det skal jeg ta kritikk på, for alle oppfattet ikke ironien)

Vi er meget langt fra å ha multistandard (AC43kw, CCS, CHAdeMO) hurtiglader utplaser med 40 km mellomrom i transportkoridorene.

OSLO -TRONDHEIM
Se på Østerdalen. Hvor langt er det fra Elverum som har noen hurtigladere til neste multistandard (AC43kw, CCS, HAdeMO) hurtiglader nord for Elverum.

OSLO-BERGEN
Se på Filjefjell. Hvor langt er det fra Fagernes som har noen hurtigladere til neste multistandard (AC43kw, CCS, CHAdeMO) hurtiglader vest for Fagernes.

Et prioritert mål for alle som ønsker mindre "brenning av olje" langs våre veier er å få på plass multistandard (AC43kw, CCS, CHAdeMO) hurtiglader utplaser med ca 40 km mellomrom i transportkoridorene.

Så må det jo være en parkeringsplass ved hver hurtigladerstasjon, slik at de som venter i kø på en dyr DC-lader kan parkere bilen på en god måte. Ja alle parkeringsplasser med respekt for seg selv rettet mot elbiler er utstyrt med ..."ladepunkter på parkeringsplasser"... for å sitere ThomasEL
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Jeg har tidligere handlet litt på Kiwi på Kløfta. Det har blitt betydelig mer etter at laderene kom. Kiwi Bjerne har fått en den kroner fra meg også. På vei hjem fra G.borg ble det stopp på Kiwi på Kolbotn og det gikk med noen kroner der også. Hadde aldri funnet på å kjøre dit om det ikke var for to stykk ladere.

Så langt har det ikke blitt mye til McD, jeg ønsker på ingen måte å påvirke de til å få hurtigladere ved å handle ekstra der. Det er ikke nødvendigvis noe pluss å ha ladere på steder som er spesialister på usunn mat. Bensinstasjoner er langt bedre, de har jo litt utvalg. Statoil Økern & Minnesund har fått litt kaffepenger av oss.

Like viktig som å legge igjen litt penger kan være å informere dem at man er der ene og alene fordi det er en lader der.

Når elbilandelen øker, så må jo dette merkes på mersalg. Jeg håper f.eks REMA1000 etterhvert forstår at de ikke kan la Kiwi være alene om dette.

I debatten hurtiglading synes jeg AC nå blir litt tullete. Jeg forstår at Zoe folket vil ha dette, men for andre blir det uinteresant. 43kW slaget er nok tapt, hvorfor bygge ut for en standard det finnes et veldig begrenset antall biler for? Tesla har et nett av 120kW ladere, og andre biler tar AC inn på en hastighet som er totalt uinteresant å benytte på langtur. Faktisk må man nok langt over 50kW for at de langdistanse-bilene som (forhåpentligvis) etterhvert kommer skal kunne brukes på "sikkelige langturere". 100kW ladere (eller mer) bygget opp av flere likerettere som kan lade flere biler (så en LEAF som drar 30kW på en kald dag. ikke okkuperer hele laderen...).

Min lengste tur er til Fristsla, 50km øst for G.borg. Det var overkommelig, men joda, det tar tid. Jeg ville aldri lagt ut på en slik tur med noe minre enn 50kW lademulighet.

olegregert

DC lading på langtur (over 10-15 mil) må jo bli industristandard fordi de store bil aktørene har satset på dette.  Da blir det strategisk at hovedveinettet i Norge har teppebombet med DC lading

AC være et komplement for som understøtter DC lading . Hva med 1000 kr i årsavgift som finansierer utbyggingen for staten.

Staten kunne legge like mye i potten og skape et unikt tilbud til EL bil Norge og sette resten av Europa i skyggen hva gjelder å satse grønt og på fornybare løsninger

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 01. september 2015, klokken 21:22
No synest eg diskusjonen her inne mest handler om at "eg har DC hurtiglading og derfor er da fremtida" eller "eg ha AC hurtiglading og derfor er da fremtida"

Som noen allerede har nevnt: problemet er vel at AC hurtiglading ikke lengre eksisterer i nye elbiler. Zoe var eneste bil med dette, og det har den ikke lengre. Jeg antar det er en god grunn til det. Jeg tror ikke DC-lading er fremtiden fordi jeg har det. Leaf tar 50kW og har praktisk rekkevidde på 120-140km. Det tror jeg på ingen måte er fremtiden. Jeg tror DC-lading er fremtiden fordi vi ikke kan kjøre runt med 100+kW likerettere i bilen, og det er det som må til for å vinne fremtiden.

Einride

43kW AC-lading er daudt, ingen nye elbilar støtter dette, og antalet Renault Zoe som støttar 43 kW-lading kan jo ikkje vere spesielt høgt? Sjølv om det i beste fall er snakk om eit par tusen bilar, er det ein forsvinnande liten andel, som òg berre vil bli mindre og mindre...

22 kW-stolpar er ypperleg i parkeringsanlegg, men for lengre turar er det berre DC-ladarar som er godt nok. Etter kvart som elbilar får større batteripakkar vil 22 kw og 43 kW AC-lading ikkje lenger vere raskt nok. Tenk deg å lade ein 80 kWh Tesla med 43 kw? Det vil ta 2-3 timar å fulllade, og uansett over ein time å lade frå ~20% til 80%. Det er ikkje raskt nok for dei fleste.

At ein derimot kan plassere ut ein ladestolpe med to eller fire portar og delt total effekt på 43 kW ved kvar DC-ladar er nok ein god idé. Meirkostnaden ved dette bør ikkje vere så stor. Men å basere seg på kun AC-lading for lengre turar er for spesielt tolmodige personar spør du meg...

(Og dette kjem frå ein som har ein Renault Zoe '15, altså med kun 22 kW-lading. Bilen vart kjøpt inn for køyring på kortare turar, og det vil neppe bli aktuelt å dra på langturar med den bilen sidan eg ikkje har tolmod til å vente 1 time på lading kvar ~120-170 km.)

v-i-c

For meg er 30 min for å få "full tank" ok.

ZOE R210 kan kun lade med AC type2 kontakt

Skal jeg kjøre "langt" å må lade underveis,
ønsker jeg å benytte 43kw (30 min) ladning
ikke seinladning på 22kw (60 min)

Dersom jeg hadde hatt anledning til bruke
4 ganger mer penger på ny bil ville det
blitt Tesla og ikke ZOE.

Alle kan ikke kjøpe en Telsa selv om det kunne vært gøy.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på onsdag 02. september 2015, klokken 13:10
For meg er 30 min for å få "full tank" ok.

30 min for et batteri på ~24kWh. Ikke 30min på et batteri på ~48kWh. Skal man på lengre turer blir ladestopp på 30 min hver ca 100km en del. Skal elbil ta over for bensin, må man nok iallefall klare det dobbelte, med lik ladetid. Ikke 200km og 1t ladetid. Derfor vil nok rask DC være fremtiden.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

v-i-c

Sitat fra: Panduck på onsdag 02. september 2015, klokken 16:35
Sitat fra: v-i-c på onsdag 02. september 2015, klokken 13:10
For meg er 30 min for å få "full tank" ok.

30 min for et batteri på ~24kWh. Ikke 30min på et batteri på ~48kWh. Skal man på lengre turer blir ladestopp på 30 min hver ca 100km en del. Skal elbil ta over for bensin, må man nok iallefall klare det dobbelte, med lik ladetid. Ikke 200km og 1t ladetid. Derfor vil nok rask DC være fremtiden.

Beklager dersom jeg var upresis (eller regnet med at alle vet alt om min ZOE ....)

Min ZOE kan:
-- lagre en energimengde på ca 22kwh
-- lade med en fart på 43kw/t
-- Skal etter EU-standard kunne kjøre 210 km på en ladning.

Når jeg da lader med hastighet 43kw/t skal et tomt batteri lades opp fra tomt til 80% på ca 30 minuter.

Dette betyr at min ZOE ikke skal bruker mer en 30 minutter pr "fylling av tanken" når en kan få trefase 400V 64A TN-strøm

Det er ikke enkelt å være teknisk korrekt og samtidig presis nok i språkbruken uten å slå over i en et teknisk fagspråk som kun eksperter forstår samt for all del ligge langt unna ironi som en del abselutt ikke forstår. Igjen beklager hvis jeg ikke var klar nok i min språkbruk.

Sommerstid vil jeg anta at jeg kan feriekjøre i 2 til 3 timer før jeg må lade (dvs 150 til 180 km på ca 3 timer noe som gir en gjennomsnitt på ca 60 km/t

En pause på 30 minutter etter 2 til 3 timers kjøring er ok for mange.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Ferry

Sitat fra: v-i-c på onsdag 02. september 2015, klokken 20:45
Det er ikke enkelt å være teknisk korrekt og samtidig presis nok i språkbruken uten å slå over i en et teknisk fagspråk som kun eksperter forstår samt for all del ligge langt unna ironi som en del abselutt ikke forstår. Igjen beklager hvis jeg ikke var klar nok i min språkbruk.

Sitat
-- lade med en fart på 43kw/t
Når jeg da lader med hastighet 43kw/t skal et tomt batteri lades opp fra tomt til 80% på ca 30 minuter.

Du kan jo begynne med å bruke en enhet som finnes ;) Du lader med 43 kW, ikke 43kw/t. Du kan lade 43 kWt på 1 time; 43 kWt/t. Og da kan du stryke t (time) over og under brøkstreken og stå igjen med kW. Eventuelt kan du angi ladefart i km/t, som for så vidt sier mer om det du egentlig er ute etter. På langtur med flere ladinger er det ladefart i km/t som avgjør hvor lenge du må lade kontra hvor lenge du kan kjøre.

Sitat
En pause på 30 minutter etter 2 til 3 timers kjøring er ok for mange.

For min del er det helt fint. Det er omtrent slik jeg kjører fossilbil uansett. i3-en kan i beste fall lade 100 km på ett kvarter, altså 400 km/t. Så ett kvarter lading for hver 10 mil hvis jeg kjører med moderat snitthastighet på 65-70 km/t. Da kjører jeg 1,5 timer mellom hver ladestopp á ett kvarter. Helt overkommelig, og for mitt vedkommende helt hypotetisk så langt. Jeg har ennå ikke kjørt så langt at jeg trenger mer enn én ladestopp på turen.

turfsurf

Sitat fra: Ferry på onsdag 02. september 2015, klokken 22:07
Sitat fra: v-i-c på onsdag 02. september 2015, klokken 20:45
Det er ikke enkelt å være teknisk korrekt og samtidig presis nok i språkbruken uten å slå over i en et teknisk fagspråk som kun eksperter forstår samt for all del ligge langt unna ironi som en del abselutt ikke forstår. Igjen beklager hvis jeg ikke var klar nok i min språkbruk.

Sitat
-- lade med en fart på 43kw/t
Når jeg da lader med hastighet 43kw/t skal et tomt batteri lades opp fra tomt til 80% på ca 30 minuter.

Du kan jo begynne med å bruke en enhet som finnes ;) Du lader med 43 kW, ikke 43kw/t. Du kan lade 43 kWt på 1 time; 43 kWt/t. Og da kan du stryke t (time) over og under brøkstreken og stå igjen med kW. Eventuelt kan du angi ladefart i km/t, som for så vidt sier mer om det du egentlig er ute etter. På langtur med flere ladinger er det ladefart i km/t som avgjør hvor lenge du må lade kontra hvor lenge du kan kjøre.

Sitat
En pause på 30 minutter etter 2 til 3 timers kjøring er ok for mange.

For min del er det helt fint. Det er omtrent slik jeg kjører fossilbil uansett. i3-en kan i beste fall lade 100 km på ett kvarter, altså 400 km/t. Så ett kvarter lading for hver 10 mil hvis jeg kjører med moderat snitthastighet på 65-70 km/t. Da kjører jeg 1,5 timer mellom hver ladestopp á ett kvarter. Helt overkommelig, og for mitt vedkommende helt hypotetisk så langt. Jeg har ennå ikke kjørt så langt at jeg trenger mer enn én ladestopp på turen.

Tror ikke jeg ville regnet det som typisk for i3. Optimal lading og kjøring kanskje... 400km/t vil si 40kW lading i snitt i ett kvarter, og 100Wh/km forbruk. Er ikke mange ladere du får det på, og kjøringen går ihvertfall ikke over fartsgrensen og i pent vær med ECO PRO+.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Nei, det er ikke typisk. Som regel vil det ligge en god del under. Etter min erfaring er 400 km/t "best case". Lading fra tomt batteri i godt sommervær gir drøyt 40 kW, men forbruket vil ligge noe over 10 kWh/100 km. Det for så vidt mulig med under 10 kWh/100 km også, men 11-12 er nok mer realistisk. Og som regel lavere snitteffekt enn 40 kW. Opp til 80% går det relativt fort, men ikke på langt nær 40 kW i snitt. På vinterstid kan det bli hur dårlig som helst. Emil her på forumet kjører mye langtur med Leaf der han lader ofte og lite fra så tomt batteri som mulig. Hvilken ladefart eller kjøre/ladetidforhold gir det, mon tro?

emil

Sitat fra: Ferry på onsdag 02. september 2015, klokken 23:15
Emil her på forumet kjører mye langtur med Leaf der han lader ofte og lite fra så tomt batteri som mulig. Hvilken ladefart eller kjøre/ladetidforhold gir det, mon tro?

Uten å dykke veldig ned i tallene mine kan man grovt si 1t kjøring og 15m lading nå om sommeren. Skulle tilsi ca
10kWh ladet, 1.25kWh/mil og 80km kjørt i 80km/t.

Ikke 100% nøyaktig, men ikke langt fra realiteten. Noen strekninger høyere forbruk, andre strekninger lavere forbruk.

Da lader jeg fra ca 3kWh til 13kWh på batteriet noe som skulle tilsi fra ca 15% til 60%. Dette er det som er optimalt for meg og min bil på de strekningene jeg kjører og hurtiglader mest.


v-i-c

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. september 2015, klokken 22:39
Eventuelt kan du angi ladefart i km/t, som for så vidt sier mer om det du egentlig er ute etter. På langtur med flere ladinger er det ladefart i km/t som avgjør hvor lenge du må lade kontra hvor lenge du kan kjøre.

Ladefart i km/t blir svært upresist og ikke egnet for å bruke til erfaringsoverføring mellom forskjellige personer som kjører under forskjellig vær og føreforhold. Det er veldig vanskelig på en presis måte å angi "elbil"-kjøereregenskene til en person. Vær og føreforhold kan også være vanskelig å angi.

Ladefart i km/t kan være nyttig for en og samme person i samme bil under like vær og føreforhold.

Så lenge bilen forløpende oppgir energiforbruk siste 100 km og hvor mye energi det er til disposisjon i bilens energilager har jo føreren full oversikt gitt at han/hun vet ca hvor mye energi bilen vil forbruke på "neste kjøretur". Energi forbruket under ulike forhold er kunnskap føreren må tilegne seg gjennom erfaring. Hoderegning kan alle som har gått på norsk skole....

Følgende forutsetning/premiss bør legges til grunn ved veiplanlegging og kjøring på norske veier:

En pause på 30 minutter etter 2 til 3 timers kjøring er ok for mange.

Dette innebærer at:

-- En må kunne lade raskt med ca 40 km avstand (minimum rasteplass med noen (minimum 4) type2 "lade-hull" og minimum tilgang på 400V TN 64 A strøm). Det er også praktisk om det er toalett mulighet.
Om det er økonomisk mulig bør det det også være tilgang på multistandard hurtiglader. DC med høy ytelse (minimum 120kwh pr time) som er tilpasset ulike DC-ladekontakter i tillegg hurtigladning på AC 43 kw.

-- Bilene må kunne lagre nok energi til å kunne kjøre minimum 100/120 km uansett hvordan vær og føreforhold er.

Ved Fjelloverganger vinterstid må det legges inn sikkerhetsmarginer.
(Det er derfor jeg ønsker meg rask lading tilgjennelig på toppen av fjellet)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA