Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan vi kan bidra til å få opp flere hurtigladere

Startet av als77, søndag 30. august 2015, klokken 12:10

« forrige - neste »

als77

Bare for moro så tenkte jeg at jeg skulle se hvor mye jeg betaler for strømmen på hytta (ifht å lade elbilen når den kommer). Oppdaget da at jeg hadde fast månedspris i tillegg til spotpris (var overbevist om at jeg hadde styrt unna det da 49kr/mnd blir ganske "dyrt" for 3000kWh/år), men nok om det.

Begynte å sjekke priser på skifte av strømleverandør, og da slo det meg at Fortum jo leverer strøm. Av en eller annen grunn dukket de ikke opp på prisoversikten (selv om det virker som at Fortum, pr i dag, har lavest påslag på spotpriser). Uansett så tenker jeg at jeg med mine 4000kWh/år (når jeg får elbilen) så vil jeg ikke merke noe forskjell om Fortum skulle være litt dyrere enn de andre (f.eks så vil jo 10øre/kWh EKSTRA i påslag kun utgjøre 400kr/år), og når Fortum har gått i bresjen for å bygge ut hurtigladere slik at jeg faktisk kan ta elbilen på langtur, så ønsker jeg å belønne Fortum for det.

Pr i dag så prøver jeg også å handle i lokalområdet nær hytta mi, for å støtte det lokale næringsliv, og nå har jo Fortum satt opp en ladestasjon ved KIWI der... Tipper jeg kommer til å legge turen innom KIWI (i stedet for REMA) på vei til hytta fremover :)

En annen ting jeg vurderer, men som jeg sikkert ikke gidder, er å legge bilvasken til de Statoilstasjoner som har hurtigladere.

Dersom elbilfolket flokker seg rundt de aktørene som er tidlig ute, så vil det gjøre det mer attraktivt å satse på hurtigladestasjoner :) Og dersom elbilistene "rømmer" fra strømleverandører som ikke gidder å satse på hurtigladestasjoner, så vil det til slutt tvinge frem en satsning på hurtigladestasjoner fra flere aktører.

Så en liten utfordring til dere alle;
1) Vurder å bytte til Fortum som strømleverandør på hytte/hjem, spesielt dersom Fortum har satt opp en hurtiglader i nærheten/på veien
2) Vurder å flytte varehandling til KIWI-butikker med hurtigladere
3) Vurder å ta bilvasken på Statoilstasjoner med hurtigladere

Flere ting vi kan gjøre for å belønne de som faktisk gidder å satse på elbilistene?

aronesen

Nå er visst fortum på trappene med et nytt produkt der du kan få rabatt på hurtiglading hvis du kjøper strømmen hos dem. Tror du kan abonnere på nyhetsbrev om dette.  :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

PokerFjes

Sitat fra: aronesen på søndag 30. august 2015, klokken 18:28
Nå er visst fortum på trappene med et nytt produkt der du kan få rabatt på hurtiglading hvis du kjøper strømmen hos dem. Tror du kan abonnere på nyhetsbrev om dette.  :)
Hvor gjør man det? Jeg fant ingen informasjon på fortums nettsider.
Jeg synes det er en god ide å støtte Fortum med å kjøpe hjemmestrøm fra dem og det er selvfølgelig enda mer attraktivt med rabatt på totalløsningen.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

automat

Elbilforeningen burde øremerke halvparten av medlemskontingenten vi betaler til et hurtigladerfond. Der utbyggere kan søke om bidrag for å sette opp ladere. Noe ala det TOCN gjør med sitt ladefond.

Om det betyr at medlemskontingenten må økes litt, så syns jeg det er vel verdt pengene.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Sitat fra: automat på mandag 31. august 2015, klokken 22:34
Elbilforeningen burde øremerke halvparten av medlemskontingenten vi betaler til et hurtigladerfond. Der utbyggere kan søke om bidrag for å sette opp ladere. Noe ala det TOCN gjør med sitt ladefond.

Om det betyr at medlemskontingenten må økes litt, så syns jeg det er vel verdt pengene.

Jeg synes elbiforeningen bør jobbe knallhardt for at årsavgiften fra elbiler blir øremerket utbygging av ladeinfrastruktur. Foreløpig er det ikke snakk om så store summer i året (440 kr * 60000 biler i år), men 26 millioner er jo et bidrag. Når årsavgiften skal fases inn fra 2018, så blir det betydelige midler som kan bidra til en ladeinfrastruktur som dekker hele landet. 100000 biler * 3000 kroner blir 300 millioner kroner i året. Hvis årsavgiften frem til f.eks. 2025 øremerkes for ladeutbygging, så begynner det å bli bra. Noen midler bør jo også kunne forskutteres av staten slik at utbygging kan komme i gang så snart som mulig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Hansi

Sitat fra: automat på mandag 31. august 2015, klokken 22:34
Elbilforeningen burde øremerke halvparten av medlemskontingenten vi betaler til et hurtigladerfond. Der utbyggere kan søke om bidrag for å sette opp ladere. Noe ala det TOCN gjør med sitt ladefond.

Om det betyr at medlemskontingenten må økes litt, så syns jeg det er vel verdt pengene.

Helt enig, Elbilforeningen burde gjøre som TOCN, der kan man velge å betale litt mer og bli signaturmedlem, de pengene går til Ladefondet. Generelt går også en andel av medlemskontingenten til Ladefondet etter hva jeg har forstått.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

THE

Sitat fra: Hansi på tirsdag 01. september 2015, klokken 08:10
Sitat fra: automat på mandag 31. august 2015, klokken 22:34
Elbilforeningen burde øremerke halvparten av medlemskontingenten vi betaler til et hurtigladerfond. Der utbyggere kan søke om bidrag for å sette opp ladere. Noe ala det TOCN gjør med sitt ladefond.

Om det betyr at medlemskontingenten må økes litt, så syns jeg det er vel verdt pengene.

Helt enig, Elbilforeningen burde gjøre som TOCN, der kan man velge å betale litt mer og bli signaturmedlem, de pengene går til Ladefondet. Generelt går også en andel av medlemskontingenten til Ladefondet etter hva jeg har forstått.

Faren er jo at mange sier at de ikke vil være med å betale for at andre skal få ladestasjoner når det ikke kommer noen der de selv bor eller kjører ofte. Det kan jo ende opp med at mange ikke fornyer medlemskapet sitt etter at gratisperioden er over, og da blir det lite penger til utbygging.

Tesla sitt ladefond brukes vel kun til å sette opp 22kW ladepunkt, og de er jo ikke så dyre å etablere. Hvis elbilforeningen skal sette opp ladepunkt, så må det også bli AC-punkt hvis de skal klare å finansiere mer enn noen få ladere i året.  Elbilforeningen har 25000 medlemmer, og om 250 kroner fra hver går til utbygging blir det litt over 6 millioner i året. Da kan elbilforeningen finansiere 5-6 hurtigladestasjoner i året, og jeg ser for meg at det blir litt av en kamp mellom lokalforeningene når lokasjoner skal velges ut.

Selvsagt kan elbilforeningen ha et fond/støtteordning der de gir tilskudd til utbyggere, og dermed blir midlene spredd utover flere ladelokasjoner. Et slik fond vil vel kreve en del administrasjon, og dermed kostnader for elbilforeningen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

olegregert

The meget godt forslag som vil legge mer trykk på aktørene viss El bil foreningen blir konkurrent og eller finansieringskilde for DC lading.  Årsavgift på 1000 kr er mer enn nok for å bygge ut nettverket

v-i-c

Sitat fra: olegregert på tirsdag 01. september 2015, klokken 08:40
The meget godt forslag som vil legge mer trykk på aktørene viss El bil foreningen blir konkurrent og eller finansieringskilde for DC lading.  Årsavgift på 1000 kr er mer enn nok for å bygge ut nettverket

Elbilforeningen må Kreve at det blir bygd ut flere hurtig lader punkter med AC 43 kw (400V TN 64A) og gjerne gi tilskudd til disse. Slike AC 43 kw punkter implementert med et type 2 "hull" kan benyttes av alle biler gitt at de har med sin egen kabel med type 2 på "vegg-siden".

Så bestemmer hvilken kabel du bruker og hva bilen kan ta unna hvor mye strøm du får.
Vi som har Renault ZOE kjøper da selvfølgelig inn en type2 - type2 kabel tilpasset 64A og får 43 kw pr time.

Alle elbil eiere bør/skal jo skaffe seg en ny kabel nå når en skal innføre type 2 som standard kontakt på alle tilkoblingspunkter.

Med mange slike AC 43 kw Type2 "lade-hull" vil vi meget raskt få bygd opp mange hurtigladerpunkt som alle elbiler kan få strøm fra.

AC hurtigladning er vesentlig billigere en DC hurtigladning. En får ca 10 AC hurtigladerpunkt på 43 kw for kostnaden til en DC-lader.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ThomasEL

Har ingen problemer med å forstå at dere som kjører Renault Zoe ØNSKER det..

Men for de fleste elbileiere er ikke det du snakker om hurtiglader i det hele tatt. Så samme hvor mye dette (selvfølgelig) ønskes av en gruppe, så er det kanskje ikke først og fremst DET som bør være elbilforeningens strategi...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

PokerFjes

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 01. september 2015, klokken 13:33
Sitat fra: olegregert på tirsdag 01. september 2015, klokken 08:40
The meget godt forslag som vil legge mer trykk på aktørene viss El bil foreningen blir konkurrent og eller finansieringskilde for DC lading.  Årsavgift på 1000 kr er mer enn nok for å bygge ut nettverket

Elbilforeningen må Kreve at det blir bygd ut flere hurtig lader punkter med AC 43 kw (400V TN 64A) og gjerne gi tilskudd til disse. Slike AC 43 kw punkter implementert med et type 2 "hull" kan benyttes av alle biler gitt at de har med sin egen kabel med type 2 på "vegg-siden".

Så bestemmer hvilken kabel du bruker og hva bilen kan ta unna hvor mye strøm du får.
Vi som har Renault ZOE kjøper da selvfølgelig inn en type2 - type2 kabel tilpasset 64A og får 43 kw pr time.

Alle elbil eiere bør/skal jo skaffe seg en ny kabel nå når en skal innføre type 2 som standard kontakt på alle tilkoblingspunkter.

Med mange slike AC 43 kw Type2 "lade-hull" vil vi meget raskt få bygd opp mange hurtigladerpunkt som alle elbiler kan få strøm fra.

AC hurtigladning er vesentlig billigere en DC hurtigladning. En får ca 10 AC hurtigladerpunkt på 43 kw for kostnaden til en DC-lader.
Jeg skjønner at vi får mer for pengene, men hvorfor skal man gå for 43kW ladepunkt når Renault har gått bort fra 43kW på Zoe?
Ifølge denne ladetabellen, så er det kun Tesla, Zoe og Volvo C30 electric som kan lade over 11kW AC.
Hvis vi ser bort fra Tesla, hvor de i minst 9 av 10 tilfeller finner seg en supercharger, så har Zoe og C30 ikke spesielt stor markedsandel?

Jeg vet ikke hvor store prisforskjellene er på å levere 11, 22 eller 43kW ut fra disse type2 AC-stolpene er, men slik markedet er idag ville det vel vært mest effektivt å pepre landet med 11kW type2 AC?

http://ladeguiden.enmira.no/ladetabell/
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

jkirkebo

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 01. september 2015, klokken 14:03
Jeg vet ikke hvor store prisforskjellene er på å levere 11, 22 eller 43kW ut fra disse type2 AC-stolpene er, men slik markedet er idag ville det vel vært mest effektivt å pepre landet med 11kW type2 AC?

Ikke glem bilene med 1x32A lader, 22kW er nok best slik sett. Ihvertfall der det ikke finnes DC-hurtiglader (og dessuten er 7.4kW fint å lade med mens man venter på tur om det er kø på DC-laderen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 01. september 2015, klokken 13:57
Har ingen problemer med å forstå at dere som kjører Renault Zoe ØNSKER det..

Men for de fleste elbileiere er ikke det du snakker om hurtiglader i det hele tatt. Så samme hvor mye dette (selvfølgelig) ønskes av en gruppe, så er det kanskje ikke først og fremst DET som bør være elbilforeningens strategi...

Med mitt forslag kan alle faktisk benytte hurtigladerpunktet til å få strøm. Og disse punktene er "meget billig" å sette opp.

DC kontaktene kan jo jeg ikke benytte i det hele tatt til lade min ZOE.


Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 01. september 2015, klokken 14:03
Jeg vet ikke hvor store prisforskjellene er på å levere 11, 22 eller 43kW ut fra disse type2 AC-stolpene er, men slik markedet er idag ville det vel vært mest effektivt å pepre landet med 11kW type2 AC?

http://ladeguiden.enmira.no/ladetabell/

Når en ikke har med den "tykke" ledningen, er det i praksis ingen forskjell i pris på et type2 "lade-hull" om det leverer 11kw eller 64kw.
(Kostnaden med å få frem elektrisk energi fra el-verkets  trafoen til ladepunktet vil variere med hvor mye energi som skal flyttes)

Ønsker du å pepre landet med 11kW type2 AC ber jeg deg gjøre det på denne måten.

Lag en parkeringsplass slik med en ladestolpe ved "XX"
i denne ladestolpen lager du 4 type2 "lade-hull"

--------------------
|           |           |
|           |           |
|           |           |
---------XX-------|
|           |           |
|           |           |
|           |           |
--------------------


La en kabel med 400V TN 64A forsyne denne stolpen med fire type2 "lade-hull", så får vi:
-- Med fire biler (Mersedes B-elektric) 11 KW på hver
-- Med to biler (Tesla model S) 22 KW på hver
-- Med en bil (Renault ZOE) kan den få 43 KW.

Alle elbiler i Norge kan få seg strøm fra disse 4 type2 "lade-hullene" gitt at de tar med seg sin egen type 2 ladekabel. Hvor lang tid det tar å fylle tanken kommer an på hvor kraftig AC-lader bilen har og hvor mange biler som står til lading samtidig.

Så om min ZOE er ensom på dette ladepunktet får jeg "full tank" på 30 min. Står vi fire elbiler å lader samtidig kan jeg risikere å bruke 2 timer.

Ja du kan si at dette er en fornuftig måte å pepre landet med lade bokser på.

Selvfølgelig kan det også settes opp noen DC ladere som dekker alle tre typer for hurtigladning i tillegg på noe "få" steder (med 40 km avstand) langs hovedveiene i Norge.

En slik samlig med 4 type2 "lade-hull" bør bli standard måten å lage "normale AC" ladepunkter på.

Tesla sin hurtigladning faller litt utenfor da et Tesla ladepunkt kun vil levere strøm til tesla.
(Men med mitt forslag vil Tesla kunne lade på de nye punktene også så den blir ikke eksludert fra lading)

Det virker som om noen på død og liv vil nekte min ZOE muligheten til å hurtiglade, forstår ikke hvorfor jeg og min ZOE skal bli eksludert fra hutigladning.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

PokerFjes

Det handler da ikke om at noen vil nekte Zoe-eiere å hurtiglade. Renault har gått bort fra hurtiglading på nye Zoe - da er det vel Renault som nekter kundene dette, på samme måte som MB har droppet det.

Nå vet jeg ikke om 43kW (for de Zoe-bilene som kan nyttegjøre seg det) er prisdrivende på hurtigladere med AC og DC, men er det ikke litt rart å skulle installere masse 43kW ladere for en standard som er valgt bort av den eneste leverandøren som har hatt dette?

Nå er det vel som noen har påpekt bare såvidt vi snakker om hurtiglading lenger, men jeg synes 4xtype2 løsningen høres interessant ut, og hvis ikke 43kW dytter installasjonskostnaden opp markant så kan de sikkert lages med støtte for dette også.

Hvor stor prosentandel utgjør 43kW-kapable Zoe? Hvis den ikke er stor, og ingen produsenter fortsetter med AC hurtiglading, hvorfor skal man etablere ladepunkter som støtter det?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

ThomasEL

Tenker som Pokerfjes at ingen ønsker å nekte Zoeeiere lading. Og hvis man enkelt og nesten uten ekstra kostnad kan sette opp punkter som støtter det, så er nok det også uproblematisk. Og oppsettet som skisseres virker spennende nok det.. Som ladepunkter på parkeringsplasser...

Men... I det øyeblikket man snakker om at slike AC-punkter skal være bærebjelken, og at man kan klare seg med en og annen DC-lader langs hovedveiene, så mener jeg det blir helt feil. Det er nå engang slik at nesten alle elbilmerker har satset på DC som hurtiglading. Og da blir det aller viktigste å prioritere et GODT UTBYGD nettverk av hurtige DC-ladere, ikke bare en slenger her og der.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA