Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 rex til 240.000,-

Startet av Nuvolari, lørdag 29. august 2015, klokken 09:16

« forrige - neste »

moonbuggy

Momsfritaket for elbiler blir nok borte, sannsynligvis allerede i 2017. Da forsvinner sannsynligvis også noen av de andre fordelene. Man får muligens mer differensiert årsavgift og også differensierte bompenger hvor elbiler slipper med en noe lavere sats.

Men, det bør bestå et skille, rene el-biler bør fremmes. I3 rex og andre hybrider er bastarder. De er mer kompliserte, krever hyppigere vedlikehold og service, og er langt skitnere enn tallene gir inntrykk av. De færreste vil stoppe og lade når man når destinasjonen med bensintanken. Audis E-tron, Golf Hybrid osv. oppgir forbruk på 0,15 pr. mil. Det er fantasitall som kun oppnås på papiret.

Fokuserer man på rene el-biler, vil batteriteknologi utvikles raskere og  snart gi langt større rekkevidde pr. kg. Det er hva man trenger, ikke en kompliserende bensinmotor med tilbehør.

BMW burde fokusere på dette. Istedet for I3 rex, kunne man med enkle midler lansert I3+ med ekstra batterikapasitet, eks. 4 ekstra moduler + 90-100 kg (mindre enn i3 rex økningen), noe som ville gitt 10,8 kwt ekstra. Plassen er ikke noe problem.

Kanon

Jeg mener i3 rex er genial, til batteriteknologi og ladeinfrastuktur er bedre. Har en bensin i tanken kommer en fram. En I3 med 4 ekstra moduler ville bli mye dyrere, tyngre og ha mindre rekkevidde enn en rex. Og sammenligne rex med Golf GTE og lignende er feil mener jeg. De er først og fremst fossile med alt for lite batteri.
Er en tråd på tysk i3 forum for de som har kjørt 50000 km med i3. De som har rex kjører hovedsaklig med batteridrift, med en bensindriftprosent på mellom 2-20% viss jeg husker rett.

Ferry

Er i3 Rex like lite populær som aktiviteten her på forumet tilsier? Den er knapt nevnt hverken her eller i hybriddelen. Jeg vil heller ha større batteri enn fossilmotor i hekken.

LMOR

Sitat fra: Ferry på torsdag 03. desember 2015, klokken 18:05
Er i3 Rex like lite populær som aktiviteten her på forumet tilsier? Den er knapt nevnt hverken her eller i hybriddelen. Jeg vil heller ha større batteri enn fossilmotor i hekken.
Tja, hvis prisen hadde vært lik, og det ikke gikk ut over akselerasjon, så ville jeg heller hatt en REX enn større batteri.
Det er det nok mange som vil, så derfor er det bra at politikerne ikke gir etter for presset fra hybridleiren. Men REX er vel den mest miljøvennlige hybridbilen, siden den kjører såpass langt på batteriet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

GM (Opel) sloss lenge for sin Ampara for å få avgiftsfrihet. De hevdet at dette var en batteribil, hvor motor bare ladet batteriet. Det er teknisk ikke tilfelle i Ampara, den driver også bilen direkte, via felles gearkasse. Synd, at grenseoppgangen ble foretatt på grunnlag av Ampara, personlig tror jeg at om denne diskusjonen hadde kommet med utgangspunkt i en REX, kunne vi fått et annet resultat.

Slik det var valgte man en linje som utelukket selv "REX", hvor motor virkelig bare er et nødladeaggregat.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA